Accespoint maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

RutgerRutger

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2009
Hallo Ik zit met een groot internet probleem.

Dankzij het efficiënte systeem van ziggo.. zit ik nu al een week zonder internet. Erg vervelend, het lijkt erop dat ik nog wel even kan wachten tot ze mijn aansluiting hebben geactiveerd.

Nu heb ik als tijdelijk oplossing geregeld met de buurvrouw dat ik totdat ik zelf weer internet heb van haar WIFI netwerk gebruik mag maken. Mooi, maar het signaal komt niet verder dan gang van mijn huis.

Kan ik mijn laptop gebruiken om het draadloze signaal op te vangen en door te sturen..

Eigenlijk is dit de vraag: Is het mogelijk om een intel pro wireless 3945 ABG te gebruiken als Bridge? zodat ik in de werkkamer toch internet heb? Het hoeft niet per se van WIFI naar WIFI, maar mag ook van WIFI naar bekabeld netwerk.

Ik heb eventueel nog een extra router liggen, een belking F5D8235nv4. Het mag ook van wifi naar bekabeld netwerk natuurlijk.
---------

k ben er inmiddels zelf achter gekomen dat mijn nieuwe belkin router ook als accespoint kan dienen. (F5D8235nv4)

Nu begrijp ik niet hoe ik dit moet instellen.. De belking moet trouwens aan een Netgeat 614 v6 router aangesloten worden. (dat is de router van de buurvrouw)

-----

GEBRUIK als accesspoint
Wanneer u de router als accesspoint gebruikt, moet u voor het accesspoint een IP adres opgeven Dit IP-adres moet deel uitmaken van dezelfde reeks als het netwerk waarop u het wilt aansluiten. Om de geavanceerde installatie-interface weer te openen, moet u dit adres inde adresbalk van uw browser typen.

-------

Wanneer u de router als accesspoint gebruikt, moet u voor het accesspoint een IP adres opgeven Dit IP-adres moet deel uitmaken van dezelfde reeks als het netwerk waarop u het wilt aansluiten. Om de geavanceerde installatie-interface weer te openen, moet u dit adres in de adresbalk van uw browser typen
---------

Ik heb al iets geprobeerd:

ipadres veranderd in 192.168.1.254
subnesmasker gelijk gehouden.
Daarna deed zond hij wel uit, maar geen internet, ik kon wel verbinden, maar niet in meer in de router setup komen via het nieuwe ipadres.
Wat bleek.. Hij kreeg een heel ander ip adres en vervolgens moest ik de router resetten om hem weer te kunnen gebruiken.

Wie snapt wel hoe dit trucje werkt?

Je 2de link lijkt op de instructie die ik regelmatig geef hier op het forum geef om een draadloze router om te bouwen tot een accesspoint, t.b.v. een Internet-router-naar-thuisrouter netwerk. Wél ga ik er hier vanuit (waar je enigszins naar hintte in je posting) dat er een bedrade aansluiting mogelijk is vanaf jouw Belkin naar de router van je buurvrouw.

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Belkin zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de buurvrouw-router.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de buurvrouw-router zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de buurvrouw-router via DHCP aan computers wordt uitgereikt.

Ook moet het subnetmasker moet overeen komen met die van het buurvrouw-netwerk, meestal is het 255.255.255.0.

Lees de volgende instructie.
Het ip-netwerk van de buurvrouw-router moet je even achterhalen via een pc die je bedraad of draadloos aansluit op de buurvrouw-router, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de buurvrouw-router aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Je kunt je Belkin router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (buurvrouw-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Belkin van de buurvrouw-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Belkin.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Belkin, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Belkin
5. Zet DHCP serving uit op de Belkin
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Belkin uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Belkin een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de buurvrouw-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de buurvrouw-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de buurvrouw-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de buurvrouw-router al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Belkin.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Belkin bedraad met een LAN poort van de buurvrouw-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de buurvrouw-router ipv. de Belkin.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Belkin nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Belkin].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Belkin zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de buurvrouw-router.
Je hebt dus de Belkin als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Dankjewel.

Even.. Als ik het goed begrijp is de optie om het signaal van de buurvrouw met mijn belkin op te vangen niet mogelijk?

Eventueel doorsturen zou wel bedraad kunnen alhier.

Het is namelijk niet echt een optie om de router aan die van de buurvrouw te koppelen.. ze heeft er niet veel verstand van en ik woon hier nog maar 1.5 week.. Ik vond het al heel mooi dat ik haar WPA key mocht hebben...

---in de router-- 192.168.2.1--- menu staat het accespoint in de router staat wel onder het kopje draadloze communicatie..

Kijk, mijn voorstel is eigenlijk niet anders dan een alternatief t.o.v. je laptop in de gang te zetten en dan de bedrade aansluiting van je laptop te gebruiken in een Internet Connection Sharing netwerk. [Dat was eigenlijk je originele vraag.]
Als ik mocht kiezen zou ik in dat geval liever een draadloze router daar neerzetten dan een laptop dag en nacht aan (met bovendien kans op vallen etc.)
Als je toch voor de Internet Sharing optie wilt gaan:
Op de laptop moet je (zodra de draadloze verbinding er is) Internet Connection Sharing (ICS) aanzetten op de draadloze netwerkkaart en daarbij aangeven dat de computer die op de bedrade aansluiting verbinding maakt mogen 'meeliften'.
Voor ICS vanuit een XP computer: link
Voor ICS vanuit een Vista computer: hier

Even iets om rekening mee te houden: Als je op de draadloze netwerkkaart momenteel een 192.168.0.x ip-adres krijgt (nakijken met [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig), dan gaat het niet werken, want dat wordt ook gebruikt in het bedrade gedeelte van het ICS-netwerkje.

Er is, buiten ICS niets mogelijk op je laptop.

Andere functionaliteit in je Belkin is de functie van draadloze repeater of draadloze bridge. Daarvoor zul je vrij veel van de buurvrouw-router moeten weten om te zien of dat werkt met jouw apparaat. Kijk in de handleiding van de Belkin naar termen als WDS (achtergrond: hier) en repeating en kijk of je die kunt matchen met wat in de handleiding staat van de buurvrouw-router, zonder op haar router teveel te hoeven verbouwen qua instellingen.

Succes,

Tijs.

Ik ga toch voor de optie met de laptop,

De router verbinden met die van de buuf is geen optie want die wil geen kabel dwars door haar woning hebben zodat ik draadloos kan internetten via haar netwerk :P Lijkt me..

Is het noodzakelijk om de laptop dacht & nacht aan te hebben staan voor network sharing? Of kan ik hem gewoon inschakelen wanneer ik internet wil gebruiken?

De belkin heeft geen wds optie... de router van de buuf ook niet ben ik achter gekomen.

Dan nog een kleine vraag:

Het signaal dat vanaf de laptop bedraad zal worden doorgestuurd, kan dat gewoon naar een MAC gestuurd worden?

In ieder geval bedankt voor je hulp!

edit:
het netwerk waarop de laptop nu zit is 192.168.1.3 dat gaat wel lukken dus!

Edit:
Kan ik de laptop d.m.v. een kabel met de belkin router verbinden en vervolgens via de belkin draadloos het internet signaal doorsturen?

Laatst bewerkt:
Je hoeft natuurlijk je laptop niet aan te laten staan op momenten dat je geen Internet nodig hebt.

En ja, een MAC zou er ook mee moeten kunnen werken. Net als Windows PC's zou een MAC die bedraad is aangesloten aan de laptop gewoon via DHCP ("Automatisch ip-adres verkrijgen" in Windows-termen) een ip-adres, standaardgateway, DNS server etc. toegewezen moeten krijgen. De laptop wordt namelijk een DHCP server voor het bedrade gedeelte van je ICS netwerkje, dus dit zou richting een MAC ook moeten werken.

Ik zie zojuist je toevoeging: In principe kan dat inderdaad, zéker als je 'm 'ombouwt' naar draadloze accesspoint/bedrade switch (zie mijn eerste posting). Geef 'm dan een vast ip-adres op zijn LAN-poort, van (bijv.) 192.168.0.200, zodat je 'm ook nog beheren kunt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het is nog niet gelukt.

Op de XP-laptop die verbonden is met het netwerk van de buurvrouw heb ik de internet verbinding gedeeld via ICP. De laptop is verbonden met de router die ik 192.168.1.253 als ip adres heb gegeven en dhcp staat uit.

Op het moment dat ik een nieuw ip adres wil aanvragen op de ontvangende laptop met (vista) zegt hij dat hij geen adres toegewezen krijgt van de router (xp laptop?)

Ik heb ICP alleen op XP laptop uitgevoerd tot op heden. Snap niet wat ik moet doen bij vista... laat staan op de mac.. (ben nu 3 dagen mac bezitter.. alles nog aan het ontdekken..)

Deed ik iets verkeerd?

De XP laptop is toch de internet bron voor het netwerk vanaf de belkin?

Kun je me nog een beetje verder helpen?

1. Zet de firewall uit op de ICS-laptop (Start -> Uitvoeren -> firewall.cpl)
2. Heeft de ICS-laptop wél Internet? Want dat is natuurlijk een voorwaarde...
3. Ik neem aan dat je de eigenschappen van de draadloze verbinding van de XP laptop genomen hebt, en daar de LAN-verbinding toegang gegeven hebt, zoals hieronder in het voorbeeld?
attachment.php

4. Eventueel kun je op de Vista laptop een vast ipv4 adres instellen, hieronder een uitgewerkt voorbeeld die je meteen kunt testen/uitproberen:
ip-adres: 192.168.0.5
subnetmasker: 255.255.255.0
DNS-server: 192.168.0.1
Standaardgateway: 192.168.0.1
5. Als je rechtstreeks wilt testen (dus zonder de Belkin router ertussen) dan moet je een cross-kabel gebruiken, geen standaard netwerkkabel.
6. Let op dat als je wél je Belkin gebruikt, je de ICS-laptop moet aansluiten op een LAN-netwerkaansluiting, dus NIET op de WAN-netwerkaansluiting. De Vista laptop moet ook op een LAN-netwerkaansluiting van de Belkin worden aangesloten (of draadloos verbinden met de Belkin).

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• ICS_XP.JPG
    ICS_XP.JPG
    41,9 KB · Weergaven: 278
Laatst bewerkt:
Ja, als je de Belkin als accesspoint hebt opgezet wel ja.
Probeer zeker ook even met de Vista-laptop bedraad aangesloten aan de Belkin router, om te checken of de ICS-setup in principe werkt. De Vista-laptop zou een 192.168.0.x ip-adres moeten krijgen (van de XP-laptop).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dankje,

Ik ga het morgen allemaal nog eens rustig nalopen.

Bedankt voor de hulp voor vandaag!

Het gekke was dat ik via de belkin wel de XP laptop kon vinden. De XP laptop is de laptop die het signaal van de buufrouter doorstuurd naar de belkin.

Ik heb het idee dat er ergens iets niet klopt.

Ik heb het steeds over een 192.168.1.x ip adres en jij hebt het steeds over een 192.168.0.x adres.

De router heb ik 192.168.1.253 gegeven, de laptop instellingen zijn goed volgens mij. Maar zodra ik de belkin verbind met de laptop die internet beeld krijg ik in beeld bij de laptop dat er beperkte verbindingsmogelijkheden zijn. (bij de lan verbinding in XP)

Zou je misschien nog een keer willen samenvatten wat ik exact moet doen vanaf punt 0. (dan reset ik de router nog een keer en begin ik overniew) misschien hulp op afstand om instellingen van XP laptop te checken?

Laatst bewerkt:
Zoals gemeld is het lokale netwerkje van een ICS pc het 192.168.0.x netwerk. Daar is niets aan te veranderen.
Omdat de Belkin router met zijn LAN-kant op dit lokale netwerkje komt te staan, moet die dus (als je 'm als accesspoint/switch wil gebruiken) op de LAN-kant zo'n 192.168.0.x ip-adres krijgen.
Zie verder de instructies die ik al gepost had.

Zoals je merkt ga ik niet in op de mogelijkheid om de Belkin gewoon als breedband router te gebruiken (dan zou wél een 192.168.1.x netwerk op de LAN-kant kunnen), omdat dat een complicerende factor is (192.168.2.x Belkin netwerk naar het 192.168.0.x netwerk van de XP-laptop, 192.168.0.x netwerk naar het 192.168.1.x netwerk van de buurvrouw, 192.168.1.x netwerk naar het Internet... Daarom vind ik dat gecompliceerd. :))

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het lukt totaal niet. ook niet als ik de router een 192.168.0.200 lan adres geef.

Op de vista laptop krijg ik geen adres toegewezen vanaf de router of de XP laptop

Het lan ipadres is 169.254.169.140
subnetmasker = 255.255.0.0

ook wanneer ik het ipv4 prototcol verander. in wat je vertelde.

Ik heb geen idee wat ik verkeerd doe. Maar ben er wel zeker van dat er iets niet gaat zoals het hoort..

Kun je nogmaals samenvatten wat ik exact op de XP pc moet instellen?
Exact in de router moet veranderen, er zit een optie in om direct als accespoint te dienen? wat doet die functie?

Wat ik in de ontvangde pc moet instellen.

Eingelijk even helemaal terug bij af dus.. en de situatie opnieuw bekijken.

Nogmaals een schets:

Buurvrouw router ---> internet --> XP laptop

Xp Laptop --->?? internet signaal doorsturen naar Belkin router via lankabel??
Belkin router ---> draadloos of met draad --> ??internet doorsturen??--> naar vista Laptop
Belkin router ---> Draadloos of met draad --> ?? Intnet doorsturen?? naar iMac.

Laatst bewerkt:
Komt hierop neer:
1. Draadloos de XP machine verbinden met het netwerk van buurvrouw (192.168.1.x netwerk, toch?)
2. Via ICS de bedrade verbinding van de XP machine toegang geven tot de draadloze verbinding. Alle apparaten die via ICS verbonden zijn zullen een 192.168.0.x ipadres krijgen. PS: Zet alle firewalls uit, dus niet alleen de Windows firewall, maar ook die evt. ingebakken zitten in McAfee, Norton, Kaspersky etc.
3. De Belkin router als accesspoint aansluiten op de XP machine. Dat kan via mijn instructie of (vlgs. jou) ook via een instelling in de webinterface van je Belkin router. PS: Let wel op: Een draadloze bridge is niet hetzelfde als een draadloze accesspoint
4. PC's die (bedraad of draadloos) zijn aangesloten op de Belkin router zouden automatisch een ip-adres moeten krijgen in de 192.168.0.x ip-range. Evt. kun je (als test) op een werkstation vaste ip-adressen instellen, zoals 192.168.0.5, subnetmasker 255.255.255.0, standaardgateway 192.168.0.1, dns servers 192.168.0.1

Verder kan ik niet beoordelen wat er allemaal op die XP laptop draait, dus is niet uit te sluiten dat er daar (behalve firewalls) nog meer zaken zijn die een goede werking van je ICS in de weg staan.

Tijs.

Ik vraag me ook af hoe het kan dat de router steeds een heel ander ip adres krijgt dan ik invoer.. die 169.... ipv 192...

Misschien is het dan een optie dat ik hulp op afstand bij xp inschakel?

Zodat je even kunt doornemen in hoeverre de instelling goed zijn en firewall (mcaffe) uit is?Volgens mij vertrouwd mcaffee het netwerk..

Of doe je dat liever niet? hoeft niet nu hoor, mag ook vanavond..

Laatst bewerkt:
Klik even op mijn schuilnaam links van dit bericht, en kies voor Stuur E-mail naar dnties
Zet daar je MSN naam in. Liefst heb ik dat je op de XP laptop dan MSN opstart (draadloos verbonden met buurvrouw-netwerk), die we dan (hopelijk) met hulp-op-afstand kunnen bekijken.

Ik zie je mailtje zo wel verschijnen, neem ik aan.

Tijs.

Via Crossloop verbonden met de XP laptop waar de ICS verbinding op draait.
Hier waren een paar zaken aan de hand:
1. (niet direct van belang hier, denk ik) de McAfee firewall stond nog ingeschakeld, die heb ik definitief uitgeschakeld. Er waren al voorzieningen getroffen om de netwerken 192.168.0.x en 192.168.1.x te vertrouwen, dus de firewall zou waarschijnlijk niet in de weg gezeten hebben.
2. Wat wél van belang was is dat in Netwerkverbindingen van de XP laptop de bedrade netwerkverbinding met een geel uitroepteken stond. Die had dan ook een APIPA adres van 169.254.x.x zichzelf toegekend.
Dat heb ik opgelost door in de draadloze verbinding het Internet-delen uit te zetten, en daarna weer aan te zetten. Hierna had de bedrade verbinding het juiste ip-adres (192.168.0.1).

De Belkin router hebben we gewoon als breedband draadloze router ingezet. Hierdoor ontstaat de volgende routering voor alle computers die draadloos of bedraad daarmee verbinden:
192.168.2.x (=Belkin netwerk) -> 192.168.0.x (=ICS netwerk XP laptop) -> 192.168.1.x (=draadloos netwerk buurvrouw) -> [Internet]

We hebben de Internet-verbinding vanaf de Vista laptop getest, die zowel draadloos als bedraad aangesloten is geweest aan de Belkin. Dit werkte. Het is natuurlijk niet supersnel, maar dat was te verwachten.

@Rutger: Graag nog even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Helemaal super!

Inmiddels beveiliging ook geregeld!

Mijn dank voor hulp!

Opgelost! (vink ik ff aan nu :P)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan