Acces of Windev

Status
Niet open voor verdere reacties.

primater

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2010
Goedemorgen,
Binnenkort moet ik van mijn werkgever starten met opleidingen om te programmeren. Momenteel hebben wij applicaties (databases) draaien in zowel acces als Windev. De bedoeling is dat alle databeses onder één en dezelfde applicatie draaien (er zal dus heel wat opnieuw moeten geprogrammeerd worden. Ik heb een redelijke kennis van acces maar mijn werkgever denkt dat acces te weinig mogelijkheden biedt t.o.v. Windev.
Bijgevolg had ik graag geweten welk programma aan te bevelen is (leercurve, mogelijkheden, .....)?
Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen?
Alvast bedankt,
Kurt

Windev wordt vrij weinig gebruikt en schijnt beperkt te zijn qua mogelijkheden.
MS Access biedt veel meer mogelijkheden en is makkelijk(er) te integreren met andere Microsoft produkten.

Zou absoluut kiezen voor MS Access!

Tardis

Ik ken WinDev al helemaal niet, en ken ook geen bedrijven die er mee werken; als het gaat om compatibiliteit lijkt het geen sterke keus, want Office wordt toch wat vaker gebruikt. Je zou je werkgever eens moeten vragen waarom hij denkt dat je Access te weinig mogelijkheden heeft t.o.v. WinDev; wellicht komt dat doordat hij/zij zelf te weinig kennis heeft van Access. Een ander aspect is dat de leercurve voor jou vermoedelijk bij Access een stuk lager zal zijn dan bij WinDev, omdat je al Access ervaring hebt. Je zult dus veel eerder resultaten hebben in Access dan in WinDev, een aspect dat ik zeker mee zou laten wegen.

De (gratis) Express versie van WinDev ziet er overigens niet slecht uit; ik zou niet zo snel durven beweren dat WinDev te weinig mogelijkheden heeft, of dat Access er meer biedt.
Maar ik zou zeggen: kijk eens om je heen en zie hoeveel mensen WinDev gebruiken, en hoeveel Access....

Beste Heren,
Hierbij wil jullie van harte bedanken voor de reacties, deze zijn dus klaar en duidelijk. Mij lijkt het inderdaad ook efficiënter om verder te gaan met acces.
Verdere reacties zijn alsnog welkom!
Groeten,
Kurt

Dit is een beetje afhankelijk van wat de grondslag is voor eender welke keuze. Er is ook een derde keuze, namelijk een onafhankelijke applicatie-laag tov de database.

Je hebt dan de vrijheid om je database te benaderen met eender welke taal. Access als applicatie werkt ook prima met niet-access databases. Gaat het hier dus om access als totaalpakket, of de keuze van de applicatie-laag? Als design filosofie is een hoop access databases OF windev databases namelijk beide niet optimaal

Beste Wanpier,
Wat kan ik dan als voorbeeld voorstellen bij een applicatie-laag (ik ben een leek en begrijp niet alles even goed)?
Het zit zo, wij gebruiken volgende applicatie/databases:
- acces: alle gegevens inzake trekhaken (testgegevens, details (trekhaak)onderdelen, ....)
- windev: database voor het maken van productiefiches/trekhaak (stappenplan voor het maken van trekhaakonderdelen op de werkvloer). Omvat ook alle gegevens die in de acces database zijn opgeslagen, uitgezonderd het stappenplan, d.w.z. dubbele ingave.
- progress: administratieprogramma (boekhouding, ver/aankoop, kostprijsberekeningen)
In alle 3 de applicaties worden bepaalde trekhaakgegevens opnieuw gebruikt (d.w.z. dubbele of driedubbele ingaves), dit is zo door de tijd ontstaan. Van een ERP-programma wilt de werkgever niets weten omdat er al teveel data op verschillende niveaus aanwezig is. Het is dus de bedoeling om enkel de database in WINDEV en ACCES samen te voegen tot één, en om eventueel (beperkte) data van/naar PROGRESS te ïm/exporteren in die ene database.
Groeten,
Kurt

Eigenlijk precies wat ik bedoel. Ideaal gezien wil je maar 1 database. Dus onafhankelijk van je applicatie die je database "ziet". De centrale database die je kiest hoeft dus geen access te zijn. De centrale DB kan ook MSSQL, postGRE, mySQL, Oracle of iets anders zijn.

Als dat prettig werkt, kun je formulieren en dergelijke in access maken. Dan gebruik je access dus puur als applicatie, niet als de onderliggende database. De applicatie kan echter ook geschreven worden in VB, C# of willekeurig welke andere manier. De keuze windev of access zou dus in principe niets te maken moeten hebben met de database. Echter, in de praktijk gebeurd dat wel vaak. Men kiest voor een pakket met daarin applicatie en database. Vervolgens worden deze niet gescheiden en het gevolg is data-duplicatie, veel databases, decentraal onderhoud en geen compatibiliteit.

Indien je een combinatie wilt houden, zou ik inderdaad voor access kiezen. Het is makkelijker mensen te vinden die dit kunnen onderhouden. Aan de andere kant is access wel vele malen duurder dan windev.

NB: Als ik het goed begrijp wordt access eigenlijk alleen gebruikt om data uit te lezen. In dat geval kun je soms beter kiezen voor een webservice. Zeer goedkoop en nog makkelijker te onderhouden.

Access is onderdeel van de Microsoft suite (zeker bij wat grotere bedrijven) dus dan zou de prijs eerder pleiten voor Access, want ik neem aan dat er verder ook met de andere Office applicaties wordt gewerkt. En dan is WinDev de dure jongen.
Als je met wat betere databases wilt werken, mag SQL server (Express) uiteraard niet onvermeld blijven. Niet iedereen kan zomaar met Oracle uit de voeten. Een upgrade van een (Sql) database naar SQL server is prima te doen vanuit Access; ik zou dan Oracle niet eens overwegen. Het splitsen van de database en de applicatie kant (Frontend - Backend oplossing) zou ik zeker overwegen, nog onafhankelijk van de vraag in welk pakket je uiteindelijk gaat werken.

Naturellement :D

Ik zal mij eens verder verdiepen in 'SQL-server' en de mogelijkheden hiervan bekijken, d.w.z. applicatie en database opsplitsen. Het verwondert mijn enigzins wel dat acces hier als een dure versie wordt aangehaald, ik dacht dat acces juist redelijk goedkoop was i.v.m. Windev. Acces prof. ±699€, Windev 1600€. Zal hier waarschijnlijk wel iets over het hoofd zien:rolleyes:
Wordt vervolgd..............

Groeten,

Kurt

Ik denk ook dat je gelijk hebt met de prijsstelling. Al zit je met Access natuurlijk nog met het aantal licenties dat je mag gebruiken; ik weet zo niet hoe dat bij WinDev is geregeld. Maar als je al een Office hebt met Access daarbij (en gezien dat je al met Access werkt lijkt mij dat al geregeld) dan zullen de licenties ook wel in orde zijn, en ben je dus wel degelijk goedkoper uit.

Dat is niet helemaal eerlijk. de €1600 license is de interop en development kit. gebruik van applicaties is vervolgens helemaal gratis en onbeperkt. Een office pakket kost een paar honderd euro per werknemer. De vergelijking is dus nogal krom. Nu zal het office pakket veelal wel geïnstalleerd zijn, maar daarmee is het niet "gratis".

Als je het bekijkt als webdev/windev frontend en backend dat overal, altijd draait (mobieltjes, remote, ipad, etc.) tegenover een systeem dat alleen kan draaien als er bij de ontvangende partij access is geïnstalleerd kun je wel stellen dat access beperkter is.

Wil met mijn beperkte kennis toch wel ff reageren:o. Er kan toch ook een 'acces runtime' (gratis) worden geïnstaleerd op een onbeperkt aantal computers (lees gebruikers). Bijgevolg moet je ook geen honderden euros\werknemer uitgeven, of zie ik dit weer te optimistisch?:p
Ondertussen heb ik wat informatie diagonaal doorgenomen (en geprobeerd) betreffende de 'SQL-server', dit lijkt mij niet zo eenvoudig als ik aanvankelijk dacht. Vanzelfsprekend zal ik mij hier wat meer moeten in verdiepen.:)

@wampier: Als je mijn post goed had gelezen, dan had je gezien dat ik wel degelijk opmerk dat de prijs per licentie kan verschillen. Bedrijfslicenties moet je prijsmatig ook niet vergelijken met persoonlijke licenties; je kunt een prijs niet zomaar met een factor x vermenigvuldigen. Bovendien gaat het hier om de vraag of er extra kosten zijn bij het overstappen op Access; bij een bestaande licentie van Access zijn die er niet of nauwelijks, want de kosten zijn al gemaakt. Dus de prijs van een Access oplossing is niet zomaar vast te stellen. Wat jij wel deed, want jij zei letterlijk:
Aan de andere kant is access wel vele malen duurder dan windev
Kortom: over de kosten kunnen we eigenlijk niet zo heel veel zeggen, maar ik krijg de indruk dat je dat zelf wel kunt uitzoeken! Hoe en wat, dat ligt wel meer in onze lijn. Al zouden we daar ook wat meer achtergrond informatie over moeten hebben. Wil je inderdaad applicaties maken voor een mobiel apparaat? Moet de database kunnen draaien op telefoontoestellen, iPets etc? Wil je een webdatabase gaan gebruiken? Of komt de database het bedrijf niet uit?

Beste Harry,
Ja, eigenlijk wel. Denk het meest voor de hand liggend gezien de gebruikte applicaties op mijn werk (zie eerder in dit draadje)!

Mocht je toch nog buiten die 2 mogelijkheden willen kijken, denk dan ook eens aan Visual Studio, met sinds kort de nieuwe ontwikkeltool LightSwitch.
Zie hier!
Leercurve zal wel aanzienlijk hoger liggen dan bij Access.

Harry,
Bedankt voor de reactie. Ik zal de mogelijkheden hier ook eens van bekijken!
Groeten,
Kurt

Beste mensen,
De beslissing is gevallen. De applicatie zal acces worden en de database SQL-server.

Allemaal bedankt voor jullie reactie!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan