Access 2003 db omschakelen naar mult-user

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danny28

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2009
Ik heb een prograam in Access dat ik al jaren gebruik en waar nu mijn collega's ook wensen mee te werken. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze database naar multi-user kan overschakelen?

Grtjs

Danny

Als je naar <Extra>, <Opties>, tabblad <Geavanceerd> gaat, zie je een optie <Standaardmodus voor openen> staan, met de opties <gedeeld> en <exclusief>. Standaard staat de optie op <Gedeeld>, wat inhoudt dat je met meerdere personen in dezelfde database kunt werken.
Voor een optimale werking, is het verstandig om de Frontend te scheiden van de Backend.
Wat bedoel ik daarmee? Wat je zou moeten doen, is een aparte database maken voor de tabellen, en een aparte database voor de gebruikers, met dus de formulieren, rapporten etc. In de gebruikersdatabase zouden geen tabellen moeten zitten, maar koppelingen naar de tabellen uit de Backend.
Als je dus een kopie maakt van je database, en die Backend noemt, of wat je uiteraard maar wilt, dan kun je in de andere database het volgende doen:

Gooi in de gebruikersdatabase alle tabellen weg.
Klik vervolgens met de rechtermuis in het tabellenvenster, en kies uit het snelmenu de optie <Tabellen koppelen>
Zoek nu de backend database op, en selecteer alle tabellen. voltooi het koppelen.

Je hebt nu nog steeds een volledig werkende database, maar werkt nu niet meer direct in de tabellen, want de gegevens worden elders opgeslagen.

De Frontend database kun je nu bij de verschillende gebruikers installeren, bij voorkeur voor elke gebruiker een eigen exemplaren, maar het mag ook wel een gezamelijk exemplaar op een netwerklocatie zijn.

Michel

Te laat, Michel was me voor. Ik laat de info toch maar ff staan...
Niet veel. Bij extra/opties/geavanceerd (dit kan allemaal net wat anders heten bij de verschillende versies) heb je mogelijkheden voor shared/exclusive openen en voor file/records/edited record locking. Waarschijnlijk wil je Edited record locking aanzetten, maar dit ligt een beetje aan de situatie. Als meerdere records van elkaar afhankelijk zijn zul je waarschijnlijk wat extra VB code moeten toepassen (Adodb/Recordset/LockType & LockEdits) en eventuele recordssets moeten aanpassen in bestaande VBA code.

Laatst bewerkt:
Bedankt jongens, graag nog wat bijkomende info

Bedankt Michel en Rene,

Ik ga dit morgen op het werk zeker proberen. Zou het eventueel mogelijk zijn om mij nog wat meer details te geven over Rene zijn uitleg. Ik ben niet zo sterk in VBA.
Dit zou handig zijn.

Groetjes,

Danny

Te laat, Michel was me voor. Ik laat de info toch maar ff staan...
Niet veel. Bij extra/opties/geavanceerd (dit kan allemaal net wat anders heten bij de verschillende versies) heb je mogelijkheden voor shared/exclusive openen en voor file/records/edited record locking. Waarschijnlijk wil je Edited record locking aanzetten, maar dit ligt een beetje aan de situatie. Als meerdere records van elkaar afhankelijk zijn zul je waarschijnlijk wat extra VB code moeten toepassen (Adodb/Recordset/LockType & LockEdits) en eventuele recordssets moeten aanpassen in bestaande VBA code.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan