Accu laad niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

martens

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2004
Hallo,

De accu van mijn acer laptop laad niet meer op.
Ik kreeg op mijn laptop de melding "advies de accu te vervangen" na dat ik deze niet meer op kon laden, ik heb een nieuwe accu geplaats maar nu krijg ik de melding "accu wordt niet geladen".
Ik dacht dan moet het aan de oplader/adapter liggen, ik heb het toen geprobeerd met de oplader/adapter van mijn oude acer laptop maar dit werkt ook niet.
Kan iemand mij vertellen waar het eventueel nog meer aan kan liggen dat de accu niet meer oplaad.

Hallo

je vergat typenr te vermelden van uw "mijn acer laptop"

Is niet echt nodig , maar persoonlijk weet ik graag over wat we het hier hebben.

Een laptop dient zijn battery ook op te laden zelfs indien deze is uitgeschakeld.

Dit kun je zien/controleren d.m.v. de aanwezige indicatie led.

Probeer eens of het helpt met de kontaktpunten batterij/laptop zuiver te maken.

De batterij enkele malen in/uitpluggen is meestal voldoende. (uitgeschakelde laptop !!)

Laat dan deze batterij zitten , en controleer of de laptop deze dan automatisch begint op te laden.

Doe hetzelfde met de 2e batterij.

Wil deze nu wel opladen ???

Indien niet , dan is het mogelijk dat er een zekering defekt is in de laptop.(laad/ontlaadcircuit)

Probeer een opgeladen batterij te bemachtigen , en controleer of de laptop dan wel op batterij wil opstarten.

Peter

Hallo VDK_P,

Het type laptop is Acer Aspire 7738G.
Ik heb de kontaktpunten van de laptop al zuiver gemaakt met spiritus en heb alle 2 de batterijen er al in gehad.
Bij de oude batterij komt er onder in de taakbalk een rood krius door te staan met de melding batterij vervangen bij de nieuwe batterij welke driekwart vol was stond de melding dat deze niet werd geladen.
De laptop start gewoon op de nieuwe accu op maar laat deze niet bij.
Je hebt het over een zekering in de laptop, waar zit deze en hoe kan ik zien of hij kapot is en kan ik die zelf vervangen?

Martens

Hallo

"Je hebt het over een zekering in de laptop, waar zit deze en hoe kan ik zien of hij kapot is en kan ik die zelf vervangen?"

Meestal is deze zekering zowel voor het op als ontladen.

Mits de laptop werkt op batterij , is deze zo goed als zeker niet defekt.

100% zeker ben ik dit niet , en zou het heel goed kunnen dat er toch specifiek voor het opladen een zekering aanwezig is.

Dergelijke zekeringen zijn heel klein (smd) en vereisen het nodige materiaal en kennis/ervaring om te vervangen.

Meestal dien je de ganse laptop te demonteren om erbij te geraken.

Heb je de mogelijkheid om deze batterijen eens te testen op een andere laptop ??

Of ... een goed werkende batterij (eentje lenen bij een kennis) te testen op uw laptop.

In een batterij zit ook soft/hardware ... indien deze niet in orde zijn , weigert een laptop ook om deze te aanvaarden (op te laden).

Heb je de winkel al gekontakteerd om daar dit probleem voor te leggen ???

Misschien hebben zij daar een laptop staan , waarmee ze de korrekte werking van de nieuwe batterij aan te tonen.

Of ... zijn zij op de hoogte van dit probleem , en hebben zij andere software om in de batterij te stoppen (firmware update).

Peter

Hallo VDK_P,

Het zou kunnen dat het de software in de accu is, deze heb ik namelijk via Ebay rechtstreeks uit hongkong besteld, dit is 70% goedkoper en het is precies de zelfde accu.
Is het mogelijk om zelf de software in de accu aan te passen, ik kan hem namelijk niet in een andere lapyop uit proberen.

Hallo VDK_P,

Is er een manier om te testen of er een zekering in de laptop kapot is?

Martens

Hallo

"Is er een manier om te testen of er een zekering in de laptop kapot is?"

Laptop demonteren en doormeten d.m.v. multimeter.

Zoals reeds eerder vermeld , is dit zo goed als zeker niet het probleem , omdat deze zekering meestal zowel in het oplaad als ontlaad circuit zit.

De meest evidente/snelle/eenvoudige manier om de laptop zelf te controleren op zijn korrekte werking , is d.m.v. een batterij waarvan je zeker weet dat deze korrekt werkt.

"Is het mogelijk om zelf de software in de accu aan te passen" --> zo goed als zeker wel , maar dit is specifiek batterij gebonden , dat ik mij daar nog niet in heb verdiept.

Uiteindelijk komt het hier op neer :

Je dient het laadcircuit te testen ... desnoods een (waarvan je zeker bent dat die werkt) korrekt werkende batt. lenen.

Indien deze laptop dan wel werkt , weet je zeker dat het probleem zich in de batterijen bevindt.

Indien met goed batterij je nog steeds problemen hebt , zit de fout/defekt in de laptop.

Peter

Hallo VDK_P,

Ik probeer het om de accu in een andere laptop te laten testen, ik moet even zoeken waar ze acer laptops hebben bij ons in de buurt.
Als ik meer weet laat ik het weten.

groetjes

De accu is terug gestuurd naae de verkoper, deze was defect.

iedereen hartelijk dank voor de hulp, vraag opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan