Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

huizemeul

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2013
Beste forum.

Heb een vraag over Access. Ben bezig met een boekhouding te maken in Access. Exel heb ik hem al.

Nu zit ik met een probleempje!

In mijn database staan b.v. Datum. bedrag. jan.spaar.contant. februari.spaar.contant. Enz.

Nu wil graag dat in mijn Invulformulier een vakje komt waar ik het bedrag in kan vullen en dat het direct gaat naar de bovenstaande cellen.

Ik kan natuurlijk voor elke cel een vakje maken maar dat ziet er niet uit.
Kan dit eenvoudiger?

Gr.Huizemeul

Hoi,

Je vraag is nogal vaag, even een voorbeeldje posten en een beetje uitleg wat je wil bereiken

Beste gast0660

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Tabel.png Invulscherm.jpg

Ben hier niet zo goed in. Gemaakt met Paint.

Al die vakjes in invulscherm is niet echt prof. Misschien kan dat ook anders?

Gr. Huizemeul

Laatst bewerkt:
Hoi,

Als ik het goed begrijp wil jij een huishoudboekje maken in access waar je alle bedragen manueel gaat invullen.
Je zal in ieder geval met query's moeten gaan werken.
Maar ga eerst eens googelen op radio 2 huishoudboekje, daar kan je een exelbestand downloaden en ik geloof dat het bestandje precies is wat je zoekt.

Hoi

Dat is wat ik zoek.

Maar hoe krijg ik dat omgezet in access.
Zei je al dat ik er niet goed in was.
Misschien een idee hoe ik dat zal moeten doen.
Ben echt een beginneling en was al blij dat ik het in Ecxel het perfecte programma wel kon maken.

Maar Access is daarin veel mooier?

Gr. huizemeul:d

Ik zou zeker niet afgaan op de opzet die je zelf in je eerste topic hebt neergezet, want dat werkt misschien in Excel, maar zeker niet in Access. Herhalende gegevens moet je namelijk nooit in één tabel opslaan. Dus de feitelijke bedragen per maand moeten in een aparte tabel die je dan koppelt aan de persoonsgegevens (bijvoorbeeld). Ik zou zeggen: plaats eens het voorbeeldje dat je zelf hebt gemaakt, dat kijkt een stuk makkelijker.

Hoi

Helaas kan ik mijn bestand niet uploden. Help zegt is niet goed.
Misschien de verkeerde extensie access 2013.
of mijn bestand is te groot? 130

Je opzetje is dus inderdaad nauwelijks geschikt voor een database; ik heb je tabel opgesplits en gekoppeld. Uiteraard is dit nog maar het begin van een oplossing :).

Bijlagen

OctaFish

Bedankt Octafish,

Heerlijk die eerste opzet.
Ga er zelf ook verder mee stoeien. Vooral met b.v. de datum omzetten naar maand enz.
dat ik de data per maand kan zien.

Gr. Huizemeul

Maanden haal je uit een datum met de functie Month(Datum). En daar groeperen je dan op. Omdat dit zo simpel is, moet je datums altijd als datum invullen, en niet gaan prutsen met ingevoerde maandnummers of weeknummers, wat ik ook vaak tegenkom.

Hoi

Had deze gebruikt in een Query:

Between #1-5-2015# And #31-5-2015#

Hierna een rapport gemaakt maand mei uit deze Query

Misschien niet de beste manier maar het werkt

Gr, huizemeul

Maak een veld met de formule Maandnr:Month([Datumveld]) en zet daar dit criterium bij: Month(Date()). Hoef je 'm nooit meer aan te passen. Of, als je de laatste complete maand wilt: Month(Date())-1.

Dank je voor de verheldering.

Nu heb ik voorlopig nog een vraagje. Misschien komen er nog zat!!!

Ik maak dus voor elke maand een Query. Jan, Febr, enz.
Daarna maak ik voor elke maand een rapport om te printen.
dat zijn er twee keer twaalf.

Is er iets of kan het gemaakt dat er b.v. één Query met alles wordt gemaakt?
En dat je een rapport maakt met een knopje! waarin je aangeeft welke maand je wil zien en printen.
Dan heb je er maar twee???

Ben geen jong persoon ( 64 jaar) dus het kwartje moet vallen snap je.:thumb:

gr. huizemeul

Zoveel schelen we niet :). Maar inderdaad is het geen goed idee om alles 12 keer te doen. Nog afgezien van de hoeveelheid werk die je hebt als je iets wilt aanpassen want dat moet dan ook maal 12.
Ik maak voor dit soort zaken een formulier waarin je de selectie maakt die je wilt zien, en die wordt dan op het formulier losgelaten. Je gebruikt dus één (resultaat)formulier met een filter. En hetzelfde met het rapport.
Goede nieuws: deze techniek staat uitgebreid met voorbeeld en al in de Access cursus die in de Handleidingen sectie staat.

Helemaal tof man.

Ben er niet goed in en het is voor mij moeilijk de site producten te vinden.
Probeer van alles en met een beetje veel hulp wordt het nog leuk ook.

Kun je mij vertellen waar ik de cursus kan vinden. Linkje?

Heel fijn dat je mij erg op helpt.

gr. huizemeul

De Handleidingen sectie Staat op de hoofdpagina van HelpMij. Daar kun je zoeken op Access. Ik wet uit het hoofd niet welk hoofdstuk, maar ergens rond de 16.

Beste OktaFish

Wil toch even een mail jouw richting op.
Magnifieke cursus heb je gemaakt.
Wil zeker de hele cursus gaan volgen. Misschien dat daar nog vraagjes uit zullen komen!
Een bedankje is zeker op z,n plaats.

Gr. Huizemeul

Nog een vraagje? Moet ik of gaat dat automatisch de vraag afmelden.
Hij is tot nu toe beantwoord.
Hoe en waar zou dit moeten?

Huizemeul

Je mag de vraag zelf oom<Opgelost> zetten met een optie in de blauwe balk bovenin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan