Access i.c.m. dropbox (geen conflicted documenten?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

ertimmertje

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2014
Beste experts,

Wij werken binnen onze organisatie (4 medewerkers) vanuit verschillende locaties met dropbox. Nu Skypen we elkaar om te vragen of we in een bepaald document zitten omdat we anders conflicted documents krijgen.
Nu willen we voor onze klantenbestand gaan werken met access (sturingsprogramma windows 8). Mijn ervaring met access is dat je met meerdere personen gelijk kunt werken zonder dat er conflicten ontstaan.

Nu is mijn vraag concreet.
Als we het klantenbestand opslaan in dropbox (zodat iedereen erbij kan) krijg ik dan conflicten als we er met meerderen personen tegelijk in werken of niet?

Ik ontvang graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
Erna

Dropbox is geen geschikt platform voor access, dit omdat als je iets aanpast in dropbox, dat nog niet meteen zo is gebeurt bij de andere personen. Het bestand moet dan eerst worden gesynchroniseerd en dat is niet erg handig.

Misschien kun je eens naar Microsoft Sharepoint kijken

Laatst bewerkt:
Beste royb3,

Microsoft sharepoint is voor mij nog onbekend terrein. Wat zijn (naast bovenstaande) de voordelen van sharepoint?
En is het ook mogelijk om dropbox wel handhaven, maar dan in plaats van access iets anders te gebruiken en zo ja wat?

Sharepoint is een nogal dure oplossing van Microsoft, die voor bedrijven wel interessant is overigens. Het is een Portal die als een intranet site werkt, waar je allerlei onderdelen in kunt hangen, zoals shared documents. Ook Access 2010+ is helemaal gemaakt voor gebruik binnen Sharepoint. Maar je moet dus een Sharepoint server inrichten die e.e.a. aanstuurt/beheert.
Dropbox blijven gebruiken voor Shared data heeft meer nadelen dan voordelen. Ik zou dan eerder kijken naar een webdatabase (MySQL bijvoorbeeld) die je met een frontend als Access nog wel kunt koppelen. Je maakt dan verbinding met ADO connecties op de database. E.e.a. is dan wel weer lastiger te onderhouden.

Bedankt Michel voor je antwoord.
Dus als ik het goed begrijp, moet ik de eigenaresse overtuigen om dropbox eruit te gooien en Sharepoint in te voeren :-)

Kan je me nog meer argumenten geven waarvoor sharepoint interessanter is? Of heb je een site waar ik meer over Sharepoint kan lezen?

Krijg je bij sharepoint geen conflicted documents als je tegelijk in een document werkt bijv. word/excel of acces in de toekomst?

Je kunt eens op de site van Microsoft kijken, die hebben een uitgebreide Sharepoint portal. Een dubbel geopend document blijft hoe dan ook een dubbel geopend document, of je dat nu via Sharepoint opent of via een netwerk. Een Excel bestand dat is gedeeld, blijft dus op dezelfde manier werken. Alleen die je het nu via het internet, i.p.v. via een netwerk. Maar Sharepoint is veel meer dan een platform om documenten in te delen, je kunt er een compleet DMS van maken bijvoorbeeld. Er zijn allerlei externe ontwikkelaars die toepassingen maken voor SharePoint.

Beste OctaFish,
Mijn manager (net zo'n leek als ik :-) vraagt of Office365 een oplossing kan zijn om toch met access te werken. Of blijft dan het probleem met dropbox (gedeelde documenten) bestaan?
MVG,
Erna

Lost het probleem waarschijnlijk niet op, maar ik werk zelf niet met Office365 dus wellicht dat je de HelpDesk van Microsoft eens kunt bellen om te vragen wat het nu precies wel en niet kan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan