Acces na 3 min. niet doen afsluiten

• Onderwerp starter Onderwerp starter lab4
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lab4

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2004
Hallo,

Ik heb een Acces database op m'n werk gemaakt die door vele mensen wordt gebruikt. De structuur is zo dat er op het netwerk de front-end database staat en bij de eindgebruikers op hun lokale schijf de back-end database staat.

Als ik iets wil wijzigen in de back-end is dit geen probleem: ik maak wijzigingen en daarna drukken de andere eindgebruiker op een batch bestand waardoor ze de laatste versie downloaden.

Bij wijzigingen in de front-end is het moeilijker: ik kan geen wijzigingen maken zolang er 1 openstaat. Dit is lastig omdat ik dan naar die terminal moet bellen in de hoop dat er iemand aanwezig is, en indien niet (wat meestal zo is) moet ik ernaar toe lopen. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Dat is lastig op te lossen in access. Je kunt als gebruiker de database niet openen als iemand de database open heeft in de ontwerpweergave. Ook kun je inderdaad niet ontwerpen als iemand de database gebruikt.

Wat je kan doen is een aparte ontwerpversie ernaast houden en dan aan het eind van de dag de werkversie updaten met de bijgewerkte ontwerpversie.

Een andere oplossing is de back-end in een andere omgeving te zetten. Je kunt bijvoorbeeld de database op MySQL laten lopen en de MySQL tabellen via ODBC verbinden naar de frontend in Access. Je zit dan namelijk niet meer met de ontwerpweergave van Access als je iets aan de tabellenstructuur wil veranderen in de backend. Het is echter in principe geen goed idee om real-time tabellen aan te passen terwijl de tabellen op dat moment worden gebruikt.

Dank je wel voor het meedenken, ik heb ook weleens gehoord over een timer functie die je laat lopen? Helaas is mijn kennis van VBA beperkt door wat simpele taal als DIM, STRIN, DOCMD..... Denk je dat het mogelijk is dmv een timer?

Ik begrijp niet precies wat je met een timer zou willen doen. Misschien praten we langs elkaar heen.

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat je een apart Access hebt die elke gebruiker heeft (in zijn homedirectorie oid), en dat de tabellen uit dat access bestand geen lokale tabellen zijn maar dat het gekoppelde tabellen zijn uit een andere database.

De wijzigingen in de database die elke gebruiker heeft met de gekoppelde tabellen vind je dan geen probleem want die worden met een batchbestand geupdate. Maar de database met de echte tabellen kun je niet updaten omdat er gebruikers aan verbonden zijn.

Heb ik zo je probleem goed beschreven of is er iets anders aan de hand?

Je hebt het goed beschreven! Om voor mij de werkbaarheid te vergroten wil ik het liefst dat de databases bij de eindgebruikers dicht zijn als ze niet gebruikt worden. Ik heb gehoord dat dit mogelijk zou zijn dmv een stuk vba code achter het formulier (switchboard) dat ALS er geen toetsaanslag/muisbeweging plaats vind in de komende 3 minuten DAN sluit deze acces aplicatie.

Begrijp je wat ik hiermee bedoel?

Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Dit is alleen niet zo makkelijk te maken. Access werkt voornamelijk met events (gebeurtenissen) zoals als er wordt getypt, als er op iets wordt geklikt etc. "Er gebeurt niets" is natuurlijk geen event dus dat kun je niet zo makkelijk controleren.

Ik zal er even over nadenken, er is vast iets op te bedenken..

Ik heb er een topic over gevonden op google waarmee je dit kan doen. Je kunt het hier lezen.

Het staat er wel vrij duidelijk omschreven dus je zou er wel uit moeten kunnen komen en anders is dit topic er natuurlijk.

Eventueel is er ook nog een ander programma dat hiervoor erg handig lijkt. Dit is alleen jammer genoeg niet gratis maar heeft flnke licentie kosten. Je kunt er op deze website alles over lezen.

Suc6!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan