Acces vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nilvo

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2010
Beste ...

Ik ben voor mijn studievereniging een database aan het opzetten met daarin de contactpersonen ed. Ik loop echter tegen een aantal punten aan omdat ik weinig ervaring heb met Access. Zouden jullie mij kunnen helpen? De database is gebaseerd op het access voorbeeld van een contactpersonen database. Er zijn wel wat wijzigingen doorgevoerd om het beter geschikt te maken voor ons doel.

1)
De database bestaat uit een tabel. De gegevens worden in een formulier(Lijst met contactpersonen) weergegeven in een lijst. In een ander formulier kan je een nieuwe contactpersoon maken en gegevens zoals tel nr adres ed invoeren. In een ander tabblad van dat formulier kunnen wij de activiteiten invoeren die we met dat bedrijf hebben gedaan. Nu is hier het punt hoe verwijs ik naar het 2e tabblad, als ik het formulier Lijst met contactpersonen in de kolom activiteiten klik. Ik heb het al voor elkaar gekregen dat hij met een VB code naar het formulier contactpersoongegevens verwijst, waar je dus de gegevens van die persoon krijgt te zien. Ik krijg het echter niet voor elkaar om en naar de id en naar het tabblad te verwijzen. Allebij los wel.
Hoe kan ik zorgen dat in de DoCmd.OpenForm 2 voorwaardes verwerkt worden?

2)
Is het mogelijk dat als ik een enkele klik geef op een vakje in de kolom activiteiten, er een dropdown menu ontstaat met daarin de activiteiten die wij hebben gedaan met dat bedrijf? Ik heb met de wizzard geprobeerd om een dropdown te maken. Dit lukt ook, maar omdat de activiteiten in een eigen kolom worden opgeslagen in de tabel, worden deze ook naast elkaar weergegeven in de dropdown. Is het mogelijk deze onder elkaar te krijgen met het jaartal erchter(deze wordt opgegeven in het formulier contactpersoongegevens)

3)
In het formulier Lijst met contactpersonen kunnen ook vinkjes worden gezet. Zo een vinkje betekend dat je die persoon heb geselecteerd om een mail te sturen. Als je vervolgens op de knop mailinglist maken drukt, zou er in een txt file een lijst met de mail adressen moeten komen, gescheiden door een ; . De txt file wordt gemaakt, alleen het mail adres krijg ik niet in de tabel gezet waar de txt file van wordt gemaakt.
Ik denk dat ik hier helemaal verkeerd zit met de oplossing. Hebben jullie hier tips voor?
Het liefst zou ik de mailing list direct onder ctrl v krijgen.

Bij voorbaat dank,

Nilvo

Laatst bewerkt:
Ik snap niet helemaal wat je aan het doen bent; in punt 1 zeg je dat je één tabel hebt. Maar ik vermoed toch dat dat niet het geval is.... Want je krijgt zo te zien de activiteiten niet gekoppeld. En dat is uiteraard bijzonder knap als je de gegevens in één tabel hebt staan. Maar dan nog snap ik het probleem niet, want als je twee tabellen hebt, dan heb je die toch mag ik hopen gekoppeld aan de personentabel op basis van het PersoonID. Als je te veel gegevens hebt voor één scherm dan is het logisch dat je er een tweede tabblad voor maakt, maar die gegevens hoef je niet met VBA te koppelen; dat zou natuurlijk moeten kunnen via een tabelkoppeling.
Ook vind ik het bijzonder dat bij jou de keuzelijst de gegevens naast elkaar laat zien, in plaats van onder elkaar. Ik zou niet eens weten hoe dat moet... (als ik het al zou willen weten, want echt nuttig is het niet).

Ik zou zeggen: maak er even een voorbeeldje van, zodat we naar je db kunnen kijken, want je hebt mij heeel erg nieuwsgierig gemaakt...

Formulier Lijst contacten .png
dropdown.png
contactpersoon gegevens.png

Ik heb voor de duidelijkheid even 3 printscreens toegevoegd. De data is wel onleesbaar gemaakt.

Bijlage 1: Het overzicht waar je de data, die opgeslagen is in de tabel "contactpersonen" onder de kop "ondersteunende objecten"
Bijlage 2: zie je de dropdown van vraag 2
Bijlage 3: zie je het formulier waar de gegevens opgevraagd/aangepast/ingevoerd kan worden

Bij vraag 2 is het probleem dat in de tabel "contactpersonen" de activiteiten allemaal in een eigen kolom staan, bij de desbetreffende ID. Als je al deze activiteiten wil toevoegen in een dropdown volgens de wizzard krijg je dus meerdere kolomen te zien, en alle andere id's. Ik wil alleen de activiteiten onder elkaar zien van de id waarop ik heb geklikt.

Bij vraag 1: als er dubbel wordt geklikt op de activiteiten in het formulier "Lijst met contactpersonen" moet het 2e tabblad van het formulier "Contactpersoon gegevens" geopend worden. Het lukt me wel om de goede id te openen, maar niet om de 2e voorwaarde op te geven in VB

Ik hoop dat het nu duidelijker is.

Met vriendelijke groet,

Nilvo

Ad 2. Als je een keuzelijst maakt met een wizard, krijg je een vraag uit welke tabel je de gegevens wilt halen, en kun je vervolgens aangeven welke velden je wilt zien. Wil je maar één veld zien, dan hoef je uiteraard niet meer velden te selecteren, dan volstaat dat ene veld. Dus die keuzelijst zou ik gewoon overnieuw maken met de wizard. Waarschijnlijk moet je de keuzelijst nog verder opschonen, want ik vermoed dat je geen aparte tabel met activiteitsoorten hebt, en dat je dus op basis van de huidige tabel ook nog eens allerlei dubbele records te zien krijgt.

Ik zie in je derde plaatje toch minstens twee tabellen, en wel Mailinglist en contactpersonen. Ik zie nog geen tabel Activiteiten, en die zou ik toch wel verwachten. In die tabel leg je de activiteiten vast per persoon; en deze tabel koppel je dan uiteraard op basis van PersoonsID aan de tabel contactpersonen. Ik weet niet of je de db hebt gebaseerd op dit voorbeeld van Microsoft, maar als dat zo is vrees ik dat je behoorlijk ver van de gangbare weg bent afgedwaald, want in dit voorbeeld kun je precies doen wat je wilt. Namelijk acties vastleggen voor contactpersonen van bedrijven. Misschien moet je die nog maar eens bestuderen.

Als je de juiste tabellen hebt, en ze correct aan elkaar hebt gekoppeld, mag het geen enkel probleem zijn om je acties te koppelen aan je formulier. Maar daar schuilt dus het probleem: niet de goede tabellen, en niet goed aan elkaar gekoppeld. Omdat plaatjes veel te weinig informatie geven, zou ik je toch aanraden om een voorbeeldje te maken met wat dummy gegevens. Gewoon een kopie maken van je db, de tabellen leegmaken en vullen met wat willekeurige data is al genoeg. Het gaat ons immers om de structuur, niet om wat er in staat.

Octafish,

Ik heb inderdaad geen eigen tabel voor de activiteiten per persoon. Deze staan nu verwerkt in de tabel "contactpersonen". Ik zal even gaan uitzoeken hoe ik deze in een nieuwe tabel ga krijgen en deze koppel met persoon.id .

De mailinglist is nu idd een tabel. Deze is echter leeg en daar gaat de 3e vraag over.

De link die je gaf verwijst naar een niet bestaand bestand...
Ik heb inderdaad mijn database gebaseerd op een van microsoft. Weet zo snel even niet welke het is.

Ik heb de database hier leeg staan. Het is 804kb groot, maar krijg hem hier niet geupload.
Hier de externe link: (let op, hij is maar tot 26-4 te downloaden)
http://www.yousendit.com/download/VnByRkJRdWNkMnZ2Wmc9PQ

Ik heb bij deze database de activiteiten nog niet in een apparte tabel gezet. Daar ga ik nu aan werken.

Gr

Op het werk gebruiken we nog 2003, dus ik kan de db pas vanavond bekijken. Voor de link moet je misschien aanmelden bij Microsof... Daar heb ik even niet bij stilgestaan. Hierbij de bedoelde database.

Bijlagen

Beste Octafish,

Vorig bericht is verwijderd, ik heb het zelf opgelost. Had er mee te maken hoe ik de query uitbreidde. Nu de wizzard opnieuw gedaan, en nu werkt het wel zoals het moet.

Wat op dit moment nog niet lukt:
1) De dropdown in de kolom activiteiten(enkele klik) Deze hoort onder elkaar te staan, maar lukt niet door verschillende kolomen in de tabel activiteiten"

2) Dubbelklik in de kolom "activiteiten" laten verwijzen naar de juiste ID in "contactpersoongegevens"

3) mailinglist uitvoeren met een ; ertussen. Ik heb helemaal geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Een klasgenoot zei dat dit misschien kon met een selectiequery.

4) in het rapport "Activiteiten lijst contactpersonen" act1, act2 act3 en act4 in 1 lijst weergeven, op alfabetische volgorde. Ook hier heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

5) Is het mogelijk om ergens een vinkje te zetten, en dan een deel van de data te vergrendelen? IK denk dat dit met VB zal moeten. Kunt u mij een richting geven waarheen ik moet zoeken?

Hieronder de laatste versie.
https://rcpt.yousendit.com/1099719595/d5506f83b45b20a57a73cf4d3aa09cb8

Laatst bewerkt:
Zal er vanavond naar kijken!

Nee, nog niet. Soms is tijd ook voor mij onbetaalbaar ;) Maar ik zal er de komende dagen wel tijd voor maken.

Ik heb 'm opgehaald; zal er vanavond naar kijken. (we gebruiken nog 2003 op het werk. (jippie!!!)

Au contraire..... Dit was een reguliere juichpoging! Je kunt beter vragen: wat is er allemaal mis met office 2007/2010.

haha van 2010 ben ik inderdaad ook geen fan. En ja compatibiliteit problemen door 2007/2010 is inderdaad ook best een probleempje. En ja dat functies in 2007 ook zo anders werken...

maar dan nog, hoezo dan thuis wel met 2007 werken?

Ik werk thuis niet met 2007, want dat vind ik een volslagen baggerpakket, maar heb wel 2010 staan. Vooralsnog om te kijken of dat wat beter is (een klein beetje, moet ik zeggen...) maar vooral omdat een hoop mensen er toch al in zijn gestonken, en het (al dan niet verplicht door de baas) gebruiken. En je wilt de stakkers toch kunnen helpen ;) Bovendien wil ik de cursus voor beide versies kunnen schrijven. Maar als het aan mij ligt....

Had u nog gekeken?
Of zaten er dermate veel fouten in dat u nog bezig bent:P...

Gr

Die bestandjes blijven niet lang staan ;) Hij is al weer weg.... Misschien toch een idee om hem enigszins te comprimeren, strippen, en zippen? Met Winrar kun je er brokken van 100 kb van maken, dan kom je denk ik al een heel eind...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan