Accuraat aflezen temperatuur en voltage

Status
Niet open voor verdere reacties.

zeesnor

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2009
Beste lezers,

Ik ben reeds begonnen met het overclocken van mijn Q6600 met een Asus P5K moederbord. Ik zit nu op FSB 310, multiplier 9x. Met een load van onder de 5 procent verschillen de termpaturen per programma enorm. Core Temp geeft temperaturen rond de 30 graden aan, evenals Real Temp. Maar OCCT geeft echter temperaturen aan die rond de 40/45 hangen. Dit is nog niet zo'n punt. Maar als ik mijn pc stress zijn deze verschillen in temperatuur nog steeds erg groot. Met Core Temp en Real Temp zitten de temperaturen respectievelijk onder en rond de 60. Met OCCT en speedfan behaal ik echter temperaturen van gemiddeld 72 graden. Dit lijkt me een significant verschil en het lijkt me wel handig om te weten welke nu het meest accuraat is, aangezien ik nog verder wil overclocken. Mijn vraag is dan ook, welk programma is nu het meest accuraat en kan ik vertrouwen?

Daarnaast heb ik mijn voltage op 1.4 V gezet maar zowel OCCT als CPU-Z geven andere waarden aan. Is dit erg?

Met vriendelijke groet,

zeesnor

Voor temps meten zou ik of core temp fo real temp gebruiken. Die zijn het betrouwbaarst. En wat cpu-z betreft. Meestal is die erg betrouwbaar, je kan echt ook ff in de bios kijken. dan weet je de waarde zeker.

aangezien je een asus moederbord hebt.

Asus PC probe 2

Dank je wel voor je reactie.

Ik heb echter nog een vraag. Met FSB op 340, multiplier 9, Dram freq 640 en Vcore 1.45 Volt valt de computer uit. Op 334 haalt hij het wel. Hoe kan ik dit fixen en is 1.45 V niet te hoog?

1.45 is idd aan de (erg) hoge kant
Een Q6600 zou al op 1.3V goed moeten lopen op 3Ghz.

Wat zijn de rest van je instellingen?

Wat is de RAM voltage / timing op auto? (merk / type)
Staat je bus frequentie vast op 100.
Verder nog voltages veranderd ect.? (NB voltage / pci termination voltage ect)

Ram Voltage staat op 2.0 V
Timing staat op 5-5-5-12
Heb twee modules van 1 GB GEIL 800 MHZ en 1 GB Corsair 800 MHZ
Busfrequentie staat inderdaad vast op 100
Verder geen voltages veranderd.

zijn beide modules wel 5-5-5-12?

Haal de corsair er eens uit => proberen
Werkt het niet dan even andersom, dus geil eruit.

En je cpu voltage omlaag draaien 1.3 / 1.35V, moet meer als genoeg zijn.

Je kunt ook even proberen om je NB voltage op 1.4 en je pci termination voltage op 1.5 te zetten

De Corsair heeft een timing van 5-5-5-12 en de GEIL van 5-5-5-15
Zou dit verschil het probleem kunnen zijn?

Edit: Ik zie nergens PCI termination staan, wel FSB termination.

Laatst bewerkt:
Die voltage bedoelde ik igg ook.

Het kan inderdaad zo zijn dat beide modules botsen ivm de timings.
Dus ff proberen => geil eruit en timings laten staan
of corsair eruit en timings op 5-5-5-15 zetten

Ik heb de Corsair eruit gehaald en timing op 5-5-5-15 gezet. Daarnaast heb ik de FSB termination op 1.5V gezet. Ik kreeg na stressen binnen enkele seconden een BSOD. Daarnaast kon ik niet meer op internet vanwege een vreemde foutmelding. Na alles weer op default te hebben gezet deed dit het weer. Vreemd.

Wat is de volgende stap die ik kan doen?

Nogmaals:

FSB op 334
Mulitplier op 9x
Vcore op 1.35V
Timings op 5-5-5-12
Dram voltage 2.0 V
NB voltage op 1.4V
FSB termination op 1.5 V (toen ik dit gedaan had kon ik niet meer op internet)

Edit:

Met bovenstaande instellingen (behalve FSB termination -> 1.4) valt de computer na enkele seconden tijdens het stressen uit. Dus GEEN BSOD. Dit lijkt er toch op dat er te weinig voltage ergens is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan