Accesprogramma en intern netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

vanzwam

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 dec 2003
Berichten
4.466
Hallo,

Ik moet voor een kleine onderneming een facturatie programma maken. Dus maken van facturen,verwerken van offertes, verwerken van inkomende facturen enz....

Op zich, als dit een stand-alone programma was, heb ik daar geen problemen mee. Heb er al een tien-tal gemaakt.

Nu komt de vraag.

Dit programma moet binnen een intern netwerk kunnen runnen op 3 PC's.

Doelstelling:

Op PC 1 (de chef van de firma) heeft toegang tot alle mogelijkheden.

Op PC 2, beperkte mogelijkheden, bvb. het maken van offertes.

Op PC3, beperkte mogelijkheden, bvb. verwerken van inkomende facturen.

Hoe zet ik dit op? Op het gebied van acces in een netwerk, ben ik volslagen verloren. Is het voldoende om de DB te splitsen en dan op pc1 alles te zetten en op pc2 en 3 enkel het programma te zetten, of moet er nog andere zaken gebeuren.

Heb ook al in mijn boeken gekeken, de boekenwinkels afgeschuimd,maar niet echt iets concreets gevonden.

Iemand die daar ervaring mee heeft??
 
Als er in de buurt een webserver met PHP en mysql is, zou je een CMS (Content Management System) kunnen programmeren. Dat is tamelijk moeilijk, maar je vind er veel informatie over op het i-net. Ook zijn er erg veel boeken over te vinden.

In access heb ik niet veel ervaring... Misschien zijn er andere commerciele programma's die je kunt gebruiken.

Greetz,

Koos
 
Geplaatst door KoosDijk
Als er in de buurt een webserver met PHP en mysql is, zou je een CMS (Content Management System) kunnen programmeren. Dat is tamelijk moeilijk, maar je vind er veel informatie over op het i-net. Ook zijn er erg veel boeken over te vinden.

In access heb ik niet veel ervaring... Misschien zijn er andere commerciele programma's die je kunt gebruiken.

Greetz,

Koos

Dit is eigenlijk niet de bedoeling.Moet gewoon via een intern netwerk functioneren. Maar toch bedankt.
 
Werkgroep

Wanneer de database af is kan je de database beveiligen op groepniveau.
Dan kan je voor elk object (form, tabel, rapport, ...) bepalen wie dit mag lezen bewerken enz.
Wanneer je dan de db op een server zet of op een hoofdpc dan kan elke gebruiker inloggen met zijn eigen username en pwd en zal hij enkel maar de gegevens kunnen bewerken waarvoor hij voldoende rechten heeft.
Je kan dan later de database nog splitsen om de snelheid te verhogen.

De wizard om de db zo te beveiligen vindt je via extra->beveiliging->wizard beveiliging op gebruikersniveau, neem wel eerst een backup van je db.
 
Re: Werkgroep

Geplaatst door cbhonda
Wanneer de database af is kan je de database beveiligen op groepniveau.
Dan kan je voor elk object (form, tabel, rapport, ...) bepalen wie dit mag lezen bewerken enz.
Wanneer je dan de db op een server zet of op een hoofdpc dan kan elke gebruiker inloggen met zijn eigen username en pwd en zal hij enkel maar de gegevens kunnen bewerken waarvoor hij voldoende rechten heeft.
Je kan dan later de database nog splitsen om de snelheid te verhogen.

De wizard om de db zo te beveiligen vindt je via extra->beveiliging->wizard beveiliging op gebruikersniveau, neem wel eerst een backup van je db.

hoe zit het dan met de veiligheid van dit systeem. is er niet een manier om de autorisaties te omzeilen???
 
Re: Re: Werkgroep

Geplaatst door cyblix


hoe zit het dan met de veiligheid van dit systeem. is er niet een manier om de autorisaties te omzeilen???
Niet dat ik weet, het kraken van de standaard paswoorden van alle office progs is simpel maar voor de *.mdw files weet ik er geen.
Alleen wanneer je de vba code wil beschermen moet je de db wel nog encrypten.


Op elke beveiliging past een sleutel, de vraag is enkel hoelang doe je erover om het te vinden en is het de moeite waard.
 
@ cbhonda. Ok bedankt, ga aan de DB beginnen.
Ik dacht dat het complexer zou zijn :eek:
Misschien een paniekreactie nijnentwege aan gezien de berkte tijd voor toezegging of afblazen, en het aantal euro'tjes dat er aan vast zit.:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan