access relaties

• Onderwerp starter Onderwerp starter baws
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
ok bedankt, maar ik kan dus beter Leveranciers nummer uit de tabel Facturen halen.
maar waar moet ik de relatie dan leggen als ik die eruit heb gehaald?
en hoe kan ik nou toch een leverancier invullen bij het aanmaken van een nieuwe factuur

Je hebt LeveranciersNummer al in je tabel Facturen, en dat is in principe dus genoeg. Uiteraard moet je wel een leverancier opslaan, anders weet je niet welke facturen daar bij horen. Op het formulier verzamel je alle gegevens die je wilt zien in je factuur, zoals Leveranciersnaam, adres, pc en woonplaats. Die worden daar dus opgezocht op basis van het ingevulde Leveranciersnummer.

Als ik eerlijk ben snap ik er niet zo heel veel van ben er te lang mee bezig denk ik.
zou je een paar aanpassignen kunnen doen aan het indelingsvoorbeeld wat ik heb upgeload (3 berichten eerder)

mvg

Je tabel Leveranciers ziet er prima uit, dus daar zou ik niks aan doen. De tabel Facturen zou ik zo maken:

In facturen staat
· Factuur nummer(autonummering)
· Leveranciersnummer (die hetzelfde moet zijn aan het leveranciersnummer in de tabel leveranciers)
· Factuur bedrag(valuta)
· Datum factuur(datum
· VervalDatum factuur(datum)
of

· BetaalTermijn (Getal)
· Datum Betaald (Datum)

Daarmee kun je alles vastleggen wat voor de factuur belangrijk is. Zodra een factuur is betaald, zet je de datum vast in Datum betaald, en dan weet je dus dat hij, en wanneer hij is betaald. Is het veld leeg, dan is hij niet betaald. Kun je dus heel simpel op filteren. Tevens maak je dan mooie week en maandoverzichten over de betaalde facturen.

Ok ik heb het nu zo gedaan zoals je zei.
heb Datum betaald gebruikt in plaats van betaald.
en verwachte betaling verwijderd.
is het mogelijk om bij omschrijving in de tabel facturen meerdere dingen te plaatsen.
klantnumer en factuurnummer die de leverancier zelf opgeeft?

Bijlagen

dus eigenlijk moetik nog leveranciersnummer eruithalen?
en een relatie ergens maken?

Dat kan, maar dan zou ik er een Memo veld van maken, geen tekstveld. In een tekstveld kun je maximaal 255 tekens kwijt, in een memoveld 65000 of zoiets. En je kunt met kleurtjes werken, tekst vet maken etc.

En je kunt met kleurtjes werken, tekst vet maken etc.

@Michel,

Het voorbeeldje van TS is in versie 2003 en daar gaat dat volgens mij niet werken.

PS Ik heb bewondering voor je geduld en beheersing! :thumb:

Nuttige aanvulling van Charles over de kleurtjes opmerking, want dat werkt alleen vanaf versie 2007. Vanwege de extensie van het Word document (docx) ben ik daar, wellicht een beetje kort door de bocht, van uitgegaan. Dus dat voorbehoud moet inderdaad gemaakt...

ik heb ook 2007 maar had de laatste database in 2000 geupload zodat iedereen het kan openen.
ok dus als ik met kleur werk kan ik dan bijvoorbeeld alle gele tekst bijvoorblee apart eruit halen als het nodig is
of zijn er makkelijkere opties?
en ik snap het nog steeds niet met die relaties ik heb nu dus geen leveranciers nummer in de tabel facturen.
hoe weet ik dan van wie de factuur is?
Mischien is dit slim:
3 tabellen maken.
1 met facturen
1 met inhoud facturen
1 met leveranciers

dat ik de tabel inhoud facturen koppel aan facturen.
zal ik een nieuwe topic aanmaken?

Laatst bewerkt:
Je moet zowiezo een Leveranciersveld in je facturen hebben, want anders kun je inderdaad niet koppelen. Met dus een check op <Referentiële integriteit>.
Over het werken met kleurtjes in 2007 weet ik niks, want ik werk dus met een oudere versie.

Is het slim om"Gerelateerde velde trapsgewijs bijwerken" aan te vinken het lijkt me wel maar weet niet of ik dan info verlies

Je verliest er geen informatie mee, en het heeft ook niet altijd zin om die optie aan te zetten. Als je het Leveranciersnummer handmatig aanmaakt, bijvoorbeeld door een tekstcode te maken als LEV2009012, LEV2009012, LEV2010001, LEV2010002 etc. dan heeft die optie absoluut zin. Als je dan besluit om de codes te veranderen in de tabel Leveranciers, dan wil je ook dat ze worden aangepast in de tabel Facturen. Dat regelt dus die optie. Heb je voor LeveranciersID een Autonummerveld, dan kun je dat zelf niet aanpassen. In dat geval heeft de optie aanzetten dus geen zin.

De optie <Gerelateerde records trapsgewijs verwijderen> kan heel makkelijk, maar ook heel gevaarlijk zijn. Als die aan staat, dan kun je in één keer een Leverancier verwijderen, en worden automatisch ook alle bijbehorende facturen verwijderd. Meestal wil je dat niet, omdat je overzichten dan niet meer kloppen. Het zou wel mogen bij een tabel Bestellingen, die is gerelateerd aan een tabel BestelRegels. Als je dan een bestelling verwijdert, mogen de bijbehorende bestelregels ook weg. Zonder deze optie blijven de bestelregels staan als je een bestelling verwijdert. Voordat je deze optie aan zet, moet je dus goed nadenken over de consequenties!

ok bedankt voor je hulp, snap er nu iets meer van.
ik sluit dit topic nu maar als ik meer vragen heb (wat vast wel gaat gebeuren open ik weer een nieuwe)

bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan