access sluit niet meer juist af

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als er een fout in de kan dat met een update te maken hebben?
Dat kan zeer zeker ermee te maken hebben. Het feit dat de kopie van de database(s) wél goed werkt op jouw computer, geeft eigenlijk al aan dat er waarschijnlijk niet zoveel mis is met de database. Al is een grootte van 58 Mb voor een FE eigenlijk belachelijk groot. Waarschijnlijk heb je er dan foto’s hard in gezet. (Ik zie althans al een foto op je formulier staan).

Wat ik je zou aanraden: op de laptop met het probleem de database openen met de <Shift> toets ing#drukt zodat er geen formulieren worden geopend en geen procedures uitgevoerd. Vervolgens naar het VBA scherm, en dan de database compileren (menu <Foutopsporing>).
Als er een foutje in het project zit, bijvoorbeeld een ontbrekende bibliotheek waardoor een functie niet goed meer werkt, dat dan verhelpen. En dan kijken of het probleem is verholpen.

heb ik gedaan Octafish, met de mdb en met de accdb , na de 1è keer openen blijft de .ldb en bij de andere de laccdb open en niet te verwijderen.

Ik open al deze programma's via een snelkoppeling op mijn bureaublad. (al altijd)

wat heb ik nu geprobeerd: Msaccess.exe geopend zie foto:

9-11-2024 19-30-38.jpg
dan zie ik dus links programmas staan, als ik die via hier open, en bewerk, en het programma afsluit, dan is er geen enkel probleem, ik kan dezelfde en andere programma's openen, sluiten, en terug openen, access zelf blijft altijd openstaan tot ik hier onderaan bestand op 'afsluiten ' druk.
Dus msaccess.exe moet altijd eerst geopend worden, (niet via een snelkoppeling) en nadien apart via 'bestand' onderaan 'afsluiten' gesloten worden, heel omslachtig. vroeger ging dat via de snelkoppeling, bewerken, afsluiten, en ok.

Dat is niet helemaal wat ik je vroeg te doen. Als je in de lijst met eerder geopende databases de juiste database opent met de Shift toets ingedrukt open je de db zonder dat er iets wordt uitgevoerd. Dan ga je naar het VBA scherm, en kies je dus <Foutopsporing>, db compileren. En volg je de aanwijzingen op (als je die krijgt). Is de db in order, dan vindt Access uiteraard geen fouten. Maar dat moet je dus wél een keer uitvoeren. En het resultaat ervan nooit ik hier graag :).

En fyi: zó omslachtig is de werkwijze zoals jij hem beschrijft niet; ik doe het niet anders dan op die manier. En dat al minstens 30 jaar. Zal dus wel een generatieprobleempje zijn, waarbij tijd héél erg duur is geworden :D.

ja heb ik gedaan met de shift toets ingedrukt , vroeger ook al en dat verhelpt niks,

Wat heb ik nu gedaan; ik heb Msaccess.exe (office 2010) geopend( via ‘program files…)
Deze werkwijze gebruik ik uiteraard nooit; ik heb gewoon in mijn startmenu een verwijzing zitten naar Access die het programma gewoon opstart. En daarvan heb ik snelkoppelingen op bureaublad en Taakbalk gemaakt. Access opstarten is dus gewoon één klik. Vervolgens de database openen vanaf de opgeslagen plek. Eventueel dus met ingedrukte Shift toets,

Het komt mij voor als een fout in Access zelf, welke nog steeds rondgaat in de update's doorgaans de al oudere.
Denk dat de vragen steller op zijn laptop kort geleden een update heeft gehad. Zo ja dan zou ik wachten op nieuwe update.

Groet,

He Pletter, de laatste update op mijn laptop voor windows 11 versie 24H2 was 24/10/2024, dat zou dus kunnen dat daar de oorzaak zit. ??
op mijn vaste pc staat nog steeds windows 10, die is niet geschikt voor windows 11.

We horen vaker klachten over de nieuwste update van W11. Vraag is dan natuurlijk: ontstond het probleem nadat je die update hebt uitgevoerd, of was het al daarvoor? Want als het die update is, dan kun je dat wel ongeveer aan elkaar koppelen qua tijd. Dan zou je dat dus ook op andere computers met die en zonder update kunnen testen.

het zeker al 14 dagen dat ik dat probleem plotseling kreeg, dat moet uitkomen met de laatste update, (24 oktober), ik had reeds verschillende opties uitgeprobeerd voordat ik jullie hulp inriep, het zal misschien dan toch behelpen blijven tot de volgende update, toch alvast dank voor jullie inbreng.

Update terugdraaien?

terugdraaien? bang dat ik dan misschien meer stuk maak ! toch dank voor je vele tips.

is er ergens een stand-alone access te koop ? bestaat dat wel zonder Office?,
ik draai nog altijd office 2010 omdat de VBA taal nadien veel is veranderd... alles blijft wel functioneren met de nieuwste office pakketten, ook met office 365, ik zelf gebruik ook Office 2019, maar het programmeren daarin gaat niet hetzelfde..

is er ergens een stand-alone access te koop ? bestaat dat wel zonder Office?
Access ís een 'stand-alone' applicatie. Net als Word en Excel. Enige probleem: je kunt ze niet stand-alone kópen. Je koopt dus de hele suite, al dan niet inclusief Access (het zit niet in alle pakketten).
Overigens is de VBA taal niet zo heel veel veranderd sinds 2010. Sterker nog: alles dat je in 2010 hebt ontwikkeld, werkte rechtstreeks uit de doos óók in de nieuwste versie. Hooguit zou je kunnen stellen dat er meer functies bij zijn gekomen. Wat an sich natuurlijk geen slechte zaak is. Ik merk qua programmeren ook geen verschil met de oudere versies. Jij blijkbaar wel :).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan