Access rapport verzenden door Outlook verlaagt kwaliteit

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoderuig

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Misschien een wat cryptische omschrijving voor een probleem dat ik ervaar. Hieronder zal ik proberen één en ander uit te leggen.

In Access2010 gebruik ik een VBA-schript om voor elkaar te krijgen dat een rapport wordt opgemaakt en als pdf-bijlage wordt gevoegd bij een e-mail. Voor het verzenden van de e-mail gebruik ik Outlook2010. Voordat dit deel van het script wordt uitgevoerd wordt een ander script doorlopen. In dit deel wordt hetzelfde rapport aangemaakt in pdf-formaat en opgeslagen op een schijf.

Het blijkt dat de kwaliteit van het pdf-document op schijf en het pdf-document dat in de e-mail wordt gevoegd verschilt. De Outlook-versie is minder scherp. Is er iemand die weet waaraan dit kan liggen.

Ter toelichting nog het volgende. Als achtergrond van het pdf-document wordt de layout van het bedrijf gebruikt (logo, adresgegevens, bankgegevens e.d.). Deze achtergrond is opgemaakt in bmp-formaat. De lagere scherpte blijkt alleen de achtergrond te betreffen. De cijfers en letters die vanuit Access worden gevuld zijn wel haarscherp.

Onderstaand nog een deel van het script:

........
Do Until rst.EOF
vKlant = Right$("000000" & rst!KlantID, 6)
vFactuur = Right$("000000" & rst!FactuurID, 6)
DoCmd.OpenReport vRapport, acViewReport, , "Index=" & rst!Index, acHidden
DoCmd.OutputTo acOutputReport, vRapport, acFormatPDF, "X:\bedrijfsnaam\PDF\Factuur\Factuur-" & vKlant & "-" & vFactuur & "-" & vDatum & ".PDF"
If rst!KlantFactuurPerEmail = True Then
DoCmd.SendObject acSendReport, vRapport, acFormatPDF, rst!QKlantEmailFactuur, , , vKop, vTekst, Yes
End If
DoCmd.Close acReport, vRapport
rst.MoveNext
Loop
........

En waarom stuur je het opgeslagen pdf bestand dan niet mee? Overigens maar goed dat je niet de hele code hebt gepost, want dit is al lastig genoeg om te lezen (niet opgemaakt met de CODE tag).

Laatst bewerkt:
Welke viewer gebruik je voor je PDF's te bekijken? Er zijn tientallen viewers en de ene doet 't al beter dan de andere. Misschien zit 't probleem wel daar?
Je kunt misschien even zo'n PDF in bijlage plaatsen of is ie te groot dan in rarstukjes?

Dank voor jullie reacties.

Octafish: Excuses voor het niet gebruiken van de CODE tag; ik wist niet dat deze bestond. Je oplossing is op zich een prima gedachte. Toen ik dit deel voor het eerst probeerde had ik nogal moeite om het rapport in een pdf-formaat opgeslagen te krijgen. Toen dat lukte was het daarna niet veel moeite om hetzelfde rapport in een mail te krijgen. Zo is het dus ontstaan. Nu moet ik er nog achter komen hoe ik een opgeslagen rapport in een e-mail krijg. Gaat dat ook met een DoCmd?

JohanRVT: ik heb zowel Acrobat Reader is een windows-reader gebruikt. Zet je de 2 bestanden met eenzelfde reader naast elkaar dan zie je meteen de verschillen waarvan dus opvalt dat deze verschillen alleen lijken op te treden met het 'achtergrondplaatje'.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan