Access probleempje... met query's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pegalicious

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 feb 2010
Ik werk op een gemeente en ze hebben mij gevraagd om enkele data te trekken... bij één data heb ik wel een probleem... Het is in Access en ik heb al 10 tal jaar geen access meer gebruikt :o

Dus hier het probleem
Ik moet berekenen hoeveel gezinnen er zijn met kinderen jonger dan 13 jaar... Ik heb hiervoor een tabel "inwoners" en een tabel "gezinshoofden"... met de velden rijksnummer, leeftijd, straat en nummer... met een query tracht ik dan het veld "Aantal KD" in te vullen...

Ik gebruik hiervoor:

IIf ( [Gezinshoofden]![Veld4] & " " & [Gezinshoofden]![Veld5] = [Inwoners]![Veld4] & " " & [Inwoners]![Veld5] ; IIf( [Inwoners]![Veld3] < 13 ; [Gezinshoofden]![Aantal KD]+1;[Gezinshoofden]![Aantal KD]+0);[Gezinshoofden]![Aantal KD]+0 )

DUS: Ik zoek hetzelfde adres in Inwoners en Gezinshoofden, zoek dan op de leeftijd van de mensen en tracht zo het "aantal kd jonger dan 13" te bepalen... waarbij hij dan een 1 moet optellen bij het lege veld "Aantal KD"...

maar het lukt niet

enig idee? Iemand? ben al twee dagen aan het zoeken :(

Ik snap niet helemaal wat je aan het doen bent met de query; je veldnamen helpen in dit geval natuurlijk ook niet..
Mischien kun je een voorbeeldje posten, dat kijkt wat makkelijker.

IIf ( [Gezinshoofden]![Straatnaam] & " " & [Gezinshoofden]![Huisnummer] = [Inwoners]![Straatnaam] & " " & [Inwoners]![Huisnummer] ; IIf( [Inwoners]![Leeftijd] < 13 ; [Gezinshoofden]![Aantal KD jonger dan 13]+1;[Gezinshoofden]![Aantal KD jonger dan 13]+0);[Gezinshoofden]![Aantal KD jonger dan 13]+0 )

Als ik dezelfde formule in Excel gebruik, lukt hij wel gedeeltelijk... Alleen is daar het probleem dat hij niet het gehele tabel "Inwoners" doorzoekt ... :s

Dus voorbeeldje:
Gezinshoofden
Rijksnummer.....Straatnaam......Straatnummer.....Leeftijd......Aantal KD jonger dan 13
84020706308.....Kerklaan..........5........................25
80010104798.....Dropstraat........9........................30

Inwoners
Rijksnummer......Straatnaam......Straatnummer.....Leeftijd
84020706308......Kerklaan..........5........................25
80010104798......Dropstraat........9........................30
00010907887......Kerklaan..........5........................10
99010807498......Kerklaan..........5........................11

en het zou moeten worden, maar dan in een DB met ongeveer 15000 records:
Gezinshoofden
Rijksnummer.....Straatnaam......Straatnummer.....Leeftijd......Aantal KD jonger dan 13
84020706308.....Kerklaan..........5........................25............2
80010104798.....Dropstraat........9........................30............0

Laatst bewerkt:
ik heb het opgelost gekregen in Excel, via dit forum grondig door te nemen

Bedankt voor de grote database aan helpvragen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan