Acer 6530g dubbele diode gekookt (MB.AUQ06.001)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo

wil niet meer opladen en opstarten wanneer die op het stroomnet is aangesloten. Nu heb ik het geluk dat ik een vriendin heb met een gelijkaardige laptop en zij mijn batterij kon opladen

Volgens mij is dit een heel ander defekt ....

Defekte netadaptor , defekte netentree laptop , of .... de onboard zekering die de voedingsspanning die binnenkomt beschermd die is gesneuveld.

Onboard s.m.d. zekeringen zijn meestal gemarkeerd als [ P.F. xx]

Peter

Heb net de laptop open gegooid en gezien dat ook bij mij diezelfde diode stuk is. Nu na wat zoekwerk heb ik de diode in kwestie al gevonden, het is namelijk deze: http://www.fairchildsemi.com/ds/FD/FDP8878.pdf. Ik ken nu wel wat van elektronica maar weet u toevallig wat dit juist doet?
Netadapter is niet stuk, want hij werkt nog wel bij mijn vriendin haar acer. Ik ben er vrij zeker van dat die diode stuk is, je ziet dat er wat gesmolten/uitgelopen is, ook het plastiekje dat erboven zat is gesmolten op de plaats van die diode.

Laatst bewerkt:
Hallo

Zie eerste antwoord van mij N°5 : vermoedelijk vermogen mosfet.

Volgens de door u opgezochte datasheet ---> een n kanaal mosfet.

Mijn allereerste vermoedens waren/zijn dus korrekt geweest.

Ik ben er vrij zeker van dat die diode stuk is, je ziet dat er wat gesmolten/uitgelopen is, ook het plastiekje dat erboven zat is gesmolten op de plaats van die diode

Het is niet , omdat deze iets verkleurd is , en warm geworden , dat deze effektief defekt is.

Deze kan immers een serieus vermogen schakelen en worden warm .

Enige mogelijkheden die je volgens mij hebt:

Deze vervangen door een nieuwe op hoop van zege ...

Meten , en controleren of de gate effektief nog sturing krijgt --> ja/nee ....

Controleren of deze fet ook nog effektief schakeld drain/source.

Uiteraard heb je ... het nodige soldeer/desoldeer materiaal nodig.

Eventueel bijkomend de nodige meettoestellen (oscilloscoop , etc ...)

Of .... iets meer risicovol ... sluit even de drain en de source van deze fet kort.

Indien de rest in orde is , moet de batterij dan opladen en oplaadindicatie geven l.e.d.

Indien je deze fet wilt vervangen , hou er rekeing mee , dat deze eerst is vast gekleefd ,en uiteraard bikomend is vastgesoldeerd.

Offer de defekte ??? fet op , en beschadig het motherboard niet.

Dit onderdeel vervangen , mits het korrekte materiaal is nog geen 5 min werk.

Indien je nog nooit s.m.d. onderdelen hebt vervangen , laat dit uitvoeren door iemand met de nodige ervaring.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Peter

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je raad, ik ga allereerst de mosfet eraf halen en deze uitlezen op school met de oscilloscoop. Is die defect dan vervang ik, is ze niet defect dan zoek ik verder!

Hallo

Mits je de beschikking hebt van scoop , laat deze in de schakeling...

Dit meet nog zo gemakkelijk , en kun je meteen ook de aansturing (gate) bekijken.

Zo goed als zeker p.w.m. op de gate (meer of minder open sturen).

Indien deze is kortgesloten naar de gate toe , kan de gate aansturing defekt zijn.

Uiteraard zul je dit zien met een oscilloscoop.

De u.s.b. chassisdelen kun je zo goed als zeker beschouwen als de gemeenschappelijk massa.

Indien je nog vragen hebt , en ik kan ze beantwoorden....

Greetz

Peter

Hallo,
Ik ben hier net nieuw!
Wie kan mij helpen met mijn probleem?
Mijn Acer 6530 G werkt wel op batterij maar niet meer op netstroom en laad ook niet meer op.
De adapter is in orde.
Ik zou graag willen weten of het vervangen van de diode gelukt is?
Zo ja hoe?

mvgr meerro

Een vraagje aan Willem19 en VDK-P: Is het probleem ondertussen opgelost? Ik zit hier namelijk met compleet dezelfde laptop Acer Aspire 6530g, en ook deze wil niet meer opladen en opstarten wanneer die op het stroomnet is aangesloten. Gewoon vanaf de batterij wil de laptop hier nog wel opstarten de mosfet is doorgebrand. Ik zou graag weten of het gelukt is om de labtop te reapareren en hoe!

Ik hoor het graag alvast erg bedankt!

@meerro4,

Je reageert op een bericht op 2011 en het is niet de bedoeling deze nog omhoog te halen. Je kan een nieuwe vraag openen met daarin een link daar dit topic.
Hier gaat een slotje op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan