Access 2010 veld vullen/bijwerken met gegevens uit een andere Access 2010 tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

JerryMcQuery

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 feb 2014
Hallo experts van helpmij.nl,

ik ben met Access nog relatief onbekend en ben begonnen met het bouwen van een database voor productinformatie.
Nu wil ik graag enkele velden bijwerken vanuit een andere access tabel en dat lukt me niet echt.
Ik heb wel middels een select statement de data zichtbaar in een keuzelijst, maar die laat me alle data van de andere tabel zien,
in plaats van de data van het gerelateerde veld/regel van die andere tabel.

Voor de duidelijkheid even de omschrijving van de opzet.
Tabel 1 = Productcatalog = productdata tabel met daarin een veld waarin gerelateerde producten komen te staan.
Tabel 2 = RelatedAlternativeProducts = tabel met daarin de gerelateerde producten.
In beide tabellen staat als sleutel het veld OEMCode. Deze heb ik ook via relaties aan elkaar gekoppeld.
Hoe krijg ik het nu geregeld dat voor het record waarin ik bezig ben, de gerelateerde producten vanuit tabel 2, veld RelAltProducts in
het veld RelAltProducts van tabel 1 krijg, het liefst zonder keuzelijst.
In de bijlage de twee tabellen.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Bijlagen

Allereerst natuurlijk welkom bij HelpMij! Eerste vraag: wat heb je gedaan met je database? Ik snap niet zoveel van je tabellen. Wat moet dit bijvoorbeeld in één veld?
HP CE310A
HP CE311A
HP CE312A
HP CE313A
HP CE341A
Platin CE310A
Platin CE311A
Platin CE312A
Platin CE313A

Dat riekt als een niet-genormaliseerde tabel in mijn optiek. En waarom kunnen we niet bij de Relaties e.d.? Er zijn nogal wat knoppen uitgeschakeld in <Hulpmiddelen voor databases>. Zo kunnen we nooit echt goed kijken.

Laatst bewerkt:
Hallo,
dank voor de snelle reactie.

Antwoord op vraag 1: Ik wilde graag de alternatieve producten voor het product in de ProductCatalog, welke in tabel 2 staan, gegroepeerd in één veld houden zodat deze verzamelde productcodes in het ene veld "AltRelproducts" binnen ProductCatalog getoond worden.

Antwoord op vraag 2: Ik heb mijn ProductCatalog database uitgekleed en andere tabellen verwijderd om overtollige ballast niet mee te sturen. Daarbij heb ik dus waarschijnlijk ook relaties verwijderd. Bijgevoegd de complete database.
Bij voorbaat dank voor de hulp!

Bijlagen

Ik weet niet hoe je het voor elkaar hebt gekregen, maar ik kan nog steeds niet bij de relaties? Maar ik zie nu wel meerdere tabellen met velden met dubbele waarden, en dat moet ik toch ernstig (om niet te zeggen: heel ernstig) afraden, want dat is dus echt een heel slecht idee. Op het moment dat je voor een product als 'CE310A' meerdere waarden nodig hebt (HP CE311A, HP CE312A, HP CE313A, HP CE310AD, HP CE341A, Platin CE311A, Platin CE312A, Platin CE313A) moet je daar een aparte tabel voor maken en daarin de koppelingen vastleggen. Nu gebruik je dus niet-genormaliseerde gegevens, wat al heel erg is, maar je zet ze ook nog eens in een memoveld, wat het probleem alleen nog maar groter maakt, want memovelden zijn verder nauwelijks te gebruiken. Die zijn echt alleen bedoeld voor opmerkingen etc. Dus dat zou ik als eerste doen: (als tweede eigenlijk, want eerst een db waarin je Relaties kunt maken ;) ), zorgen dat er tabellen komen voor de deelrecords.
Als uiterste oplossing voor de meervoudige waarden zou je desnoods nog een keuzeveld met meervoudige waarden kunnen gebruiken, al ben ik daar ook geen liefhebber van.

Laatst bewerkt:
Hallo,
Dankjewel, ik snap wat je bedoelt. Ik ga opnieuw beginnen in het klein en de samenvoeging anders oplossen.
Zodra ik dit heb staan neem in de vrijheid om het door jou te laten beoordelen.
dankjewel voor de snelle feedback!

Ben benieuwd naar het resultaat :)

Goedemorgen,
Ben ik weer met hetzelfde probleem..

Ik heb nu twee kleine tabellen gemaakt.
Tabel 1 = ProdCat = Productcatalogus
Tabel 2 = AltRelprod = Gerelateerde producten

In tabel 1 wil ik in veld "RelProd' het gerelateerde product neerzetten wat te vinden is in tabel 2 met dezelfde veldnaam. Ik heb een "veel op 1 relatie' met referentiële integriteit gelegd tussen de twee tabellen met als sleutelveld "OEMCode" welke ook in beide tabellen bestaat. Als ik in tabel 1 bij het veld "RelProd" met de keuzelijst het resultaat wil selecteren, krijg ik een hele lijst in plaats van één resultaat. En dat krijg ik niet aangepast. De relatie heb ik 100% zeker opgeslagen dus het zou allemaal zichtbaar moeten zijn. ;)
Ik wil dus graag 1 resultaat terugkrijgen en geen lijst. Kan dit ook zonder keuzelijst?
Bijgevoegd de voorbeeld database.
Wederom dank voor de hulp!!

Bijlagen

Ik snap je redenering niet: als [ProdCat] = Productcatalogus en [AltRelprod] = Gerelateerde producten, dan dient in [AltRelprod] de sleutel van [ProdCat] terug te komen, niet omgekeerd!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan