Access met Like in een formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

govi73

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2014
In een query weet ik de formule: Like "*" & [ ] "*"
Graag zou ik deze ook in een formulier zetten, maar waar?

Ik snap je vraag niet. In een query heeft zo'n criterium nog wel zin, maar op een formulier?

Het formulier wordt gebruikt als database, omdat het er mooier uitziet en minder ingewikkeld is voor de gebruikers.
Er zit nu een keuzeformulier met invoerveld in. Voor het invoerveld wil ik het gebruiken.

Laatst bewerkt:
Het formulier wordt gebruikt als database, omdat het er mooier uitziet en minder ingewikkeld is voor de gebruikers.
Ik bespeur hier wat ontbrekende Access kennis. Een formulier kan nooit als database fungeren, want een formulier is niets meer dan een grafische schil. Net zo min dus als je jouw kleren naar je werk kunt sturen en hopen dat aan het eind van de dag al het werk is gedaan, kun je van een formulier verwachten dat het een database maakt.

Dus: je hebt op zijn minst één tabel in je database, en daar bouw je dan een formulier op. Dus: het formulier op zichzelf doet niks, het is alleen een laagje tussen de tabel en jou. Wat je ziet, is dus wat er in de tabel staat. En dat brengt me dus weer terug op de vraag: wat wil je nu precies?

Uiteraard is het formulier gebaseerd op een tabel. In het formulier heb ik een keuzelijst met invoervak.
Deze staat netjes op alfabetische volgorde. Dus alle namen staan erin van A t/m Z.

Nu komt het, er zijn namen die uit meerdere woorden bestaan. Bijvoorbeeld: Stichting ABC.
Type ik in de invoerlijst Stichting, dan wordt Stichting ABC getoond. Type ik ABC dan niets.
Ik wil graag dat ook met het woord ABC de Stichting ABC wordt weergegeven.

Kijk, nu komen we ergens. Nu de vraag duidelijk is, kan het antwoord dat ook zijn. En dat luidt dan: dat kan niet. In een keuzelijst met opzoekvak zoek je altijd vanaf de eerste tekens, en je kunt dat op geen enkele manier in de keuzelijst zelf veranderen. De vraag is natuurlijk, wat je met die keuzelijst verder wilt doen, want ik vermoed dat je op een hele andere werkwijze gaat eindigen dan je nu aan het bouwen bent.

Zoals Michel zegt als het enkel vlug weergeven is van bepaalde gegevens dan kan je een "list" maken op een formulier en die laten verversen aan de hand van gegevens die je bv erboven intikt in een tekstvak. Gaat heel vlot en vraagt maar een heel klein beetje VBA code en een aangepaste query van de listbox met daarin inderdaad per kolom je Like "*" & [ ] "*" criteria die verwijst naar dat tekstvak.
Je kunt dan een procedure inbouwen die je bij klikken op een item uit je list naar een gepast formulier brengt met alle info

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan