USB-3.0 PCIe Card start niet

arnoud71

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2025
Aangezien mijn USB 3.0 poorten van het moederbord niet goed lijken te functioneren, al zijn de drivers etc. up to date (in ander topic besproken), leek het me goed om een externe, PCIe USB 3.0 card te kopen.
Gedaan, merk is Renesas, card geinstalleerd. Werkt niet, d.w.z., een externe HDD die op een andere poort meteen wordt herkend, wordt niet opgepikt op een USB 3.0 poort van de card.
Met de (meegeleverde) drivers van Renesas zelf geinstalleerd (voor de zekerheid), zegt apparaatbeheer in Windows: Renesas Electronics USB 3.0 Host Controller start niet. Dat zei Windows ook zonder de drivers van Renesas geinstalleerd maar dan stond er wat anders op de plaats van Renesas Electronics (ik weet niet meer precies wat er stond, in elk geval een aanduiding voor de card).
Weet iemand wat ik hiermee aan moet? Betekent dit dat de card kapot is?
Bij voorbaat dank.

Mvg,
Arnoud

externe, PCIe USB 3.0 card
Is een interne.....
En dat ding is al vreselijk oud, waarom die aangeschaft?

Verwijder de driver uit apparaatbeheer en start een "zoeken naar gewijzigde apparaten", miss. zijn er helemaal geen drivers voor W10 voor dat apparaat.

Ah, interne bedoelde ik idd, dank.
Ik heb naar reviews gekeken (Amazon), en die waren erg positief.

De kaart staat wel in de USB sectie van apparaatbeheer.
Windows drivers: ja, zou kunnen. Ik heb wel de drivers van Renesas die bij de kaart zaten.
Maar ik heb gedaan wat je schrijft.
Zegt na de actie weer USB xHCI-compatible hostcontroller.
Bij Eigenschappen staat dan -dit apparaat start niet (code 10)-.

Windows (10-64 bit).
MB is trouwens Asus ROG Crosshair VI Hero (2017), dat is ook een oudje.

Ik vrees dat het niet gaat werken, de driver is 16 bits en Windows 10 is 64 bits en kan alleen 32 en 64 bit drivers gebruiken.

Link die Amazon link eens.

En waarom niet bij de plaatselijke PC shop?

Dat vermoed ik, divers zijn voor 32 bits Windows versies maar werkt bij jou niet.

Je hebt zelf die driver dus zelf te ontdekken, kan ook via apparaatbeheer.

Ik snap niet helemaal wat je met je 2e zin bedoelt. Ik neem aan dat je op die Renesas driver doelt?
Ik heb die al een keer geinstalleerd (voordat ik de kaart verwijderde uit apparaatbeheer en daarna zoek gewijzigde apparaten uitvoerde), maar het enige wat in apparaatbeheer dan verandert is dat de aanduiding voor de kaart verandert in -Renesas Electronics...-, maar ook dan wordt aangegeven dat ie niet start, zelfde code 10.
Op Amazon staat nadrukkelijk bij de kaart dat in Win 10 geen driver nodig is.
Daarom dacht ik aan een fysiek probleem met de kaart zelf. Of is dat niet waarschijnlijk
(aangezien de kaart wel als een USB device herkend wordt door Windows)?

Terug
Bovenaan Onderaan