Accu; geen waarschuwing, sneller uitval

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unknown16

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2010
Dag allemaal,

Ik heb een HP Pavilion DV7-2140ED. Ik heb hem in augustus twee jaar.
Sinds een paar maanden doet de accu gek. Vroeger kreeg ik altijd, als ik niet op netstroom werkte, rond de 8% een melding dat de accu bijna leeg was. Nu krijg ik die melding niet meer. Hij begon op een gegeven moment vanaf 10 procent, en door de tijd heen steeds bij een hoger percentage, uit te vallen.

Nu doet hij heel onregelmatig. De ene keer valt hij al uit bij 27% en de andere keer pas bij 10%. Het uitvallen is heel plots, dus niet stapsgewijs.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb nooit aan de opties gezeten voor die waarschuwing. Ik heb het zelfs nagekeken, en de waarschuwing staat gewoon nog aan.

Alvast bedankt.

Groetjes.

Dit kan heel gewoon al een defecte accu zijn.
Of een los pluggetje van de oplader.
Daar zit vaak een verbreek kontaktje in.
Als de plug los zit op het moederbord kunnen er vreemde dingen gebeuren.

Gemiddeld gaat een accu maar 3 jaar mee en dan is hij versleten.
Dus het zou goed kunnen.

Bedankt voor jullie reacties.

Vreemd genoeg gaf mijn laptop gisteravond ineens wel een waarschuwing aan bij 10 èn 7%....
Ik weet niet wat dit ding bezield, maar ik wacht het nog even af.
Toevallig ken ik een vriendin die dezelfde laptop als die van mij heeft (alleen in 'n kleinere versie), en ze heeft de laptop iets minder lang als mij. Bij haar is het zelfs onmogelijk om zonder lader te werken, al is de accu helemaal geladen! Dus ik mag niet klagen.

Maar in elk geval bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Unknown16

Tip voor een eventuele vervolg aanschaf:

Als je de notebook voornamelijk op 1 plek gebruikt, haal dan de accu eruit en werk alleen op netstroom!
Zo heb je nog wat aan je batterij als je hem een keertje mee wilt nemen..

@ Kevin:
Dit is juist NIET aan te raden.
Dat is niet goed voor de accu, en de laptop.
Bij netuitval, of plugje eruit stoten heb je een crash.

Accu volladen, en gebruiken, totdat de laptop gaat klagen dat het netsnoer erin moet.
Dat is de juiste werking voor een accu.
En als die dan eens per 3 / 4 jaar verslijt|? So what......

Het is in ieder geval af te raden om constant op netstroom te werken met een volgeladen accu in de laptop. Hierdoor slijt de accu snel en kan deze uiteindelijk niet meer zonder oplader. Het is inderdaad aan te raden om zodra de accu is volgeladen de netstroom eraf te halen en deze er pas weer in te pluggen als de accu vraagt om opgeladen te worden. Li-ion accu's mogen zelfs gerust wat vaker opgeladen worden. Bijvoorbeeld al wanneer 20% van de capaciteit resteert.

Het is inderdaad ook een optie om de accu uit de laptop te nemen zodra er lang op netstroom gewerkt wordt. Er moet dan wel uitgekeken worden dat de plug van de adapter niet uit de laptop gaat. Wanneer de accu voor langere tijd niet gebruikt wordt is het aan te raden deze tot 30 a 40% op te laden en dan in een koele omgeving weg te leggen.

Echter, hoe goed de accu ook wordt onderhouden, er komt een moment dat er een einde komt aan zijn levenscyclus. Stel de batterij in ieder geval niet bloot aan hitte, dat versnelt het verouderingsproces. Leg de accu dus niet in een warme auto of de zon.

@ Kevin:
Dit is juist NIET aan te raden.
Dat is niet goed voor de accu, en de laptop.
Bij netuitval, of plugje eruit stoten heb je een crash.

Raad het iedereen aan en er nog nooit commentaar op gehad.. Het is mij overigens nog
nooit gebeurt dat de plug van de voeding eruit gaat bij een laptop die nooit van zijn
plaats komt (voor die mensen raad ik het ook aan). Btw, hoe vaak heb jij stroomuitval
per jaar terwijl jij op de pc aan het werken bent?

Je kunt beter vragen hoevaak ik harddisken moet recoveren per jaar, die door crashes of statisch elektriciteit zijn overleden......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan