Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

meridian

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2011
Beste mensen,

Ik ben een beetje aan het stoeien met access en loop een beetje vast,

ik heb twee kantoren die in beide in een tabel gegevens invoeren.
deze heb ik samengevoed in een samenvoegquery.

Echter hoe kan ik hier voor het hoofdkantoor een tabel van maken waar ik nog gegevens aan toe kan voegen?

hopelijk kunnen jullie mij verder helpen

Groeten

Werk je met twee databases op twee verschillende lokaties?

Beste OctaFish,

hartelijk dank voor de snelle reactie,

maar misschien zeg ik het totaal verkeerd maar ik heb een database en beide lokaties vullen via een form een tabel in (tabel a en tabel b) Die heb ik vervolgens in een samenvoegquery gestopt (en hier loop ik een beetje vast) want ik kan van die query wel een nieuwe tabel maken (tabel c), om vervolgens in tabel c gegevens toe te voegen als rekening nummer etc.
Echter elke keer als ik de querytabel bijwerk verlies ik de gegevens die ik in tabel c had ingevoerd.

U kan begrijpen dat dit een vervelend iets is.

Groeten

Je hebt denk ik mijn vraag niet helemaal begrepen. Wat ik wil weten: heb je twee kantoren in pak 'm beet Utrecht en Gouda, die allebei een versie van de database lokaal gebruiken en daar gegevens aan toevoegen/in muteren en die je dan moet gaan samenvoegen?

Beste OctaFish,

Ja dat klopt ik heb twee kantoren op verschillende lokaties die beide een versie van de database lokaal gebruiken.

Kort samengevat in een voorbeeld Utrecht en Gouda sturen beide hun gegevens naar amsterdam.

Groeten

Je zou een replicatie database kunnen gebruiken, al heb ik daar zelf weinig ervaring mee. In essentie wil je dus eigenlijk synchroniseren tussen de verschillende db's. En gaat het dan om toevoegen, of ook muteren?

Beste OctaFish

Deze term komt me totaal niet bekend voor dus als je me een beetje de goede kant op wil wijzen dan bedankt,

maar ik wil aan het eind in de hoofdvestiging de gegevens muteren.

Hartelijk dank tot nu toe!!

Groeten

Je zou eens hier kunnen kijken om iets meer te lezen over database replicatie. Het is in beginsel een techniek binnen Access om gegevens uit verschillende databases te synchroniseren/combineren. Dat kan zowel direct (als de vestigingen online kunnen werken) als indirect, door bijvoorbeeld bestanden heen en weer te sturen.

Beste OctaFish

Dit is handig echter denk ik dat het handig zou zijn als het binnen een vestiging eerst werkt.
Want hij blijft mijn ingevulde gegevens wissen uit mijn centrale tabel.

Groeten

Je hebt, neem ik aan, nog geen replicatie toegepast, dus is je probleem ook nog niet opgelost. Hoe ziet je query er nu uit? Want als je een toevoegquery gebruikt, zou je bestaande tabel niet geleegd hoeven te worden. Gebruik je een Tabelmaakquery, dan raak je uiteraard wel alles kwijt.

Beste OctaFish,

Nee werk met een toevoeg query (nog geen replicatie toegepast) echter hoe voorkom ik dubbele records (sorry als dit echt beginners vragen zijn)

iig hartelijk dank voor al je moeite

Dubbele records kun je voorkomen door de toe te voegen records te checken op de tabel waaraan je de nieuwe records wilt toevoegen. Als we er voor het gemak even vanuit gaan dat je in tabelC een ID veld hebt dat uniek is, en je hebt records in tabelA en tabelB die dezelfde ID's gebruiken, dan ziet het criterium voor het veld ID in de toevoegquery voor tabelA er zo uit:

Not In(SELECT ID FROM tabelC)

Wat dit doet is controleren of de ID-waarden van tabelA niet voorkomen in tabelC. Het resultaat is een rij records die je kunt toevoegen. Als je dit criterium gebruikt, kun je ook rustig de query twee keer uitvoeren; de eerste keer voegt-ie de records die nog niet bestaan toe, maar de tweede keer staan ze er wèl in, en wordt er dus niks toegevoegd. Ergo: geen dubbele records...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan