Access 2007 naar 2010 probleem exclusieve toegang

• Onderwerp starter Onderwerp starter MBus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MBus

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2013
Hallo, ik heb een database gemaakt voor ons bedrijf in Access 2007 32 bit. De database wordt door zo'n 5 personen gelijktijdig gebruikt.
Sinds de upgrade naar Access 2010 32 bit krijgen we, wanneer meer dan 1 persoon de database gebruikt, de melding: U kunt de database op dit moment niet exclusief openen. Als u verdere wijzigingen aanbrengt, kunnen deze later mogelijk niet worden opgeslagen.
Deze melding komt een keer of 5 bij openen van bepaalde formulieren en zijn telkens te bevestigen met OK. Daarna werkt alles gewoon.
Hoe kan ik deze melding voorkomen?

Zou je het bij de opties van Access 2010 kunnen aanpassen ?
Zie bijlage

Bijlagen

• opties bij access.PNG
    opties bij access.PNG
    30,7 KB · Weergaven: 419
Je zou de optie <Database openen met Recordvergrendeling> eens uit kunnen zetten, als die aan staat.

Die optie heb ik getest zonder resultaat. Ik geloof dat ik helemaal geen verschil merkte toen.

een aantal suggesties:
Voordat je wat doet maak een backup van de database!
Is de database gesplitst in een front- en Backend gedeelte ?
Importeer de hele database , formulieren, querys etc. eens in een nieuwe database.
Probeer de nieuwe eens uit.
Maak eens een nieuwe database met een of twee dummy formulieren , is er dan ook een probleem?

grtz Jan

Hoi Jan, bedankt voor de tips, ik heb ze allemaal uitgevoerd.
De database is niet gesplitst en ik zou eerlijk gezegt niet weten hoe ik dat moet doen.
Ik heb de hele database in een nieuwe geimporteerd. Dan blijft het probleem bestaan. De nieuwe database werkt verder helemaal goed voor zover ik heb kunnen testen, de bestandsgrootte is echter gehalveerd??? Is het raadzaam de geimporteerde versie te gebruiken?
Ook heb ik een nieuwe database aangemaakt, deze heeft het probleem niet.
Nog meer suggesties?

Groetjes Marty

Een database moet regelmatig worden gecomprimeerd, omdat Access datamutaties gewoon toevoegt aan de bestaande database. Die wordt dus bij elke verandering alleen maar groter. Door een database te comprimeren (aparte knop in het startmenu) kun je de grootte van een bestaande db aanzienlijk verkleinen. Bij het importeren van alle objecten in een nieuwe database heb je natuurlijk nog weinig mutaties, en dus is de db, ofschoon verder identiek, in grootte een stuk kleiner.
Een database kun je splitsen met een wizard. Dat gaat vrij gemakkelijk. Alternatief als je het zelf wilt doen: Maak een extra kopie van je db, en geef die een passende naam. Ik gebruik zelf de toevoeging _BE voor Backend, en _FE voor Frontend. In de Frontend kun je nu alle tabellen verwijderen. Via <Tabellen koppelen> start je een wizard waarin je kunt bladeren naar de Backend. Hier selecteer je alle tabellen. Als dat is gedaan, en de tabellen zijn te openen in de FrontEnd, kun je de Backend aanpassen. Hier kun je alle formulieren, rapporten etc. verwijderen, want in de Backend heb je alleen de tabellen en eventueel de queries nodig.
Resultaat: de tabellen staan in de backend, en in de frontend heb je koppelingen en formulieren staan. Elke gebruiker geef je een eigen kopie van de Frontend, zodat gebruikers in hun eigen Access omgeving werken, en elkaar niet meer in de weg zitten.

Het probleem zal wel opgelost worden door de database te splitsen. Wil je meer informatie over splitsen, dan kan je ook de help functie in Access 2010 gebruiken. Zoek op 'splitsen'
Ik zou zeggen, probeer alles uit met de geimporteerde database. Je hebt de oude database dan nog als backup. Dat is zo'n beetje wel het meest belangrijke bij zo'n operatie.

Grt Jan

Opgelost

Jan en Michel bedankt voor jullie hulp. Dit heeft het probleem inderdaad opgelost. De Queries moeten overigens in de Frontend staan, die kan ik bij het koppelen niet selecteren. Voordeel is nu dat ik iedereen een persoonlijke set formulieren kan geven waardoor niet iedereen bij alle gegevens kan komen als ik dat wil.
Nogmaals bedankt, ik heb weer een heleboel geleerd.

Mvg Marty

Je kunt uiteraard queries in de backend hebben die je wellicht gebruikt om records bij te werken voor onderhoudsdoelen. Dat zijn zowiezo vaak queries waar je een gewone gebruiker niet altijd mee wilt laten stoeien, en die laat je dan in de Backend staan. Overige queries staan dan in de frontend. Fijn dat het is opgelost :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan