Mocht je écht een archiefsysteem willen hebben: ik heb er een jaar of wat geleden een gemaakt voor het werk, waarvan je het principe wel kunt gebruiken. Het bestaat er uit dat je een (of meer) record(s) uit een tabel selecteert, en de selectie wordt dan naar een andere tabel (desnoods in een externe database) gekopieerd en verwijderd uit de hoofdtabel. Via het formulier kun je de gearchiveerde records dan weer inzien of eventueel terugzetten. Het is dus wel te maken. Maar ik werk zelf veel liever met een archiefveldje, want dan hou je de data altijd beschikbaar. En zeker als mensen vaak in- en uit dienst zijn, dan is dat veel makkelijker. Je moet namelijk te allen tijde zien te voorkomen dat je een gebruiker dubbel opvoert, iets dat altijd mogelijk is als het record niet meer in de tabel zit, en het opzoeken dus een stuk lastiger is. Bovendien: als een gebruikersnaam 'vrij' is omdat het bijbehorende record in een andere tabel staat, en je geeft de gebruikersnaam aan iemand anders, dan heb je een probleem... En dan heb ik het nog niet eens over de problemen die je krijgt met je relaties, want die kunnen ook gelijk de bietenbak op!