Accu verliest 98% van zijn capaciteit in 1 maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoelK

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2012
Hallo iedereen,

Ik heb in mijn laptop (Acer Aspire 5750) een AS10D73 accu. Ongeveer 2 maanden geleden kon ik 3 uur op mijn laptop werken (games, virtuele machines etc., dus geen lichte taken). Ik heb ongeveer 2 maanden geleden in de laptop een Samsung 840 EVO 250GB gebouwd en Windows 8.1 geïnstalleerd en opvallend is dat het lichtje dat de ssd bezig is altijd knippert (en het schijfgebruik is dan 0% (het komt niet door Windows 8.1, want als ik in mini-Windows XP start (van USB-stick) en de SSD activeer gaat het lichtje ook blijvend knipperen)). Ongeveer 1 maand geleden is de accu zeer snel gaan aftakelen en ongeveer een week geleden kon ik nog maar 5 minuten op de accu werken! Sinds vandaag is de accu niet meer te gebruiken, want als ik de oplader losmaak valt hij direct uit! Wat ik mij afvraag is of dit zou kunnen komen door die SSD (en of er dan een oplossing is)? Dat het schijfactiviteit lichtje altijd knippert betekent volgens mij dat hij altijd heel wat stroom aan het gebruiken is (vroeger met een HDD knipperde hij nooit als HDD idle. was (en een HDD gebruikt meestal veel meer stroom)). Zou het ook door een ander defect kunnen komen of is het normaal dat een accu ineens zeer snel gaat aftakelen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
RoelK

Nee, een SSD is juist zuiniger dan een HDD. Ik denk dat je pech hebt met de accu, en die zou je snel moeten omruilen want daar heb je maar 6 maanden garantie op!

Even los van dit: heb je wel al je drivers geïnstalleerd?

Ik heb alle drivers geïnstalleerd die bij deze computer horen (videokaart nog speciaal van de Intel site, want die van Acer zelf waar ver out-date (omdat ik spontaan bsod van videokaart kreeg)). Maar zou jij ook kunnen weten waarom dat schijfactiviteit lichtje altijd knippert?

Nog iets opvallends: Age of Empires II crasht nu de accu eruit is niet meer (eerst kreeg ik nog wel is bsod (met Video_Scheduler_Internal_Error) of werd het scherm zwart) (kan ook toeval zijn).

het lijkt erop dat Age of Empires crashte door iets met de videokaart(drivers), als ik die foutmelding mag geloven.

Ja, dacht ik ook al (daarom ook die driver update). Vind het gewoon apart dat die nu niet meer crasht (en eerst ongeveer 1/2 keer als ik AOE start). Ik ga de accu vervangen en ik negeer dat knipperende lampje dan maar. Bedankt voor de antwoorden!

Je hebt wel gelijk dat het lampje niet continu hoort te branden, want dan zou er continu gelezen worden.... Er draait niet iets op de achtergrond de hele tijd? Is de laptop virusvrij?

Het programma HWMonitor kan controleren hoe de accu eraan toe is: klikkerdekliK! Installeren en daarna van het gehele programma een screenshot maken en deze vervolgens hier posten. Onderin het programma wordt namelijk de accu-status weergegeven. Daarmee kunt u zien hoeveel capaciteit de accu verloren is en wat de oorspronkelijke capaciteit was. Ook kunt u precies zien hoeveel mWh de accu is opgeladen. Dat getal zal als het goed is constant moeten stijgen wanneer de laptop aangesloten is op netvoeding. Ook wordt er gesproken over het zogenaamde 'Wear level'. Dit indiceert hoeveel % de accu aan capaciteit verloren is. Hier moet als het goed is minder dan 15% staan. Een flink gebruikte laptop heeft gemiddeld na een jaar 20% verloren.

Verder zijn Acer accu's zeer slecht van kwaliteit en mag men in zijn handen klappen als deze accu's 6 maanden meegaan.

Ik heb zelf ongeveer dezelfde laptopgeneratie, maar dan van ASUS: De sterkste i5 Sandy Bridge mobile van dat moment, 8GB RAM, dedicated videokaart en dezelfde chipset. Alleen is die al bijna 2 jaar oud. Dus als je vragen hebt naar mijn ervaringen, vraag maar raak:p!

EDIT:

Ook heeft u btw 6 maanden garantie op de accu. Dus wanneer er minder dan 6 maanden na de aankoop verstreken zijn, kan u garantie claimen bij Acer.

Laatst bewerkt:
pic.png
Wear level 98%, kan bijna niet erger! Dus die accu kan ik net zo goed in de prullenbak gooien (wat helemaal niet mag). Hij is al wel ouder dan 6 maanden, dus garantie kan al niet meer helaas. Verder is mijn laptop helemaal virusvrij en zelfs als ik mini-Windows XP vanaf USB-stick start (geen ssd nodig) knippert dat lampje (wel minder, maar nog steeds knippert het).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan