acces of excel ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

12arn

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2009
Berichten
18
Hallo allen!

ik zit met een vraag. ik heb momenteel een excel bestand met een aantal bladen waar ik men in en verkoop in bij hou voor hobby matig gebruik

nu wil ik een aantal zaken gaan koppelen en ben ik benieuwd welk programma dan het beste bij me past.

ik wil een blad hebben waar ik mijn in en verkoop in heb (is er al)
ik wil een blad hebben met mijn producten ( smd leds en weerstanden en onderdelen )
ik wil een blad waar alle contact gegevens in staan van de kopers ( voor hergebruik )
ik wil door middle van klant nummer en art nr een factuurblad hebben ( moet nog gemaakt worden)


hier bij een voorbeeldje Bekijk bijlage forum.xlsx ( heb er veel in moeten verwijderen ivm de grote

wat is wijsheid excel of acces ?

ik heb een heel klein beetje excel ervaring ( optel en aftrek en vermeeningvuldigen )

mvg arnaud
 
Dit riekt als een database; je kunt nog geen 15% van de door jou gewenste functionaliteit in Excel maken, tenzij je van alles gaat programmeren. Ik overdrijf wellicht een beetje, maar alles waar je in Excel ongelooflijk ingewikkeld voor moet doen, zit standaard in Access. Dus ik zou hier zeker een database maken.
 
hoi octafish

acces kom ik nog niet helemaal uit

het mooiste is dat als ik op het factuur blad een klant nummer in vul in van 1 dat in vak 2,3,4 ( ligt aan de bouw denk ik ? ) daar de klant gegevens gelijk in komen
en dat als ik een artikelnummer in voer dat de gegevens daar ook in maar ook dat als ik een aantal van 10 in voer dat die gelijk van mijn voorraad af gaat


en ik heb totaal geen idee hoe ik dat moet waarmaken

mvg arnaud
 
Ik heb ook niet gezegd dat het makkelijk is in Access :). Access (en in mindere mate Excel) zijn programma's waar je je in moet verdiepen om er wat mee te kunnen. Een fout overigens die veel beginners maken :D.
Jouw vraag ging in eerste instantie wat het beste programma is om te gebruiken, en dat is dus Access. Heb je zelf de kennis niet om een database te maken, dan zou ik iemand zoeken die de kennis wél heeft. Of je moet je dus een beetje inlezen in de materie. Op het Access forum zijn zat voorbeelden te vinden over voorraad databases. Hier bijvoorbeeld iemand die een bruikbaar schemaatje heeft gemaakt.
Ik zou in ieder geval, als je er niet uit komt, een vraag maken in het Access forum, want dat is veel beter geschikt (en wordt veel beter gelezen) dan dit subforum.
 
dat is waar,

andere vraag bij excel kan je een menutje naar beneden krijgen maar dan kom je aller tegen wat in die rij staat, in welk programma kan je een nummer in voeren ( klant of artikel) dat de overige info komt ipv dat je die hele lijst af moet zoeken

ik heb een mooie excel versie gevonden alleen ook weer met dat pijltje dat is deze https://www.worksheet.nl/forumexcel/attachment.php?attachmentid=47534&d=1358865150 maar dan heb je weer geen voorraad


gr arnaud
 
Als je het Excel bestand bekijkt, zie je dat er een lijst wordt gebruikt (Klanten) om de keuzelijst te laten werken met Gegevensvalidatie. De adresgegevens worden vervolgens met Vert.Zoeken opgehaald. Dezelfde techniek werkt redelijk vergelijkbaar (maar dan beter en veiliger) in Access.
 
we gaan proberen er wat van te maken :)

tot zo ver bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan