Access XP, tabs in tabs

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvsoest

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Hallo,

Is het mogelijk (in formulierontwerp) om in een tabbesturingselement weer een tabbesturingselement te zetten?
Het lukt me nog niet maar wie kan het ook helemaal niet.

Is mij niet gelukt. Ook niet met verschillende tabcontrols.
Je zou een subform met een tabcontrol kunnen gebruiken.

Dit is misschien een oplossing, getest in Access 2003 NL.
Plaats een tabcontrole op je formulier en noem deze 'tabCtlMain'.
Plaats een tabcontrole op de tweede tab pagina, noem deze 'tabCtlSub' en geef 'Nee' als waarde bij 'Zichtbaar'.
Maak een gebeurtenis procedure voor 'tabCtlMain' bij de gebeurtenis 'Bij wijzigen'.
Hierin vragen we de waarde van 'tabCtlMain' op en indien deze 1 is, de tabs worden genummerd vanaf 0, zetten we de eigenschap 'Zichtbaar' van 'tabCtlSub' op 'Ja', in elk ander geval dienen we deze op 'Nee' te plaatsen.

Code:
Private Sub tabCtlMain_Change()
' Wordt uitgevoerd telkens er een andere tabpagina van 'tabCtlMain' geselecteerd wordt.

Select Case Me!tabCtlMain.Value
        Case 1      ' De tab met de Subtabs is geselecteerd
            Me!tabCtlSub.Visible = True
            ' Je kan hier natuurlijk ook nog andere instructies in opnemen zoals het initialiseren van bepaalde velden of controls op de pagina.
        Case Else   ' Ander tab geselecteerd
            Me!tabCtlSub.Visible = False
    End Select

End Sub    '==> tabCtlMain_Change()

Ik heb in dit voorbeeld gebruik gemaakt van een 'Select Case' structuur om aan te geven dat je hiermee makkelijk op meerdere tab paginas een sub tab control kan plaatsen.
Ik hoop dat dit helpt.
SKaLVaRo

Mooi alternatief

Kan je daar eens een voobeeld projectje van sturen want het plaatsen van een tabcontrol op een tabcontrol lukt nou juist niet.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt (ga ik vanuit) dat je een tweede tabcontrol over de eerste heen zet en deze zichtbaar maakt als de eerste tab (op de eerste tabcontrol) zichtbaar is?

Als dat zo is lijkt me dat een mooie oplossing.:D

Dit klopt inderdaad. Wel opletten want de tabs worden vanaf 0 (nul) genummerd, de eerste tab is dus 0, de tweede tab is 1, de derde ...

Het bijgevoegde voorbeeldje zal dit zeker verduidelijken.
Volledigheidshalve dien ik er wel aan toe te voegen dat er een groot (?) nadeel verbonden is aan deze methode. Tijdens de ontwerpfase overlappen de verschillende tab controls mekaar zodat het niet steeds duidelijk is op welke tab van welke control je nu een bepaald element (listbox, ...) toevoegt.
Als je deze methode wenst toe te passen zal je dus vooraf goed moeten overdenken wat waar moet komen, welk element (listbox, ...) op welke tab of sub-tab.
Tijdens het ontwerpen zal je meer dan waarschijnlijk meermaals enkele van de tab controls opzij dienen te schuiven om nog iets toe te voegen of te wijzigen.
Als dat te moeilijk lijkt is deze methode dus niet aan te raden anders veel succes.

SKaLVaRo

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan