accu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansscheer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 jun 2001
Hallo ,

Vandaag een laptop gekocht welke gevoed wordt door netstroom , maw. ik maak geen gebruik van de accu .
Hoe kan ik deze accu het best bewaren , moet ik hem in de laptop laten of beter niet .
Moet ik hem opgeladen bewaren of beter leeg .

Alvast mijn dank
Hans

Bij mijn vorige laptop hield ik de accu er altijd in, dus ook als ik op netstroom zat. Na een half jaar was mijn accu bijna helemaal nutteloos geworden, ik kon namelijk maar 10 minuten op de accu werken en daarna was hij alweer leeg. Maar ik ken ook veel mensen die hetzelfde deden als mij en geen enkel probleem hebben.

Ik laat nu dus altijd mijn accu uit mijn laptop als ik op netstroom zit, maar veel mensen zijn het er mee oneens.

Ik heb het ook eens bij een computerzaak gevraagd, deze adviseren niet tegelijk de accu op te laden en de laptop aan te hebben ook zeiden zij mij dat het beter is de accu vol te bewaren, maar het wel slim is om deze ongeveer een keer in de week helemaal leeg te laten lopen en dan weer op te laden.

Wat een raar advies van die computerzaak , je moet de laptop toch aan hebben om op te laden .
Iedere week ontladen en weer opladen lijkt mij wel erg vaak .

Hans

Accu's kun je ook prima opladen zonder de laptop aan te hebben door alleen de adapter aan te sluiten.

Beste opslaglading is rond de 40/50% van de accu. daarnaast is een te lage spanning slecht voor li-ion accus omdat apparaten hem dan kunnen weigeren te laden. mocht je hem dus opslaan met een te lage spanning dan zal bij het verstrijken van de tijd door het verslechteren van de accu de spanning onder de minimale spanning vallen en daardoor niet meer op te laden zijn

Het schijnt niet heel goed te zijn om de accu elke laad actie volledig (100%) op te laden en dan weer volledig te ontladen. een Li-Ion heeft namelijk geen last van geheugen issues dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Periodiek de accu even helemaal op te laden en te ontladen om de calibratie van de accu correct te houden moet in die situatie dan wel (dan weet de accu zelf ook weer hoevol hij is ;)). (bij opslaan dan wel weer naar 40%/50 brengen)

Bij opslag van li-ion accus is het het verstandigst om hem koel weg te leggen,

Maar het blijft wat je ook doet.... Een li-ion accu heeft een gebruiksduur van 2 tot 3 jaar

Laatst bewerkt:
Dank voor het antwoord , maar wat is periodiek , 1 x per maand , of 1 x per 2 maanden ?

Dat is een leuke vraag. zelf zeg ik altijd 1x per kwartaal maar hoor adviezen van 1x per week tot 1x per jaar

Dus concluderend kan ik de accu het beste in de koelkast bewaren en eens in het kwartaal hem tot zo'n 50 tot 60 procent op te laden
Hans

nee 1x per kwartaal tot 100% opladen, leeg gebruiken, opladen tot 40/50%

dat zou mijn advies zijn.... maar jah dan gebruik je je accu dus niet :)

Okee ,

Dus koel opbergen ,
Eens per kwartaal volledig opladen en daarna volledig ontladen en dan weer opladen tot zo'n 50 % .

Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan