accesspoint die tevens werkt als switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

tryer

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Ik zal mijn netwerk probleem proberen uit te leggen:

Ik heb een modem-router van Tele2: deze heeft 2 Lan-aansluitingen. E�n van deze 2 LAN-aansluitingen gaat naar een switch, waarop 4 ethernetapparaten op aansluiten: 1 computer beneden, 1 tv, 1 IP-telefoon, en een computer boven.

Het gaat om de laatste aansluiting: er gaat een lange netwerkkabel naar de tweede verdieping waarop de computer boven is / was aangesloten. Nu was mijn probleem, dat ik op de tweede verdieping wel een lan-aansluiting heb / had, maar geen wifi, zo ver reikt de wifi van de modemrouter beneden niet. Nu wil ik op de tweede verdieping een vaste aansluiting voor de computer en een wifi bereik voor mijn smartphone.

Ik had een wireless accespoint gekocht met meerdere mogelijkheden: D-Link Access Point DAP-1360 WLAN 300Mbit, 1P Switch (deze heeft 1 RJ 45-poort) Na aansluiting van de netwerkkabel op de AP kreeg ik een sterk wifi-netwerk boven. Echter hierdoor kan ik alleen mijn computer boven gebruiken met een draadloze netwerkkaart of een dongle in een usb-poort. Dat werkt in principe goed, alleen zou ik liever mijn computer op de tweede verdieping een bedraad netwerk willen hebben, ik werk n.l. 4 dagen per week thuis met privacygevoelige informatie. Hoe kan ik mijn computer op de tweede verdieping bedraad aansluiten ? kan ik n�g een switch op de tweede verdieping waarbij een draad naar de accesspoint gaat en de andere naar de vaste netwerkkaart op de computer ?

Yep. Je geeft zelf het antwoord.
Switch ertussen (4 of 5 ports) voor kabel van beneden, access point, pc, en dan hou je 1 of 2 vrije poorten over.
Het hoeft geen dure switch te zijn, ik neem aan dat je netwerk op 100 Mbps draait.

Dat betekent dus dat er twee switches achter elkaar gezet kunnen worden. Klopt dat ?

Ja, meer switches is ook geen probleem.
Zolang je maar geen lus maakt, d.w.z. dat je van de laatse switch weer met een extra kabel terug gaat naar de 1e switch.
Suc6. Roon

O.k. bedankt voor je snelle reactie, ik ga een kleine switch kopen !

Dit is dus écht niet slim!
Je kunt volstaan met een z.g. powerlink-set, waarbij je gebruik maakt van je electriciteitsnet als BEDRADE netwerkverbinding.
Je hebt nu de keus: de vaste kabel, óf de powerlink kan je gebruiken om hierop een z.g. multifunctionele repeater aan te sluiten.
Je hebt nu zowel een bekabelde, áls een draadloze verbindingsmogelijkheid met een goed bereik.
Ik heb zelf het draadloze gedeelte van de modem/router van tele2 uitgeschakeld ..... dat is écht bagger.
Op één van de vier LAN-aansluitingen heb ik zo'n repeater gezet en een stabiele verbinding van 22Mbps.
Waarschijnlijk kan jij precies hetzelfde doen, waarbij je de repeater aansluit op een vaste kabel naar de tussenverdieping. Je hebt nu overal goed draadloos bereik vanuit dit accesspoint waarbij je de draadloze voorziening van je tele2-modem kunt uitschakelen.

Laatst bewerkt:
Klopt, je kunt ook een powerlink gebruiken. Voordeel is het gebruik van bestaande electrakabel. Nadeel is dat deze niet goed werkt via een verlengsnoer (getwiste kabel). Mijn gigabit powerline werkt dan zelfs helemaal niet en dat klopt volgens de fabrikant. Zij adviseren de powerlink direct in de muur ccontactdoos te doen.
Omdat binnen 2-4 jaar de meeste van ons een gigabit internet verbinding hebben via kabel of fiber, heb ik zelf alvast gigabit switches en utp6 kabel in huis gelegd. Dat is echt de stabielste verbinding met maximale snelheid. Nadeel is dat het effe een klusje is om dit netjes weg te werken. En de prijs van de kabels scheelt niet veel met het aantal powerlink units dat je nodig hebt. Aanvullend heb ik voor de mobiles en laptops een draadloos netwerkje erbij gezet.

Laatst bewerkt:
Er zijn inderdaad meerdere oplossingen mogelijk. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om op de tweede verdieping een tweede switch aan te sluiten op de vaste kabel. Op deze tweede switch is nu een vaste LAN-computeraansluiting aangesloten en een accesspoint die een tweede wifi voor mijn smartphone genereert. Deze oplossing biedt een stabiele verbinding voor mijn computer boven en een heel sterk wifisignaal. Als ik boven ben kan ik in een keer met de schakelaar van een multiple stekkerdoos alles aan- en uitzetten en wordt er geen stroom gebruikt door switch en accesspoint als ik er niet ben.

Bedankt voor het meedenken !

De oplossing is er :thumb:
Nog een aanvulling: Draadloze apparatuur voor thuisgebruik is niet roaming. Dit houdt in jouw situatie in dat als je je mobiel boven gebruikt en even naar beneden loopt, je verbinding slechter zal worden. Dit komt omdat je mobiel probeert met boven contact te houden. Alleen bij roaming apparatuur zal je mobiel overschakelen naar het sterkste access point.

Beste bron,

Als ik naar beneden ga, wordt bij mijn mobiel toch het wifisignaal van beneden van zelf overgenomen.

Dit gebeurt alleen als het signaal van boven zo zwak is geworden dat (als je beneden bent) het mobieltje de verbinding met boven niet meer in stand kan houden. Dan pas zal het mobieltje overschakelen naar de wifi van beneden (of naar 3g).
Zo te lezen gaat dit bij jouw vanzelf goed. Da's mooi meegenomen :D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan