Access delen met andere stand alone PC's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Weet niet of mijn vraag hier thuishoort, of eerder bij Cloud computing?

Bestaat er een manier om een Access database te delen met 2 andere gebruikers? Ieder werkt met een stand-alone computer. Er is geen SharePoint beschikbaar, wel een website. Zelf heb ik Access 2013.
OneDrive en Dropbox lukt blijkbaar niet :(
Bedoeling is wel dat de drie gebruikers gegevens kunnen invoeren en wijzigen.
 
Gelukkig een simpel antwoord: nee. Vroeger had je nog wel de mogelijkheid om db's enigszins te synchroniseren met replica-id's, maar dat kan niet meer.
 
Bij welke provider ligt de website? Sommige, zoals https://www.one.com/nl/ bieden de mogelijkheid om een database te runnen voor 1,5€/maand en daar kan je wel verschillende personen mee laten connecteren.
 
Ga eens informeren.
Maar wat moet er dan op die website? Een gewone Access DB of zo een Web App van 2013? (Heb daar geen ervaring mee)
 
Een Access database kan niet op het web. Maakt niet uit welke provider je er tegenaan mietert. Access kan alleen met SharePoint als je een webinterface wilt.
 
Er zijn natuurlijk best mogelijkheden om gegevens heen en weer te pushen. Bijvoorbeeld via een Mail formulier. Het hangt er een beetje vanaf hoe belangrijk het syncen voor je is.
 
Bedoel je een mailformulier gemaakt in Outlook??? Of een formulier gemaakt op een website?
heb je ergens een link naar de werking en mogelijkheden hiervan?
 
Bedoel je een mailformulier gemaakt in Outlook??? Of een formulier gemaakt op een website?
Take your pick.... Beide opties moeten kunnen. Een voorbeeldje heb ik niet echt, maar wel heb ik een procedure gemaakt die mails die vanaf een webformulier worden verzonden naar een Outlook postbus uitleest en in een database (in dit geval een Excel sheet) zet. Als het mailformulier (en dat kan dus ook vanuit Access worden gemaakt) een vaste layout heeft, kun je dat vrij gemakkelijk uitlezen in een database.
 
Je kan ook overwegen een Access Database te converteren naar een SQL Server-database en dan via ODBC verbinding de aparte stand-alone database's daarmee verbinden, lees bijvoorbeeld 's meer hier
 
Via webdav zou het kunnen, maar er wordt vaak zwaar gewaarschuwd voor bijv een hik in de verbinding waardoor de database corrupt kan worden... niet doen dus is het advies (ook van MS).
Andere opties zijn hier al gegeven.
 
Databases delen zoals wij in bv de Citrix omgeving wordt toch heel geregeld gedaan en daar zit je toch met hetzelfde probleem dat de internetverbinding parten kan spelen?
 
Maakt niet uit.... als de verbinding hikt bij Citrix dan blijft de Citrix server draaien en kan het Access bestand niet corrupt raken.
Bij een rechtstreeks benadering van het Access bestand kan dat wel...
Citrix benadert als client het Access bestand niet rechtstreeks maar via de citrix server daar waar het Access bestand ook is.

Snap je het verschil?
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Jammer genoeg gaat het meeste boven mijn petje, ik ben geen IT-er.
Ken wel Access in een stand-alone omgeving (ook basis VBA), maar ken niets van netwerken of Cloud computing.
Ondertussen is er afgesproken dat ik als enige de gegevens mag aanpassen, de anderen moeten enkel kunnen raadplegen.
Maar ook dat lukt niet :(
De eigenaar van de DB heeft me gezegd dat ik alle rechten heb. Als ik het icoon zie op OneDrive staat erbij "Kan bewerken"
Maar als ik de betreffende DB (of een andere test DB die ik er zelf heb opgezet via Upload) in OneDrive open krijg ik de melding dat het alleen lezen is en dat enkel in gekoppelde tabellen kunnen bewerkt worden.
Dan probeer ik de DB op OneDrive te openen vanuit Access zelf. Ik kan dan gegevens invoeren.
Maar als ik daarna die DB open op OneDrive, is er van die wijzigingen niets te zien???
Wat gaat er nu toch fout???
 
Laatst bewerkt:
Is die OneDrive als stationsletter gemount onder jouw windows?
Hoe zit het met de schrijfrechten op OneDrive?
 
Hier de afbeeldingen van wat ik zie. Het Excelbestand kan ik bewerken vanuit OneDrive en vanuit mijn PC.
Maar met het Access bestand heb ik bovengenoemde problemen.
Volgens de info rechts heb ik rechten (de onderste persoon)
OneDrive.jpg
OneDrive2.JPG
 
Die link had ik ondertussen ook gevonden, maar is me niet geheel duidelijk.

Er staat :"MS Access FileSaved in OneDrive
How to use cloud computing (OneDrive) in MS Access ? Basicly, all MS Office 2013 application can use OneDrive.
Click Open and you will see your OneDrive account where we can open our files stored in OneDrive."

Dat klopt, ik kan die file openen maar dus niet bewerken.
Maar daarboven staat iets van een nieuwe account aanmaken. Heeft dat er eigenlijk iets mee te maken?
Is dat een must? En zo ja, moet je dan eerste een nieuwe Hotmail account aanmaken en daarnaar verwijzen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan