Acer Aspire 9520 Bios Flash

• Onderwerp starter Onderwerp starter buick
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Ik heb hier een Acer Aspire 9920 die niet meer wil opstarten. Het is al een oud beestje, maar aangezien het een laptop is met een 20 inch scherm, wil ik toch kijken of ik hem kan reanimeren :shocked:

Probleem is bekend: Powerlight gaat aan en scherm blijft zwart, systeem start verder ook niet door. Na een lange speurtocht op internet kwam ik erachter dat dit probleem vaker voorkomt bij deze laptops en wordt veroorzaakt door een brakke BIOS. Uiteindelijk nieuwere BIOS versies gevonden en gedownload vanaf de Acer FTP en nu wil ik deze erin gaan zetten. Ik weet dat Acer een USB flash optie heeft waarbij je de BIOS op een USB stick zet en dan tijdens het opstarten FN en ESC ingedrukt houdt en deze dan direct een flash uitvoert vanaf de USB stick.

Het enige probleem is dat ik deze procedures wel lees over andere modellen en daarbij ook lees dat de filenaam van de BIOS moet worden aangepast, maar dat ik dus niet weet welke filename ik de bios voor dit model moet geven.
Met de naam waarmee hij gedownload wordt, gebeurt er in ieder geval niet veel.

Heeft iemand toevallig dit probleem (of nog beter: deze laptop) gehad en een oplossing gevonden? Het zou zonde zijn om zo'n bakbeest van een laptop weg te moeten gooien.

Laatst bewerkt:
Nee. Was het maar waar, dan was het probleem simpeler en zou het ook niet aan de BIOS liggen. Alleen de lampjes op de laptop gaan aan en verdet niets. Geen beep, geen POST, niets. Is ook een vaker voorkomend probleem bij Acer laptops en een flash helpt vaak wel. Zie ook :
http://ccm.net/forum/affich-46702-aspire-one-wont-boot-even-the-bios-dont-show

Alleen gaat dit net om een ander type en verschilt de procedure en filename per model denk ik.

"Niet meer wil opstarten"...
a. Is het jouw laptop of is deze laptop, kapot en al, bij jou ingeleverd?
b. Heeft deze laptop door jou gezien wel gewerkt? En hoe recent dan?
c. Ik verwacht niet veel van een bios update, want die is van 2008... link
d. Al getest met alle onderdelen eruit gehaald (batterij, geheugen, harde schijf, voedingsadapter), dan enkele malen de aan-uit knop kort ingedrukt, dan alleen de voedingsadapter opnieuw aangesloten en dan opgestart?

Tijs.

Dnties, ik heb hem gekregen van een kennis die uiteindelijk een andere heeft gekocht, mede omdat er geen support meer op is van Acer. Hij heeft altijd gewerkt en ook erg goed. 20 Inch monitor, 2 hd's en full size keyboard. Wel een core 2 duo maar evengoed zonde om weg te doen tenzij het niet anders kan. Ook geen idee of ik er een ander model mobo in zou kunnen bouwen om zo toch dat scherm te gebruiken, maar dat is een ander verhaal :)

EDIT: Ik zie dat ik hier het verkeerde typenummer heb gebruikt en daardoor zelf ook in de war raak nu. *oops*

Het gaat niet om de 9520 maar de 9920. Boven in de werkkamer dus wel de juiste roms gedownload, maar zie hier opeens wat anders in de FTP, dus even gecontroleerd.

Excuses dus, het gaat op de 9920 en niet de 9520, maar probleem blijft verder gelijk.

Dit is dus de bios die ik gedownload heb:
ftp://ftp.acer.nl/notebook/aspire_9920/vista/Bios/

Laatst bewerkt:
Dit geeft niet de antwoorden die ik wilde hebben:
a. Heb jij die laptop werkend gezien? En zo ja, wanneer en waar?
b. Ik vind het een raar verhaal dat de laptop "altijd" goed gewerkt heeft. Eerlijk gezegd geloof ik daar niets van, maar a. zou het antwoord moeten geven.
c. Er staat nog tip d. uit mijn vorige posting.

Tijs.

Dnties ik heb niet gezien dat hij gewerkt heeft, hij staat al een jaar stil. Maar als je op google zoekt dan zie je dat dit probleem bij veel van deze modellen voorkomt:
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=aspire 9920 black screen
er staan zelfs gevallen op Internet waarbij de laptop al binnen 2 jaar de geest geeft omdat er kennelijk een slechte BIOSrom in is gebruikt die langzaam data verliest.

Ik heb alles eruit gehad en ook (wat acer vaak adviseert) 30 seconden de poweringedrukt om de bios te resetten. Bios batterij eruitgehaald en vervangen omdat deze in plaats van 3 volt nog maar 0.18 Volt aangaf, dus verder alle opties geprobeerd, behalve de USB flash.

Vraag mij af waarom je denkt dat een bios flash, wat niet mogelijk is als de laptop niet start, een oplossing zou zijn.
Dat ding heeft ook gewerkt, denk eerder een of chipset of het grafisch deel wat is losgekomen door een te hoge temperaturen inwendig.

En een "brakke bios" heb ik in al die jaren dat ik ermee pruts nooit meegemaakt.

Ook ik denk dat die laptop en/of voedingsadapter kapot bij jou is ingeleverd.
Mogelijk zou een andere voedingsadapter nog wat opleveren (vanwege recent verhaal hier op Helpmij van VDK_P, hier), verder is het zinvol om alle postings van VDK_P m.b.t. (vooral) laptops eens door te nemen (alle postings van VDK_P: hier).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Lange Pier, ik heb het ook zelden meegemaakt maar toch schijnt dit bij de 9920 een veel voorkomend probleem te zijn. men geeft ook aan dat een flash helpt en als ik de FN en ESC ingedrukt houdt, dan gaat hij ook gewoon naar flashmode, maar je moet dan de biosfile een speciale naam geven en die weet ik juist niet. Als ik de file die ik gedownload heb uitpak en zo op de stick zet, dan gaat hij wel zoeken op de stick, maar loopt verder niet door.
Bij een Aspire One komt dit probleem ook wel eens voor en dan moet je de biosfile op USB zetten en renamen naar ZGIA32.fd (hieronder ter illustratie het stukje over de Aspire One:

Heres what you do....

* you need usb disk drive
* a second computer with internet access (can be work cafe friends place)
* a file you can download from acer or search yourself called ZGIA32.zip

Format your drive in fat (*note i tried fat as directed in a number of manuals though then tried fat32 and it worked then though suggest you try fat first *shrug)

open zip file and copy 3309.fd and the fla.exe to the usb stick

rename 3309.fd to ZGIA32.fd

Turn off your laptop making sure that both battery and power supply is plugged in and attach the usb stik/drive.

hold down FN and ESC keys and press the power button, continue to fold FN and ESC keys for 7-10 secs then release - at this point the power light should be blinking and you should still have the black screen of death.

press the power button once while its blinking - this will initiate a bios update * DO NOT PUSH ANYTHING AFTER THIS

After 2 mins the aspire should reboot itself , wait for about 7mins if it dosent before rebooting manually

Maar dat is voor de Aspire One en niet voor de 9920

Dnties, ik gebruik niet alleen de bijgeleverde adapter maar heb hier ook een regelbare Velleman LABPS3005D voeding staan en ook daar reageert hij verder hetzelfde op.

Ik heb geen tips verder.
Succes nog.

Tijs.

@pcfreak1997: Dat heeft alleen zin als er beeld is, en dat is er juist niet. Bovendien gaat het dan om een videokaart-insteekkaart die vervangen is door een andere (niet een originele voor een 9920), en waar dan de video-bios op geflasht moeten worden.
@buick: Ik zie nergens vermeld of je ook een extern beeldscherm hebt geprobeerd. Als het daar ook geen beeld geeft (en geen BIOS beeps etc.) dan lijkt me de verklaring van Lange Pier het meest waarschijnlijk: De grafische chip is losgeraakt van het videokaart-insteekkaart door oververhitting, dus zou je een reflow of reball (of een vervangende videokaart-insteekkaart met de juiste video-bios erop geflasht) moeten proberen om mogelijk weer beeld te (gaan) krijgen.
Reball staat hier.
Link van pcfreak1997 gaat over het flashen van video bios bij vervangende videokaart-insteekkaart.
Hier een soort Acer 9920 disassembly handleiding.
Deze instructie gaat over reflow van de videokaart-insteekkaart.

Je begrijpt uit alles wat ik nu gepost heb dat ik toch wel hééél sterk vermoed dat de laptop kapot en al bij je is afgeleverd, en het verhaal dat hij "het altijd deed" naar mijn mening helemaal niet klopt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs ik weet dat de laptop kapot kan zijn maar daar ging het ook niet echt om :) Hij heeft een andere gekocht en ik heb deze gekregen hetzij om te slopen of in de container te gooien hetzij om te kijken of er nog wat mee te doen is.
Juist doordat ik ben gaan zoeken op 9920 blackscreen, kwam ik erachter dat deze dingen juist dat vreemde BIOS probleem hebben, een probleem waar ik zelf ook nooit eerder mee te maken heb gehad. Maar goed , het blijven Eprom chips en alles wat te wissen is, kan in principe om wat voor reden ook, informatie verliezen.

Verder ben ik ook niet echt van plan om er tijd in te steken, ik wil alleen die flash optie proberen die op de site van Acer staat en die Lange Pier ook aangaf. Alleen moet ik er dan eerst achterkomen hoe ik de file moet noemen bij een 9920. Ik snap sowieso al niet dat ze een dergelijk dom systeem hebben waarbij je een bios eerst moet downloaden en dan vervolgens zelf moet gaan renamen, maar goed...

Mocht het niet lukken om hem aan de praat te krijgen dan kan ik hem altijd nog slopen, maar vooral vanwege een 20 inch formaat van de laptop/scherm, wil ik gewoon een poging wagen voordat ik hem door de shredder haal. Het gaat tenslotte om een laptop die ooit rond de 1700 Euro heeft gekost.

Het is dus niet bedoeld als een verwoede reparatiepoging die weken of langer gaat duren, maar gewoon een laatste poging om te flashen. Lukt het dan heb ik er een leuke laptop bij om een film op te kijken en lukt het niet dan heb ik er een doos onderdelen bij. :)
Ik zal morgen in ieder geval ook nog een extern scherm proberen en kijken wat er gebeurd.

PCfreak, dnties heeft gelijk. Dat filmpje gaat over een laptop met een videoprobleem, maar die nog wel opstart.

probeer het flash bios te renamen naar dit LA01 ik heb namelijk de handleiding gevonden

Hallo

Zo goed als zeker is de g.p.u. of nog meer onderdelen door oververhitting van de printplaat losgekomen.

Dit gebeurt niet zo maar in 1 .. 2 .. 3.. , de (extreme) oververhitting is meestal al (te) lang bezig , waardoor de soldeerverbindingen broos worden en uiteindelijk breken.

Te voorkomen door de heatpipreadiator(en) / ventilator(en) zuiver/stofvrij te houden.

Controleer eens of deze onderdelen zuiver zijn ...

Mochten deze volledig zuiver zijn , en geen enkel stofje aanwezig zijn , werd deze reeds zuiver gemaakt door een of andere voorganger die deze laptop al onder handen heeft gehad.

Onderdelen voor dit model zijn extreem duur ... , zo goed als zeker is het sop de kolen niet meer waard.

Mocht je uiteraard zelf chipsets kunnen "refowen" of "reballen" is dit uiteraard een andere zaak.

M.c. gyver toestanden met hete luchtblazers kunnen nooit een stabiele herstelling opleveren , en maken een deftige herstelling meestal zelfs onmogelijk.

Eventueel aanwezige thermisch geleidende pasta zal zo goed als zeker versteend zijn ... annwezige thermalpads uitgedroogd/gekrompen.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan