[Access 2010] Tekstballon knop

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarkSal

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jan 2012
Zeer recent ben ik begonnen met het maken van databases in Access. Daar ik nooit scholing in het maken van databases gehad heb ontbreekt mij iedere kennis. Met behulp van readers, Google en YouTube ben ik echter een heel eind gekomen.

Helaas loop ik tegen een probleem aan waar ik geen antwoord op kan vinden met Google. In een formulier heb ik een veld staan dat drie waardes kan bevatten (Low, Average, High). Achter dit veld wil ik een knop plaatsen. Wanneer er op deze knop wordt gedrukt, moet zich dan een tekstballon (of iets dergelijks) openen. In deze tekstballon wil ik de definities van de waardes zetten.

Daar ik nagenoeg geen bruikbare informatie over dit onderwerp kan vinden vraag ik mij sterk af af het �berhaupt wel kan. Mocht iemand mij van advies kunnen voorzien, zie ik dat graag. Bij voorbaat dank.

Een Balloon tekst programmeren is een behoorlijk lastige klus, omdat je daarvoor de Windows API in moet duiken. Dat vereist een paar weken studeren, en de vraag is maar of je dat er voor over hebt :)
Een heel wat simpelere optie is om een functie te maken die een label op het formulier zet. Die functie roep je aan bij elk object dat hulp nodig heeft. Een paar voorbeeldjes:

Code:
Private Sub Detail_MouseMove(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
    Me.lblHelp.Visible = False
End Sub

Code:
Private Sub Naam_MouseMove(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
    Call HelpTekst(Me.Naam.Name, "Typ hier de naam van het product")
End Sub

Code:
Private Sub Prijs_MouseMove(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
    Call HelpTekst(Me.Prijs.Name, "Typ hier de prijs van het product")
End Sub

Code:
Function HelpTekst(Object As String, Tekst As String)
    Me.lblHelp.Visible = True
    Me.lblHelp.Caption = Tekst
    Me.lblHelp.Left = Me(Object).Left + Me(Object).Width + 100
    Me.lblHelp.Top = Me(Object).Top
End Function

De eerste code zit op de detailsectie van het formulier, en doet niks anders als het label onzichtbaar te maken; je wilt hem tenslotte alleen zien als je een bepaalde keuzelijst o.i.d. selecteert.
De twee volgende voorbeeldjes roepen de functie aan met een eigen helptekst. De laatste code is de eigenlijke functie. Die bepaalt a.d.h.v. het object waar het label moet staan, en welke tekst er in moet.

Je kan ook in de ontwerpweergave van het formulier een helptekst instellen voor een veld.
Dat doe je via het eigenschappenvenster, tabblad Overige.
Daar staat een eigenschap Knopinfo (ControlTip Text).
Daar kun je een toelichting invullen.
Deze zie je dan als je veld de focus krijgt.

Echt flitsend vind ik dit zelf niet werken maar het is een optie.
Andere optie is om zelf een helpbestand te maken.
Dit kun je integreren met MS Access.

Tardis

Nadeel daarvan is dat je niks kunt instellen aan de layout, en het werkt een beetje traag, dus inderdaad niet heel erg jofel. Vandaar dat ik mijn toevlucht zoek tot een verplaatsbaar label, waarin je veel meer opmaak kunt gebruiken om de toelichting duidelijk te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan