Foto's draaien ?

harrybrinkman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2019
Besturingssysteem
Windows 11 Home & Pro, Linux Mint
Office versie
Ms Office 365, Libreoffice
Ik heb een oud fotoalbum pagina voor pagina ingescand, op elke pagina staan meerdere foto's. Ik wil nu alle foto's afzonderlijk uit die pagina's knippen Nu is de maker van dat album heel creatief geweest en heeft bijna elke foto schuin op de pagina geplakt. Ik kan alleen knippen (crop) in een rechthoek of vierkant dus moet ik een ruime marge rond de foto nemen waardoor ik een schuine foto krijgen met overal een stuk achtergrond erbij. Ik gebruik Linux en kan in de standaard fotobewerker wel foto's draaien, maar dan alleen per 45/90/180 graden. IK zou dat graag bv. per 1 graad willen kunnen.
Ik ben dus op zoek naar een eenvoudig te bedienen fotobewerker in Linux waarmee ik "schuine" foto's weer recht kan draaien.
Ik kreeg de tip voor "GIMP" maar dat is mij qua mogelijkheden een brug te ver... (of iemand moet een heel simpel trucje weten?)

Wie weet raad?

Alvast bedankt,
Harry Brinkman

Voor Linux is Gimp een prima keuze.
Gebruik de Rotate Tool (Custom Degrees).
Dan kan je zelf aangeven met hoeveel graden en welke kant op de foto gedraaid moet worden.
Druk op Shift+R om die tool in Gimp te starten.

Gewoon lekker in de commandline werken:

Code:
magick foto.jpg -rotate -90 foto_recht.jpg

Dit roteert de foto -90 graden, maar je kan ook minuscule waardes gebruiken zoals -1 of 2

of doe alles in een handomdraai in een uitvoerbaar script:
Code:
mkdir -p recht

for f in *.[jJ][pP][gG]; do
    magick "$f" -rotate -1.8 "recht/$f"
done

Pix is erg goed en uitgebreid. Kan ook foto’s uitsnijden en roteren per 1/10 graad.

Veel apps getest maar meeste kunnen slechts 90 gr. roteren.

Pix is erg goed en uitgebreid. Kan ook foto’s uitsnijden en roteren per 1/10 graad.

Veel apps getest maar meeste kunnen slechts 90 gr. roteren.
Of je moet in de commandline werken. Dat werkt lekker snel, en het is te automatiseren. Maar met roteren van foto's kan ik me indenken dat het vaak handwerk is.

Terug
Bovenaan Onderaan