Ik weet dat dat werkt in access 2000 (daar werkte ik vroeger mee).
Zoals ik al zei kan ik mijn opties niet proberen daar ik Microsoft access al lang niet meer gebruikt heb

Conclusie: left, right werken niet in versies > 2000? (of niet met de count van instr, om specifieker te zijn)?
[edit]Het is maar goed dat ik rete- eigenwijs ben

, office 2010 heb ik gebruikt nu. Toch maar even snel een acces database gemaakt om de desbetreffende query's te kunnen testen.
Het werkt toch
Even de snelle uitleg, op deze manier neem je van een bepaalde text (de columntext) het linkse gedeelte voor het cijfer.
Dat cijfer kan je eruithalen met instr
[SQL]SELECT instr(1, Tabel1.voorbeeld, '-' )-1)
FROM Tabel1;
[/SQL]
De reden dat je -1 doet, is omdat hij het - er bij telt.
Vervolgens kan je dat nummer gebruiken in een left om het gewenste aantal characters te selecteren (dat weet je dankzij instr)
je volledig werkende acces-sql query wordt dan (voor hetgeen links voor het streepje):
[SQL]SELECT left(tabel1.voorbeeld, instr(1, Tabel1.voorbeeld, '-' )-1), Tabel1.Id
FROM Tabel1;
[/SQL]
en voor hetgeen rechts van het streepje:
[SQL]SELECT right(tabel1.voorbeeld, instr(1, Tabel1.voorbeeld, '-' )), Tabel1.Id
FROM Tabel1;
[/SQL]
[/edit]
@TS
Om toch substring te krijgen kan je alsnog de module invoeren, die heb ik nu getest en die werkt nog steeds prima
Wat je dan doet is:
Klik op "hulpmiddelen voor databases"
klik op visual basic
klik met de rechtermuisknop op je project aan de linkerkant
kies voor invoegen -> module
Plak deze code:
[CPP]Public Function Substring_Index(strWord As String, strDelim As String, intCount As Integer) As String
Substring_Index = delims
start = 0
test = ""
For i = 1 To intCount
oldstart = start + 1
start = InStr(oldstart, strWord, strDelim)
Substring_Index = Mid(strWord, oldstart, start - oldstart)
Next i
End Function[/CPP]
Sla deze module op met de naam hoe jij het wilt (ik had gewoon module1).
Nu heb je gewoon de substring_index in microsoft acces
deze roep je dan zo aan: [SQL]SELECT Substring_Index([voorbeeld],"-",1) FROM tabel1
[/SQL]
[edit]voor de geintresseerde:
de database met module [/edit]