Access maakt zelf pagina's aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

roadrunner007

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2009
Ik heb een rapport waar ik gegevens oproep. Op A4 formaat. normaal zou dit 1 blad moeten zijn.
Toch als je onderaan kijkt zie je "pagina: ...." ==> Er zijn 24 pagina's.
Als je deze bekijkt dan is
* pagina 1 gevuld met de op te roepen gegevens
* pagina 2 is leeg
* pagina 3 is idem aan pagina 1
* pagina 4 is idem aan pagina 4
* enz

Bijlagen

• paginas.png
    paginas.png
    8,8 KB · Weergaven: 28
Controleer om te beginnen je pagina-instellingen: de bladspiegel in je rapport mag niet breder zijn dan de breedte van de pagina-marges. Dus als je pagina 21 cm breed is, en je hebt marges van 2 cm, dan hou je 17 cm over voor je bladspiegel. Jammer genoeg kijkt Access daar nooit naar; als je een tekstobject van 3 cm breed in je rapport naar de positie 15 cm sleept, dan wordt de bladspiegel automatisch verbreed naar 18 cm. Dat maakt je totale pagina 22 cm breed, en dat levert bij afdrukken een lege pagina op. Alleen voor die ene centimeter.
Herhalende pagina's krijg je doordat je de gegevens niet goed groepeert. Access maakt alleen extra pagina's aan als de gegevensbron dat nodig heeft. Niet omdat jij vind dat er maar één pagina moet zijn ;) Controleer dus ook of je groeperingen wel goed staan, en of je geen extra pagina's maakt op de kop- en voetsecties.

"Herhalende pagina's krijg je doordat je de gegevens niet goed groepeert. Access maakt alleen extra pagina's aan als de gegevensbron dat nodig heeft. Niet omdat jij vind dat er maar één pagina moet zijn Controleer dus ook of je groeperingen wel goed staan, en of je geen extra pagina's maakt op de kop- en voetsecties."
That's my problem, maja hab al stuk voor stuk terug ingevoerd maar niet echt resultaat

Laatst bewerkt:
Zonder voorbeeldje kan ik er verder weinig aan toevoegen...

Minstens ;) En uiteraard de tabellen/queries waar het rapport op is gebaseerd, anders doet-ie het al helemaal niet. Zitten er lokale plaatjes in, dan mag je die er ook uithalen, want daar loopt-ie ook op vast.

Zal er een blik op werpen!

Thks, verschil met jou en mij op dit vlak: jij werpt 1 blik ik werp blikken maar zie door 't bos de bomen niet :) of zeggen ze dat in Nederland niet ? :)

Ik zie meestal door de bomen het bos niet meer ;) Maar wij hebben hier niet zoveel bos; van erre moei noemen we een verzameling van twee bomen al een bos, dus als je daar tussendoor kijkt...
Je probeem zou eigenlijk wat structureler opgelost moeten worden, maar je kunt (voorlopig) met één woordje vooruit.
Vervang het woord SELECT in query die je als basis voor het rapport gebruikt door SELECT DISTINCT.

Ja dat is dialect, worden beiden gebruikt :) , België is het land van de achterpoortjes he, kan het niet op die manier dan doen we het wel op een andere.
Mja nochthans liggen enkele Center Parcs parken bij jullie in mooie (kleine) bosgebieden. Maar dat is een andere site waar men over de vakantie/weekendjes tips geeft :)
Dus ff terug bij de les, heb dat gedaan, en inderdaad Access blijft niet meer hangen!! Super!! Wat is het verschil daarin in feite, wanneer/waar gebruik je het beste SELECT en waar het beste SELECT DISTINCT?
PS: Het feit van de meerdere pagina's heb ik nog niet gevonden.

Bedankt al, leer hier minuut per minuur bij, meer dan destijds op school :)

Ja dat is dialect, worden beiden gebruikt :) , België is het land van de achterpoortjes he, kan het niet op die manier dan doen we het wel op een andere.
Mja nochthans liggen enkele Center Parcs parken bij jullie in mooie (kleine) bosgebieden. Maar dat is een andere site waar men over de vakantie/weekendjes tips geeft :)
Dus ff terug bij de les, heb dat gedaan, en inderdaad Access blijft niet meer hangen!! Super!! Wat is het verschil daarin in feite, wanneer/waar gebruik je het beste SELECT en waar het beste SELECT DISTINCT?
PS: Het feit van de meerdere pagina's heb ik nog niet gevonden.

Bedankt al, leer hier minuut per minuur bij, meer dan destijds op school :)

Bij mij loopt de db nog gewoon vast... Maar als ik het rapport open, krijg ik gewoon één pagina. Overigens komt het vastlopen denk ik door de muisroutine die je op het hoofdformulier hebt gezet. Staat die daar met een reden? Want waarom mag een gebruiker niet met de muis door de records wandelen?
Het verschil tussen SELECT en SELECT DISTINCT is dat de laatste variant de complete records in de query bekijkt, en de dubbele regels verwijdert. Je ziet dus alleen de unieke combinaties. Je kunt het effect ook bereiken door de knop TOTALEN aan te zetten, en alles te groeperen met GROUP BY.
Dat het in jouw geval een oplossing is, geeft eigenlijk aan dat je basis niet goed is. Want het zou niet nodig hoeven te zijn. Waarom helpt het nu, en waardoor komt het? Om met het laatste te beginnen: een query geeft (een aantal) records terug op basis van de tabellen die je voor de query gebruikt. Als je een query maakt op de tabel Klanten van het veld KlantID, krijg je, als het goed is, voor elke klant één record terug, want je hebt voor elke klant natuurlijk maar één record. Doe je hetzelfde voor de tabel Bestellingen, dan is het resultaat anders: als klantA 6 artikelen bestelt, en klantC 12, dan zie je voor KlantA 6 keer het KlantID, voor KlantC 12, en klantB staat niet in het resultaat, want die heeft nog niks besteld. Door in de tweede query het woord DISTINCT toe te voegen, verander je het resultaat; nu zie je voor klantA en klantC nog maar één record. KlantB nog steeds niks, want die heeft nog steeds niks besteld. Voeg je aan de query Bestellingen echter het Bestelnummer toe, dan krijg je voor KlantA weer 6 records, en voor KlantC 12. Het maakt nu niet meer uit of je SELECT gebruikt of SELECT DISTINT. Vanwege het unieke bestelnummer wordt elke combinatie van KlantID en Bestelnummer apart weergegeven.

Hopelijk zie je al waar dit heengaat: de query die je voor je rapport [bestelling-toestellen] bevat records met herhalende gegevens, die niet uniek zijn. Maar hij bevat wel gegevens die herhaaldelijk terugkomen in één of meer van de brontabellen van het rapport. En dat levert dus niet-unieke records op, die de herhalingen opleveren. Wil je het probeem dus echt te lijf gaan, dan moet je de query zodanig maken, dat elk record in de query uniek is. Of, zoals ik nu gedaan heb, met SELECT DISTINCT de dubbele records eruit filteren.

Owkay, hele boterham, dat gaan we even toepassen komende dagen. Ik kan dat scrollen inderdaad uit mijn opstart halen maar hij blijft het beste staan bij mijn besteldetails omdat je anders van de ene klant door de andere scollt terwij je reeds je gewenste klant geselecteerd hebt bij de opstart.
Alvast bedankt!

Heb SELECT DISTINCT toegevoegd aan mijn query maar hij blijft 24 pagina's weergeven, snap niet waar ik me mis

Je hebt je keuze reeds gemaakt in de opstart welke klant je wil.
Dat snap ik niet helemaal; als je een klant kiest op een hoofdformulier, en daarna een vervolgformulier opent, dan heb je het tweede formulier toch gefilterd met de keuze uit het eerste formulier? Anders heeft het geen zin om op het hoofdformulier een klant te kiezen. En ja, doe je het op mijn manier, dan hoef je niet te scrollen, want er is maar één klant actief.

Onderwerp opglost, SELECT DISTINCT inderdaad geplaatst in query van rapport.
Thks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan