Acer Aspire 6530 wordt erg warm

Status
Niet open voor verdere reacties.

timo17

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2009
Hallo helpmij'ers,

Ik heb een acer aspire 6530 en heb het probleem dat de processor erg heet wordt. Zelf als ik alleen maar de computer opstart en hem laat staan is binnen pakweg een half uur de temp. van 40 graden naar 70 opgelopen. En als ik ga gamen moet ik hem na het gamen vergrendelen en hen beeldscherm dicht klappen omdat hij dan de warme lucht niet weg krijgt. Dit komt doordat het ontwerp zo is dat als je de laptop aan hebt het beeldscherm voor de koelopening komt. De temp is laatst zelfs opgelopen tot 105 graden. Dit baat mij toch wat zorgen. Ook is het probleem dat de adapter erg heet wordt. Als je deze een tijdje vasthoudt om hem bijv. op te rollen is het mij zelf gelukt om mij eraan te verbranden. Kan dit enige kwaad of is het normaal dat de processor en adapter zo heet worden. Mij lijkt namelijk dat een laptop is ontworpen om zo koel mogelijk te blijven.

hieronder de specs:

Acer aspire 6530
AMD athlon 64 X2 1.9GHz
ATI Radeon 3200 HD grapicts
3GB geheugen
250GB HDD

Greetzz,
Timo

Je zou sowieso contact kunnen opnemen met Acer zelf.
Ik game ook op een Acer laptop (Aspire 5738G), maar ik heb wel een laptopcooler daarbij. Zeker als je games speelt is dat geen luxe!

Suc6

Je zou sowieso contact kunnen opnemen met Acer zelf.
Ik game ook op een Acer laptop (Aspire 5738G), maar ik heb wel een laptopcooler daarbij. Zeker als je games speelt is dat geen luxe!

Suc6

Ik was ook van plan om een coolerpad eronder te duwen, alleen ik weet niet zeker of dit wel echt helpt. Misschien kun je even zeggen wat jou ervaring hiermee is en wat je aanraad.

luden zei:
Hier kan je zien wat de maximum temperatuur is voor je processor

Bedankt voor de site! Ik zal eens kijken als ik mijn laptop weer aanheb welke processor er nou precies inzit.

Greetzz,
Timo

Als ik op mijn pc bij apparaatbeheer kijk staat er:

AMD Athlon 64 x2 QL-60 Dual-core processor

Deze staat echter niet in de lijst die je me gaf.

heeft misschien iemand nog een andere site :)

Greetzz,
Timo

hier is de oplossing:
haal je laptop van het stroom en haal de accu er uit.
schroef even de onderkant van de laptop open, en kijk waar de cooler zit.

schroef deze los ( schrijf even op als je wilt weten waar de schroefjes weg kwamen als je niet bekent bent met laptops fixen)

maak het coolertje helemaal schoon, en dan haal je het coolings element er ook uit, ( meestal een koper kleur.
daar onder zit de proccecor, laat deze maar gewoon zitten, smeer hier even wat coolpasta op en zorg er voor dat het niet aan de buitenkantjes van de proccecor komt.
plaats alles terug, en het zou weer meoten werken.

het kan ook nog zijn dat je coolertje kapot is, dat betekend dat je dan even een nieuwe cooler moet halen bij een computer winkel ( neem het coolertje mee om te vergelijken).

mvg
Rutger.

( ik reageer als je nog vragen hebt ;) )

Ik was ook van plan om een coolerpad eronder te duwen, alleen ik weet niet zeker of dit wel echt helpt. Misschien kun je even zeggen wat jou ervaring hiermee is en wat je aanraad.

Greetzz,
Timo

Hoi,

Ik had eerst een AMTEC laptop cooler, werkte perfect, bij mij ging op een gegeven moment de kabel tussen cooler en laptop kapot
(stekker en USB aansluiting. Die was niet meer los te bestellen. Was genoodzaakt een nieuwe cooler te bestellen en heb nu de "Notepal van Cooler Master" (beide kanten USB). Werkt goed en maakt ook geen herrie. Bij beide coolers zitten een extra usb poort, handig!

Groetjes,
Sylvia

Kijk, voor je het hele apparaat gaat slopen, eerst even in taakbeheer (ctrl+alt+del) of er geen proces is dat erg veel cpu activiteit pakt...... beeindig dat proces......

de taskmanager start je met ctrl-shift-esc. En de explorer.exe pakt 20% cpu, maar het is niet handig om die te sluiten.

Het zal waarschijnlijk toch aan het design liggen. Ik heb even een plaatje geupload. in het rode rondje zie je de rode zwarte buis, dit moet een subwoofer voorstellen maar is ook gelijk het schanier. Nou zit hieronder de uitgang van de ventilator. Als je de laptop dus helemaal open maakt komt de onderkant van het scherm voor 80% over het rooster van de ventilator en kan deze dus niet meer helemaal goed koelen.

Als ik jou was (ook al is het een tijdje geleden..) zou ik even goed kijken op de acer site (acer.nl).
Daar stond laatst iets over een ontwerpfout bij 2 van hun laptops waardoor de temparatuur flink stijgt...
Ik weet niet of dat ook voor jouw laptop geldt maar ik zou het toch even met de klantenservice bespreken.

Heb je al eens geprobeert gewoon met een stofzuiger langs de roosters te gaan waar je fans zitten?
op mijn oude laptop daalde de temps met ong. 20 graaden daarna;)

@Marcel96: dan moet je er wel voor zorgen dat de fans absoluut NIET kunnen bewegen, anders kunnen ze stroom opwekken en je pc een fatale schok geven...

@radicalgame,
ik lette bij mij niet op en er kwam absoluut geen ''fatale schok''
dus ik weet niet wat je kletst:confused:

Ik leg uit:
Een elektromotor (bijvoorbeeld een fan) draait door het magnetische veld dat de stroom creeert,
Een dynamo doet PRECIES het tegenovergestelde, die maakt een magnetisch veld en dat maakt stroom...

Bovendien citeer ik:
NIET kunnen bewegen, anders kunnen ze stroom opwekken en je pc een fatale schok geven
De definitie van KUNNEN is dat het niet zeker is, veel verstandige mensen nemen echter niet graag het risico en gaan deskundiger te werk.

Bovendien is die opmerken 'dus ik weet niet wat je klets' enigzins nutteloos aangezien de TS hier niet echt mee geholpen is.

Hopend dat je volgende post nuttiger is;

Radicalgamer

EDIT: bovendien wil ik hierbij even een citaat van een ander lid van Helpmij toevoegen;

Citaat van: VDK_P
Link: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/548023-Cooling-Probleem-HP-laptop
Citaat:
-----------------------------------------------------
...
Laptop heatpipe en ventilator zuiver maken d.m.v. luchtdruk.(meestal moet deze zelfs niet te worden geopend)

Blokkeer de ventilator d.m.v. een cocktailprikker , en blaas d.m.v. luchtdruk "compressor" in de omgekeerde richting van de normale airflow.
Doe dit het liefst buiten , want er kan een behoorlijke hoeveelheid stof uitkomen.
...

Peter
------------------------------------------------------

Ik hoop dat we nu weer de TS kunnen helpen...

@TS: is het probleem opgelost of is er nog hulp nodig?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan