Accu snel leeg | Laptop:Asus N61Jq | OS:Win7

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jelmerholland

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jul 2009
Beste mensen,

ik heb een kleine issue met mijn laptop (Asus N61Jq), de accu is namelijk nogal snel leeg. 1 uur om precies te zijn. Ik heb een medestudent eens gevraagd hoelang zijn laptop er over doet, die kan het toch zo'n 3/4 uur volhouden. Wat toch wel erg handig is bij een college in een zaal waar maar 1 stopcontact is.

Maar goed, om dit topic iets meer diepgang te geven.. m'n 'collega' zei dat het waarschijnlijk aan het feit ligt dat mijn videokaart altijd aan staat. Hij zei dat mijn CPU intern ook over een 'grafische module' beschikt, welke natuurlijk prima de lichtere grafische delen kan oppikken.. Dus, waarom staat mijn grafische kaart altijd aan..

Dus de vraag: hoe check ik dit en hoe kan ik dit goed instellen?

- Processor: Intel Cor i7 (meer specs op aanvraag)
- Grafische kaar: ATI HD5730 1GB

Als jullie meer info willen over mijn pc, dan kan ik mijn systeeminfo wel ff hier neer zetten.

Ik snap dat mijn vraagstelling enigszins vaag is, maar ik hoop dat jullie mij begrijpen.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Jelmer

misschien in je bios (kom je in door f2 of del) maar er is wel een vereiste je hardware moet het ondersteunen. toch hoe dan ook ik denk niet dat je daardoor 3-4 uur op je accu gaat werken.

Laatst bewerkt:
Een accu slijt elke keer als je 'm doet opladen.
Als jij vaker op de accu werkt als je 'collega' dan kan het goed zijn dat je accu nog maar 20% van z'n capaciteit heeft waar je collega misschien nog over 80% beschikt.

Installeer eens NHC: http://www.pbus-167.com/nhc/nhc.htm#anchor_download en kijk bij het tabblad "battery".
Wat staat er op deze pagina?

Hallo,
het lijkt op een slechte accu, maar voordat we dat concluderen kun je het volgende proberen?

In windows alle energiebesparende maatregelen aanzetten en de schermhelderheid terugdraaien. De grafische kaart uitzetten? Ik hoop dat de collega de schermbeveiliging bedoelde. Kijk ook 'ns in de taskmanager/taakbeheer of daar extreme uitslagen zichtbaar zijn.

Een klein geheugen kan een probleem zijn omdat de harde schijf intensief gebruikt voor SWAP-acties en dat vreet stroom.

Veel meer kan ik nu niet bedenken

Laatst bewerkt:
@coolkil,
daar zat ik ook al aan te denken, maar dan gaat je videokaart ook niet aan als je eventjes gaat gamen. En dat wil ik dan weer wel, hij moet dus zeg maar meer in stand-by gaan dan dat hij echt uit gaat. In ieder geval bedankt voor de suggestie :).

@Mr_Fixit,
Als ik de NHC van 2007 probeer te downloaden krijg ik de volgende melding:
Virus Download Blocked

Download of the virus has been blocked in accordance with company policy. Please contact your system administrator if you believe this is in error.

File name: nhc_2.0_pre_release_06_Bugfix.exe
Waarom, weet ik ook niet. Het heeft niet te maken met McAfee, want als die iets blokkeert ziet het er anders uit.
Als ik de Beta versie probeer dan blijft hij maar zeuren dat hij de drivers niet kan openen. "Kan de NHC drivers niet openen".
Enig idee? En ja, ik voer 'm uit als admin ;)

@frankwannet,
ik had al zo'n vermoeden. Merci.

@city guy,
Lijkt me raar dat dit door het slechte geheugen komt, want ik heb er 4GB intern geheugen in zitten. Kan het misschien komen dat het geheugen niet goed ingesteld staat? Dat hij er maar 2GB van gebruikt? (Hij ziet overigens wél dat het er 4 zijn).
En ja, zo heel af en toe zie ik een uitslag van 80/90%, maar dat is één minipiekje en dan is het weer 2% (gewoon kijkende naar de CPU usage terwijl ik niets doe verder).

@ronnie1,
Waar zie ik de slijtage? Hij is geïnstalleerd, maar ik zie nergens 'iets' dat met slijtage te maken heeft. Of is dat 'Capacity'?

Allen, in ieder geval alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

@jelmerholland,
Het gaat niet zozeer om slecht maar om te weinig geheugen en dat is hier niet het geval. Het gebruik van 2gb is misschien omdat je niet meer voor de draaiende applicaties nodig hebt.
Ik kan me niets voorstellen bij verkeerde geheugeninstellingen. Je meldt geen traagheid of overmatige harddisktoegang.
Je zou nog een batterijtest programma er op los kunnen laten http://download.cnet.com/Laptop-Battery-Tester/3000-2094_4-10468524.html als voorbeeld maar ik denk dat er betere zijn gelet op de specs.
Tijdens het uitzoeken van dit probleem in de collegezaal toch maar het laagste energieverbruik instellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan