Acer Aspire 8920G backlight aan/uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruintje1

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2006
Ik heb hier een Aspire 8920G waarvoor ik een backlight moest bestellen en plaatsen.
Iemand anders deed de diagnose (ook iemand van een computerfirma) en na vervanging ging de laptop weer naar de klant.
De dag erna zei die klant dat de pc nog steeds hetzelfde deed en zo kwam de notebook bij mij terecht.
Ik heb al redelijk wat forums bezocht maar vind geen sluitende oplossing.
Wanneer ik de notebook opstart, werkt de backlight goed maar na een paar minuten gaat deze uit.
Ik kan die weer opzetten met toetsen FN+F6 maar even erna gaat deze weer uit.

Doordat ik de backlight zelf vervangen heb door een nieuwe ga ik er van uit dat het daar niet aan ligt.
Ik heb de notebook ook opgestart gehad in veilige modus en daar heeft die een hele tijd geen last gehad van het backlight. Zelfde in bios.
De beeldkaartdriver heb ik ook vernieuwd en toen heeft die ruim 20 minuten aan gebleven.

Is hier iemand die hetzelfde heeft voorgehad of zo en die daar een oplossing heeft voor gevonden?
Op het moment is die aan het scannen op virussen en spyware.

dank bij voorbaat

Hallo

Indien je de laptop in de b.i.o.s. laat staan , met de helderheid volledig open , is het beeld dan stabiel ??? "backlight uiteraard"

En , is het wit inderdaad wit en niet licht rose ??

Laat dit desnoods zo staan gedurende +/- 40 min , kwestie dat de lamp , alsook de invertor een beetje op temperatuur kunnen komen.

Een veel voorkomend bijkomend defekt , indien de lamp defekt is geweest , is dat de invertor "secundaire zijde" ettelijke wikkelingen zijn kortgesloten door overspanning (omdat de invertor onbelast was)

Peter

Als de notebook in Bios draait, zijn de kleuren helder en wit is ook echt wit.
Ik moet toch een wijziging melden.
Het backlight gaat toch uit in bios en veilige modus.
Die notebook is serieus met mijn voeten aan het spelen.

In mijn eerste post heb ik vermeld dat ik het backlight had vervangen maar ik bedoelde eigenlijk de inverter. Verkeerde keuze van woorden waarvoor mijn excusses.

Ik had voor een andere toepassing reeds een progje waarmee ik de toetsfuncties kon wijzigen maar ik heb , na wat zoekwerk, begrepen dat de fn-toetsen een ander verhaal zijn. Blijkbaar worden die '"hardwarematig" gestuurd en kunnen dus niet gewijzigd worden (dat had ik toch gelezen). Dus ook geen uitschakeling van FN-functie.

Vermits het backlight in bios en veilige modus bleven draaien, dacht ik dat dit misschien lag aan de beeldkaart driver omdat die dan in een basic instelling draaien.
Vandaar dat ik die driver verwijderde en de backlight dan 20min bleef werken.
Nu blijkt dit niet te kloppen.:confused:

U vernoemd "lampen". Wellicht bedoeld u hiermee het backlight zelf dat in het scherm zelf zit.
Aan het scherm zelf is geen wijziging gebeurd.

Als laatste had ik gedacht aan een wijziging in het register ergens ivm backlight om die continu aan te zetten maar ik kan nergens vinden waar in het register die instellingen zouden kunnen aangepast worden.

Deze notebook heeft � 1200 gekost (volgens de klant) en hij wil die graag weer werkende hebben.

Update:Ik ben ondertussen ook te weten gekomen dat het toetsenbord geen invloed heeft op het uitvallen van de backlight.
Soms kan je rare dingen tegen komen als het toetsenbord defect is (valse contacten) maar ik heb die hier verwijderd en de backlight valt nog steeds weg.

Laatst bewerkt:
Hallo

Hmmmm ....

Dit wordt dus foutzoeken , of elimineren van mogelijke oorzaken.

Persoonlijk zou ik de snelle oplossing kiezen , en er "even" een andere "backlight lamp op aansluiten.

Dus gewoon een andere andere backlightlamp op de invertor aansluiten.

Zeker de invertor NIET/NOOIT onbelast laten draaien , want dit vinden ze meestal niet leuk !!!

De meer omslachtige manier , alle ingangen van de invertor controleren.

Voedingsspanning in (meestal 12V) , en de stuursignalen (invertor on , brightness , etc...)

Indien je je dit pad op waagt , ZEKER opletten om geen kortsluiting te maken , minuscule contactjes op de connector , want de meeste motherboards zijn niet beveiligd , enkel de invertor na de connector is afgezekerd.

EN ... ZEKER te controleren .... Indien de backlight wegvalt , kun je nog vaag "data" op dit t.f.t. scherm zien ???

Peter

Laatst bewerkt:
backlight

Hoi,

Ik had ook al gedacht om een ander scherm er aan te hangen.
Maar dan moet ik zien dat de aansluiting dezelfde is.
De laptop heeft een 18" scherm en komt dus niet zo veel voor.
Ik heb hier wel nog een andere Acer liggen (moederbord defect) en heeft bijna dezelfde uitzicht, alleen is dit een 16".
Waar ik niet zeker van ben of dit gaat werken is , dat ik gedacht had om dat tweede scherm met inverter en al aan het moederbord aan te sluiten (lange fiche) en te zien of dit werkt.
...Of koppel ik beter dat scherm los van die inverter en plaats ik alleen het scherm achter de inverter van de 18" Acer?
In het eerste geval weet ik niet of de connectoren juist hetzelfde zitten maar dat moet ik morgen nog bekijken.

Wat ik al wel kan bevestigen is, dat ik de vensters en werkbalk, enz. van het besturingssysteem kan zien als de backlight is uitgevallen.
Ik zou er dan kunnen van uit gaan dat de beeldkaart nog goed functioneert, tenzij die de inverter controleert.

Ik bekijk morgenvroeg dat andere scherm en laat weten hoe het verder verloopt.
Alvast bedankt voor de suggesties.

Hallo

Weet niet of je al het een en ander hebt geprobeert , maar ik zou enkel de lamp v/h 2e scherm aansluiten op de "defekte" laptop om te proberen.

Zo weinig mogelijk demonteren , de aansluitingen voor de backlightlamp zijn meestal allemaal hetzelfde.

Niet TE lang laten draaien (uren) , want een 16" lamp heeft minder spanning nodig dan een 18" (als korte test , kan dit geen kwaad)

Peter

backlight

Ik heb het 16" scherm aangehangen gehad en deze gaf even licht en dan werd die donker. Na indrukken toetsen FN en F6 kwam het licht weer op maar ging dan weer uit.
Op de andere aansluiting hetzelfde verhaal.

Ik ben niet zeker of de spanningen juist zijn.
Ik heb een verdeler die zulke componenten verkoopt en heb hen een mail gestuurd.
Zij dachten dat de inverter stuk is maar daar zit al een nieuwe in die hetzelfde doet als de oude en dat heb ik hen ook medegedeeld.
Omdat ik er niet uit geraakte, heb ik de notebook bij hen binnen gedaan omdat zij zo'n 18" scherm in stock liggen hebben.
Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn.

Ik laat u zeker weten wat zij gevonden hebben. Voor hetzelfde geld zit er een fout in het moederbord.

Hallo

Persoonlijk dacht ik ook in eerste instantie aan een defekte invertor , maar mits je reeds een nieuwe gemonteerd hebt...

2e mogelijkheid ... de lamp , en uiteindelijk zoals je zelf ook reeds vermeld , het motherboard .

Daarom vermeld ik ook reeds:

Voedingsspanning in (meestal 12V) , en de stuursignalen (invertor on , brightness , etc...)

Het jammere bij dergelijke depannages , is dat anderen reeds even hebben "gekeken" , en dat er dan meestal nog extra nodeloze fouten bijkomen waar je je niet aan verwacht of aan denkt .

In dit specifieke geval een gok wagende... voedingsspanning komende van het motherboard is te hoog.

Met de stuursignalen v/h motherboard is zelden of nooit iets mis , en kun je volgens mij uitsluiten.

peter

backlight

Tot nu toe was een probleem van backlight redelijk afgebakend geweest bij pc's die bij mij aan kwamen.
Als de vensters nog vaag zichtbaar waren, dan werkte de beeldkaart nog en is de inverter meestal stuk.
Bij strepen zou dat dan het scherm kunnen zijn.
Deze laptop ligt in de schemerzone en naar mijn gevoel is de inverter nog goed.

Zoals u aangeeft is het probleem nu dat iemand anders een diagnose deed en daarop een bestelling werd gedaan.
De firma waarbij de eigenaar klant is, is een netwerkbedrijf die eigenlijk geen herstellingen aan pc's doet omdat zij gewoonweg geen componenten in huis hebben en ook niet de kennis (voor herstellingen dan).
Ik heb de inverter besteld en later werd mij gevraagd die ook te vervangen met de gekende prul tot gevolg.

De man die de diagnose deed, houdt bij hoog en bij laag vol dat de inverter stuk is maar heeft wel niet gezien dat de backlight kan opgezet worden via FN-F6 toetsen.
Deze valt daarna wel terug uit maar dit is wel een wezenlijk verschil om een goede diagnose te stellen.
In het verleden was het meestal dat zij mij contacteerden voor een herstelling en dat ik de diagnose deed en die herstelde maar nu zijn zij daarvan af geweken.
Op zich heb ik daar geen probleem mee, op voorwaarde dat de diagnose juist is en dat ik achteraf niet met een hoop miserie zit wat betreft componenten die ik weer moet gaan opsturen naar de leverancier.

Wat betreft de lamp, mja, die kon ik niet uittesten.
ik wacht nu even af en hoop dat de reparatie een beetje mee valt.
Zo'n 18" scherm kost € 261.8 en ik hoop dat ik die eigenaar dat niet moet voorschotelen.

ik hou u op de hoogte van de afloop (en oorzaak natuurlijk).

Alee ja, ik denk wel dat u weet wat ik bedoel.

Hallo

Heb eens vlug gekeken op "e-bay" , en een 18" scherm kost +/- 160 € , dit is toch ruim 100 € goedkoper dan de prijs die jij vermeld.

Dit was wel niet specifiek een scherm voor dit model laptop , maar na opzoeken moet je toch een scherm vinden die pincompatibel is , en zo veel verschillende modellen bestaan er immers niet.

Misschien iets om in het achterhoofd te houden als je ooit nog vervang onderdelen nodig hebt.

Hou me inderdaad op de hoogte van wat de specifieke oorzaak nu was.

Greetz

Peter

inverter

Hoi,

De notebook is naar mijn verdeler gebracht en zij gingen zien wat er mee aan de hand was.
Volgens hun diagnose zou de chip op de beeldkaart stuk zijn.
Zij hebben een manier om die te herstellen blijkbaar.

Ik heb de notebook nog niet terug maar ben toch benieuwd of het hen is gelukt om deze te herstellen.
Dus zou het niet aan het scherm of de inverter liggen.

Hallo

Volgens hun diagnose zou de chip op de beeldkaart stuk zijn.
Zij hebben een manier om die te herstellen blijkbaar.

HIhi ...

Indien de heatpipe van deze laptop echt volledig verstopt is door stof , dan is het heel goed mogelijk dat door extreme oververhitting de g.p.u. volledig of gedeeltelijk loskomt v/h motherboard.

Uiteraard zijn ook gedeeltelijk defekte solderingen of intermitterende kontakten mogelijk.

Dit is uiteraard te zien tijdens beeldweergave.

Maar .... of dergelijke symptomen ook de invertor sturing uitschakelen bij deze laptop ????

Vermoedelijk zullen zij een reflow doen van de g.p.u. (indien goed uitgevoerd is dit bijna zo goed als nieuw)

Duurdere oplossing is een reballing met "echt" soldeersel (tin).

Peter

Laatst bewerkt:
inverter

Hoi,

Ik heb in de week bericht gehad van die firma en de beeldkaart van de laptop is niet meer te herstellen. Die is ondertussen terug aangekomen bij mij.
Dat gaat er eentje worden voor recycling, vrees ik.

Nu weet ik tenminste wat deze error inhoudt naar de klant toe.

Alvast bedankt voor de hulp.

groeten
Bruno

Hallo

Indien je het ziet zitten om een "bezoek" te brengen , wil ik er gerust eens naar toe kijken hoor.

Volgens mij is een deftige "reflow" + koelingsmodificatie voldoende , uiteraard indien al de rest inderdaad nog in orde is en terug gemonteerd is zoals het hoort.

Een nee heb je , een ja kun je krijgen.

Heb hier al ettelijke laptop's gered van een voortijdige dood.

Greetz....

Peter

Laatst bewerkt:
inverter

Hoi,

Mijn klant heeft besloten om een nieuwe laptop te kopen.
Ik zie ook dat u van Bredene bent en dat is niet echt bij de deur voor mij.
Ik woon in Itegem, nabij Heist-op-den-Berg/Lier.

Toch bedankt voor het voorstel.

backlight valt uit

Als de videokaart stuk is, dan kan men niet verder werken op een extern scherm.
Als het backlight uit valt, wat kan dan nog een oorzaak zijn?
Inverter is vervangen, Heeft het zin om het backlight zelf ook te vervangen, of zit de oorzaak dan toch dieper.
Misschien heb jij er een oplossing voor gevonden?

Welkom,

Je reageert in een topic ouder dan 3 maanden, deze kunnen met rust gelaten worden. Daarom zet ik er een slotje op.
Uiteraard kun je een nieuwe vraag openen voor je probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan