Acer aspire t180

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonie179

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2009
Berichten
5
Acer aspire t180 (videokaart)

Hallo allemaal,

Ik ben al een behoorlijk tijdje de trotse bezitter van een Aspire T180, zoals de titel al deed vermoeden. Ik zit te twijfelen of ik hier geld in ga investeren om hem sneller te maken, of dat ik een nieuwe pc ga kopen. Hij ziet er nu als volgt uit volgens Dr. Hardware:

AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4200+ Stepping:BH-F2 (Sockel-Typ AM2) als processor.

Moederbord is waarschijnlijk van Foxconn, heeft in ieder geval een NVidia nForce MCP61 chipset. Weet iemand toevallig welk moederbord dit precies is?

Het geheugen bestaat uit twee sticks van 512 mb en 533 MHz (Apacer) en één stick van 1024 Mb 667MHz. Overigens geeft Dr. Hardware bij alle snelheden eerst de helft aan, dus bijvoorbeeld 267/533 MHz. Wat betekent dit? Dat het geheugen maar op halve snelheid draait?

De grafische kaart is een ATi Radeon X1650 met 1022 mb, waar ik op zich geen klagen over heb.

Verder nog een harde schijf van 250 gig waar ik geen verdere gegevens van weet en een dvd rewriter en nog wat rommel.

Wat ik wil is een krachtige pc, die snel dingen voor mij kan uitrekenen (MATlab, ANSYS, etc.), dus de grafische kaart zit wel goed. Wil eventueel wel twee monitoren via DVI aan kunnen sluiten, dus tips voor zo'n kaart zijn altijd welkom. Volgens mij zit de bottleneck bij het geheugen. Aangezien ik 32-bit windows gebruik, heeft het niet heel veel zin om er veel bij te zetten, maar het moet wel sneller kunnen. Ik heb hier ergens gelezen dat deze processor maar 533 MHz fsb heeft, dus dat veel sneller geheugen erin zetten ook geen zin heeft, dus ik zat aan het volgende te denken:

AMD Athlon X2 7750 of 7850 met 3 gig ddr2-800 geheugen. (Als het een Foxconn moederbord is, kan het waarschijnlijk maximaal 800 MHz aan). Dit kost ongeveer 200 euro. Is dit het waard, of zal ik er waarschijnlijk niet veel van merken? Of kan ik beter gelijk ook een AM2+ moederbord nemen en 1066 geheugen? Dit kost dan ongeveer 300 euro (grove schatting).

Nogmaals, is dit het waard, of kan ik beter een nieuwe pc nemen? Of een hele andere processor, of dubbele harde schijf met RAID1 ofzo?

Kortom, alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Het grappige is dat het de echte foxconn-moederborden met een MCP61P chipset allebei zelfs de Phenom II ondersteunen.
Het gaat dan om de M61PMV & M61PMX.

Het punt is alleen dat Acers speciale moederborden voor uit komen. Dus waarschijnlijk geldt hier iets anders voor.

Anders zou je een moederbord voor een euro of 50-60 kunnen kopen, zodat je wel een AM3-processor erop kan doen.
 
Het geheugen bestaat uit twee sticks van 512 mb en 533 MHz (Apacer) en één stick van 1024 Mb 667MHz. Overigens geeft Dr. Hardware bij alle snelheden eerst de helft aan, dus bijvoorbeeld 267/533 MHz. Wat betekent dit? Dat het geheugen maar op halve snelheid draait?

Nee dit komt door de dual data rate. Het geheugen wordt niet voor niets DDR2 genoemd, dual data rate 2. De daadwerkelijke snelheid van een 800 MHz stick werkgeheugen is maar 400 MHz, maar door de achterliggende techniek van dual data rate opereert deze op 800 MHz.

Volgens mij zat het zo, maar het is dus niets vreemds.
Ben ook niet heel erg thuis in de technische details, maar nogmaals hier is niks mee aan de hand.
 
Bedankt voor de reactie's tot nu toe.

Ik even binnenin gekeken en er zit een stickertje in met MCP61SM-AM, dus helaas niet gelijk een Phenom II erin.

Even gezocht op internet, maar de Athlon die ik voorstelde is niet heel makkelijk meer te verkrijgen en daardoor wel weer duur geworden. Heb nu een Phenom II X2 550 op het oog, al staat hij bij alternate ook alweer op uitverkocht. Deze kost nu ongeveer 90 euro.

Verder een Gigabyte moederbord, mATX (want dan kan ik dezelfde kast gebruiken), met alles on board. Kost ook ongeveer 90 euro.

Dit maak ik dan compleet met 2 keer 2GB OCZ DDR3-1333 Platinum AMD Edition. Ook ongeveer 90 euro.

Dit maakt dus ongeveer 300 euro investeren in een pc die nu vrijwel niets meer waard is. Is dat nog moeite waard?

De andere optie is om nog even door te gaan met de pc zoals ik die nu heb en dan over een half jaar ofzo gelijk helemaal een nieuwe te kopen. Een hardeschijf is namelijk ook maar 50 euro en een redelijk simpele videokaart met dubbele DVI uitgang ook. Nog 150 voor een voeding en kast en ik heb voor 550 een nieuwe pc. (Er vanuit gaande dat ik componenten in dezelfde prijsklasse uitzoek.) Wat zouden jullie doen? Als ik er nu geld in steek wil ik er nog wel weer minstens 2 jaar mee doen.

Op de site van gigabyte staat trouwens dat het geheugen 1.5V krijgt, terwijl het geheugen 1.65V nodig heeft. Kan ik er vanuit gaan dat ik dat zelf nog in kan stellen? Het aanbevolen geheugen door Gigabyte moet ook op 1.65V draaien.

Mijn voeding nu heeft een vermogen van slechts 250 W. Max 15 ampère op 12 Volt en 16 op 5 V. Zou dit voldoende zijn? Volgens de link in de signature van Ronald89 zou de nieuwe configuratie zuiniger zijn dan wat ik nu heb, zelfs als ik alles op worst-kaas zet en een videokaart toevoeg waar de fabrikant zelf minstens een 400 W voeding aanraadt, terwijl ik al genoeg heb aan 203 Watt volgens die link

Overigens nog tips over de uitgezochte merken (gigabyte, OCZ, en heb nu een seagate hd op het oog en XFX grafische kaart)?
 
Tjah.. Jouw voorgestelde upgrade gaat ook geen zoden aan de dijk zetten. Persoonlijk zou ik er voor kiezen rond de lente weer te gaan kijken, alleen dan voor een nieuwe pc en doe het dan gelijk goed (voor zover jouw budget je dat toe laat).

En die voedings specificatie van de fabrikant moet je niet teveel op vertrouwen. Met 400 watt zit je altijd veilig, maar deze setup is zo energiezuinig dat je met 300 watt ook wel goed af kunt. Maar daar komt dan weer bij dat het aanbod van voedingen onder 400 watt toch wel erg klein is, en je het voor het prijsverschil ook niet hoeft te laten.

Maar nogmaals, ik zou wachten. Als dit je 300 euro kost kun je beter nog een halfjaartje doorsparen en een pc kopen voor 600 euro.
 
Beste Ronald,

Bedankt voor je snelle reactie. Kan je misschien aangeven waarom dit geen zoden aan de dijk zet? Als ik nu een nieuwe pc zou kopen voor 600 euro, dan ziet hij er ook zo uit, alleen dan nog met een 7200 toeren hardeschijf van 500 gb en een ATi videokaart met dubbele DVI uitgang. De rest van het geld gaat dan zitten in een kast en goede voeding. Zet het dan wel zoden aan de dijk, of blijf ik dan achter de feiten aanlopen?

Overigens is de nieuwe macbook ook wel heel verleidelijk....
 
AMD heeft afgelopen week een aantal nieuwe Athlon II processors aangekondigd, wat ervoor zorgt dat de huidige processors waarschijnlijk goedkoper worden. Tel daar nog een paar maanden wachten bij op en je koopt de Phenom II X3 720 (triple core 2.8 GHz) voor ongeveer hetzelfde geld als de processor die je uit hebt gekozen.

Dus wachten is in dat opzicht ook al verstandiger.. Er is nu geen touw aan vast te knopen hoe de prijzen over een paar maanden zijn, dat kan zo hard veranderen.. Je kent de uitspraak, een pc is op de dag van aankoop alweer verouderd.
 
Het verschil bij alternate is nu 17 euro (of mag ik dat hier niet zeggen?) tussen die twee processoren dus dat is voor mij geen reden om te wachten. Ik heb de laatste tijd veel lovende woorden over de i5 gehoord van intel, dus wellicht wacht ik wel tot die wat goedkoper is geworden. Heb de nieuwe chip nog niet, maar daar zal hij ongetwijfeld in de koopgids staan met de prestaties erbij. Voordeel hiervan is dat hij als single-core supersnel is en aangezien veel programma's niet of niet eenvoudig meerdere kernen ondersteunen is dat wel een groot voordeel.

Maar goed, eerst even wat testjes en een prijsdaling afwachten.
 
Tjah, ik vraag me af of de i5 binnen nu en 6 maanden in een budget van € 600 gaan passen.
Maar hij is sowieso beter dan alle huidige AMD processoren.

En je mag hier best namen, prijsverschillen enzovoort zeggen, hoe zouden wij anders systemen samen kunnen stellen? :p
Als je geen reclame maakt voor je eigen winkel (mocht je die hebben dan) is het goed.
 
Videokaart kapot

Daar ben ik weer. Ik heb weer wat computerblaadjes gelezen en het wordt er niet makkelijker op om te kiezen. Ik ga nog niet gelijk wat aanschaffen, maar als het een desktop wordt, dan zeer zeer waarschijnlijk een compleet nieuwe op basis van intel's Lynnfield (i5 of i7-8xx), want dat is echt wel een super bruut apparaat. Maar zoals ik al eerder zei, is de nieuwe macbook (zo'n witte) ook erg aantrekkelijk en via de de universiteit krijg ik nog eens 12% korting op alle macs of wat er mee te maken heeft. Ik heb dan voor 1000 euro een enorm goede laptop met DVI uitgang voor thuis, maar dat terzijde.

Het probleem is dat ik gister mijn pc netjes afsloot zonder ergens last van te hebben en vandaag kreeg ik geen beeld meer op de DVI uitgang van mijn videokaart. Op de VGA-uitgang enkel ruis en mijn pc wilde niet meer starten. Gelukkig heb ik nog een onboard VGA, dus ik kan nog wel computeren, maar het is gewoon lelijk. Aangezien ik nu nog niet ga upgraden heb ik snel een goedkope videokaart nodig. Ik zat zelf te denken aan een ATi 4550 of 4350 omdat deze weinig energie gebruiken (heb maar een simpele voeding) en niet duur zijn. Deze gebruiken alleen wel PCIe x 16 v2.0 en ik heb uiteraard nog maar de eerste versie. Werkt dit wel? Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dan ik een te snelle videokaart koop voor een pc die dat helemaal niet aankan. Of kan ik beter een nog goedkopere Geforce nemen die nog geen v2.0 heeft? En moet ik die grafische kaarten nog appart voeden? Want waarschijnlijk kan mijn voeding dat ook niet...

Alvast bedankt!

EDIT: Ik kon voordelig een HD4350 kopen als ik snel was en ik heb die gok gewaagd met als conclusie: het kan gewoon. Alleen wel gezeur met de drivers omdat ik nog twee andere videokaarten geïnstalleerd had staan. Het draait nu allemaal prima en ik ga binnenkort over naar Windows 7 dus dan kan ik weer met een schone lei beginnen. De keuze voor een nieuwe pc stel ik nog even.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan