Accu snel leeg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Balk

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2008
Berichten
26
Ik heb nu ruim 1,5 jaar een Acer Aspire 5633 en ik heb sinds een paar maanden last van een snel leegrakende accu.
Als ik nu de adapter eraf haal geeft ie aan nog 15min te kunnen met 100%. Dat is veel langer geweest uiteraard.
Ik kan me alleen niks bedenken hoe dit zo heeft kunnen komen, zijn er bekende oorzaken voor zoiets?

Alvast bedankt!
 
Bij het gebruik aan de oplader terwijl de accu erin zit icm het warm worden van een laptop word de accu snel leger
 
Wat kan ik daar nu aan doen om het te voorkomen? Als het nog te voorkomen is?
 
Jij hebt zeker een Lithium-ion-accu?
Deze accu slijten best snel als je er niet "goed" mee omgaat.

Zal even wat kopiëren van WikiPedia:



Lithium-ion-accu's ("Li-ion-accu"), ook soms onterecht aangeduid als "lithium-ion-batterijen", zijn accu's die vaak in consumentenelektronica worden gebruikt, vooral door hun hoge energiedichtheid. Er kleven echter ook een paar nadelen aan dit type accu. Omdat er een regelsysteem aan gekoppeld moet zijn, is dit type accu vaak specifiek voor een apparaat gemaakt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld penlite-batterijen. Dit regelsysteem controleert de spanning, om diepontlading te voorkomen. Diepontlading gebeurt wanneer de accu te leeg is en heeft interne beschadiging als gevolg. Het regelsysteem zorgt ervoor dat de stroomvoorziening wordt gestopt wanneer de interne spanning te laag dreigt te worden. De lithium-ion-accu dient niet te worden verward met de (niet oplaadbare) lithium-batterij





Levensduur

Een nadeel is dat de Li-ion-batterij continu zijn capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een laptopaccu typisch 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen.
Bewaartemperatuur Capaciteitsverlies na 1 jaar Capaciteitsverlies na 1 jaar
(half-opgeladen batterij) (volledig opgeladen batterij)
0°C 2% 6%
25°C 4% 20%
40°C 15% 35%
60°C 25% 40% (na 3 maanden)

Bron: BatteryUniversity.com

Gezien de hoge kostprijs van Li-ion-batterijen, is het verantwoord om de levensduur ervan te verhogen. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen:

Bewaren:

* In de koelkast (niet in de vriezer)
* Niet geheel opladen (tot bijv. 97 %)
* Niet geheel ontladen (i.v.m. diepontlaadgevaar)

Tijdens gebruik:

* Zo veel mogelijk een adapter gebruiken
* (Voor laptop:) batterij eruit wanneer de laptop aan de adapter zit (i.v.m. levensduurverkortende hoge temperatuur)


BRON : WikiPedia
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan