Accu kapot? Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twan0330

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2013
Hallo,

Ik heb na wat problemen met de accu van mijn laptop (MSI CR640), de accu moeten vervangen.
Dit omdat Windows meldingen gaf dat de accu niet aanwezig was.
Nu heb ik mijn nieuwe accu binnen, en deze wordt wel herkend door Windows.
Maar opladen doet hij niet.
Ik heb een andere adapter+kabel geprobeerd, helaas zonder enig succes.
Zou dit een software-matige fout kunnen zijn, zo ja hoe is dit op te lossen?

Alvast bedankt!

Hallo

Voorafgaande historiek mis ik ...

Ouderdom van deze laptop , etc....

Mocht de voorgaande batterij defekt zijn geweest .... hoe lang is deze dan nog in de laptop gebruikt ....

Zo 1...2...3 , lijkt het er sterk op dat de oplaadelektronika in de laptop is gesneuveld .... reden ????

"Maar opladen doet hij niet."

Als de laptop is uitgeschakeld , uiteraard met ingeplugde netadaptor .... laad deze de batterij ??? --> indikatieled.

"Zou dit een software-matige fout kunnen zijn, zo ja hoe is dit op te lossen?"

Het effektieve opladen is een pure hardware kwestie ... windows indikatie is wel software gebonden.

Peter

Laptop is +- 2 jaar oud.
Ik heb de laptop een maand niet gebruikt, toen ik hem weer voor het eerst na die periode gebruikte merkte ik het probleem.
Verder merk ik nu wel een paar dingen.
Indikatieled knippert wel rood, maar heb geen idee of dat nou goed of slecht is:p
Ik heb nu een half uur de laptop een video laten afspelen (zonder de adapter of andere stroomvoorziening er op aangesloten), het accupercentage blijft op 38% steken.
Ben eens benieuwd wat hij doet als de accu helemaal leeg is en ik hem een paar uur ga opladen.
Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!:thumb:

Laptop is +- 2 jaar oud.

Meestal heb je 2 jaar garantie op een laptop, soms zelfs 3. Misschien het nakijken waard, desnoods bel je MSI op en geef je je serial nummer door van je laptop. (Staat in bios)
Kijken zei of er nog garantie op zit... http://www.msi.com/page/warranty/#w-nb

- Batterij en accu valt ook onder de garantie (Hardware), het is echter voor 12 maanden maar je kan het altijd navragen (Vervelende klant uithangen) ;)

Laatst bewerkt:
Wat je nou juist nooit moet doen is de accu van een laptop helemaal leeg laten lopen die kunnen daar niet tegen zo is waarschijnlijk ook je oude accu kapot gegaan

Probeer je (BIOS-)batterij eer eens uit te halen. Even eruit laten en later weer terug erin en opstarten.

Dit doe ik altijd bij het vervangen van zulke hardware, weet niet of het noodzakelijk is, maar naar mijn idee reset ie dan de cache van de BIOS ofzow. (Kan dat dit niet klopt, maar is toch het proberen waard? ;) )

Ik heb de bios-batterij er uit gehaald, terug gestopt en zelfs een keer een nieuwe geprobeerd. Zonder succes.
Het zal inderdaad wel iets in het moederbord zijn, alleen is het gek dat ik wel een knipperend rood lichtje krijg op de laptop bij de ene accu,
en bij de andere accu brand helemaal geen lampje op de laptop?:confused:

Ik heb met MSI gebeld, uiteraard is het mogelijk om de laptop op te sturen, maar ik ben bang dat het over de 200 euro gaat kosten.
Dan bespaar ik me dat geld liever om een nieuwe te kopen, omdat het toch geen geweldige laptop is.
Weet iemand toevallig of een moederbord los te koop is voor deze laptop?

Hallo

Een motherboard voor deze laptop (2e hands) durft men nog +/- 160 € voor vragen.

Je koopt dan wel een afdankertje van iemand anders , die deze ook weg doet voor een reden....

Controleer (of laat dit doen) of er geen s.m.d. zekering op het motherboard defekt is (oplaadelektronika battery)

Vermoedelijk is deze gesneuveld omdat de laptop uw originele (kortgesloten??) batterij te langdurig heeft proberen op te laden.

Indien deze aanwezig is , bevindt deze zich in de buurt van de batterijconnector.

Indien er eentje aanwezig is , en er is iets op het motherboard gedrukt , is dit meestal F of PF . (Fuse of Protection Fuse)

Deze vervangen vereist de nodige ervaring en materiaal.

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan