Access tabel gekoppeld aan EXCEL map...update?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RadboudAKF

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2010
Goedemorgen,

Ik heb een EXCEL-sheet waarin de gegevens 'verbonden' zijn aan een tabel in ACCESS. In de database voor ik een query uit die deze tabel van gegevens voorziet. Die gegevens worden (middels de gegevens-verbinding vanuit Excel) in EXCEL verwerkt en daar worden met die gegevens grafieken en andere overzichten gemaakt. (die ik vervolgens kan verversen/vernieuwen, zodat de grafiek zich meteen aanpast aan de nieuwe gegevens)

Nu loop ik tegen het volgende probleem op:

-Als ik in ACCESS de procedure uitvoer om de betreffende tabel te updaten dan krijg ik geen toegang krijg tot die tabel omdat er ook al een gebruiker (middels de koppeling) aan de EXCEL-sheet 'hangt'. (Kan gegevens niet bijwerken)

Is het überhaupt mogelijk om gegevens te updaten terwijl er al (een) gebruiker(s) hangen aan die gegevens? Moet ik mijn gebruikers steeds eerst 'wegjagen' voordat tabel wordt ge-update?

Misschien is dit wel een domme vraag....("Gegevens updaten terwijl er een gebruiker naar kijkt?", "Hoe kom je erbij?") maar ik stel hem toch.

ps. ik probeerde dit ook andersom....een EXCEL-sheet 'koppelen' in de database....maar die kan ik dan helemaal niet update....ook niet als er geen gebruikers aan de EXCEL-map hangen.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord heeft...(wij gebruiken Office 2007)

Groet,

Jan RadboudUMC

Hoi Jan (rare achternaam heb je :))
Je zit met het alleen lezen probleem en dat is een doorn in het oog van velen. Iemand wegjagen is een optie, maar niet de meest vriendelijke. Ik zou ervoor kiezen, als ik je vraag goed heb gelezen, om een routine in te bouwen met een timer die om de zoveel tijd de gekoppelde data update. Of, misschien gebruiksvriendelijker, een button die dat doet. Vergeet niet de sheet dan op te slaan als xlsm omdat je anders nog geen steek verder komt. Een andere optie zou misschien zijn de grafieken in Access te maken, ook dit kan prima....afhankelijk van de complexiteit van het verhaal.
Niet echt een oplossing maar misschien een duwtje in een richting.

Beste Allard1979 (dat is ook geen gebruikelijke naam!, toch?:d),

Mijn gebruiker blijft liever in EXCEL werken met zijn grafieken. (Ik had hem ook al voorgesteld om het allemaal binnen ACCESS te doen) Kennelijk, (maar ik heb nauwelijks ervaring met grafieken) zijn er in ACCESS een paar dingen die niet kunnen ten opzichte van EXCEL. (bv. een trendlijn, aldus mijn gebruiker)

Wat ik in EXCEL wel zag is dat je een TABEL uit ACCESS kunt koppelen en "op de achtergrond" kunt updaten, of kunt updaten als de sheet wordt geopend.

Is dat (op de achtergrond) hetzelfde als wat jij voorstelt: "om een routine in te bouwen met een timer die om de zoveel tijd de gekoppelde data update"

In ieder geval denk voor je antwoord,

Jan Stegeman

Op de achtergrond updaten is volgens mij niet hetzelfde als via een timer, dat moet je echt programmeren. Overigens kun je dat de gebruiker natuurlijk ook handmatig laten doen op het moment dat het de gebruiker uitkomt. Code die continue meeloopt op de achtergrond maakt je processen er echt niet sneller op! Kwestie van instructie dus aan de gebruikers.

Ik heb de gebruiker nu aangegeven dat hij na openen Ctrl+Alt+F5 moet gebruiken (of naar "alles vernieuwen" moet gaan om de tabellen te verversen.....(Krijg dan wel opmerkingen over een veilige gegevensverbinding)

Eerlijk gezegd heb ik "nul" ervaring met EXCEL.....maar....kun je in EXCEL ook KNOPPEN maken (zoals in ACCESS?) Ik heb er zojuist naar gezocht maar kan dat niet vinden.
Ik zou een knop willen maken waar de toetsenbord combinatie "Vernieuwen" achter zit.

In ieder geval bedankt voor het meedenken....

Jan

Je kunt in Excel inderdaad ook knoppen maken, al staan die dan ofwel in het lint staan (macro toevoegen kan heel makkelijk) ofwel op een werkblad komen te staan.

Dank voor de antwoorden.
Ik ga eens zien wat de beste oplossing wordt.

Ik zet item op OPGELOST...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan