Acer laptop geeft geen geluid onder XP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die flop hoef je toch niet te maken, die is voor een raid flop te brouwselen.

Overigens hoef je niets te deïnstalleren, die files worden gewoon overschreven.

Ok, maar het starten van de enige executable in de AHCI map levert alleen maar een boodschap 'Insert floppy to write' op. Hierna stopt het verhaal. Handmatig via apparaat beheer op de 'Overige apparaten' met geel vraagteken installeren brengt ook niets omdat hij de software blijkbaar niet vindt.

Meestal stel ik mijn vraag / vragen maar 1x en vind ik het verder prima als probleemhouder niet (meer) antwoordt, maar je bent kennelijk zo geconcentreerd bezig.............

HEB je nu wel of niet ALLE moederbord drivers geinstalleerd? (als je geen Raid array hebt dan hoef je idd. geen Raid driverdiskette te maken / drivers te installeren)

Laatst bewerkt:
Meestal stel ik mijn vraag / vragen maar 1x en vind ik het verder prima als probleemhouder niet (meer) antwoordt, maar je bent kennelijk zo geconcentreerd bezig.............

HEB je nu wel of niet ALLE moederbord drivers geinstalleerd? (als je geen Raid array hebt dan hoef je idd. geen Raid driverdiskette te maken / drivers te installeren)

Tja, ik wil gewoon het probleem opgelost hebben ...

Even voor mijn beeld: wat zijn de moederbord drivers? Zijn dit de chipset drivers?

Ik heb geen raid gebeuren maar een aan SATA geval. Hieronder de PC Wizard bevinding:

General Information :
Disk Controller : Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) Ultra ATA Storage Controllers
Disk Controller : Intel Corporation Mobile SATA AHCI Controller

Drive Controller Features #1 :
Mode : IDE
AHCI : No

Drive Controller Features #2 :
Mode : SATA
AHCI : Yes
IDE Legacy : Yes
NCQ : Yes
Port Multiplier : Yes
IO Ports : 2 available on 3
Version : 1.10

Port #0 : ATA Device detected - (Generation 1)
Port #1 : No Device
Port #2 : No Device

Ik heb geen cd bij de laptop gekregen want acer heeft het ongeevenaarde e-recovery gebeuren. Dat betekent dat je voordat je begint te klooien, recovery dvd's moet maken. Heb ik gedaan maar dat is alleen recovery van de vista partitie.
Wat de xp installatie betreft: ik heb nu wel alle drivers die ik nodig denk te hebben op m'n harde schijf staan. Het enige wat ontbreekt is hoe ik wat in welke volgorde moet installeren. Ik dacht even XP er op zetten :(. Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen!

Als jij geholpen wil worden, waarom lees je dan de aangeboden hulp niet GOED?
Heb je mijn bericht van gisteren van 20.24 uur gelezen? Kennelijk niet, anders vroeg je nu niet :
Even voor mijn beeld: wat zijn de moederbord drivers? Zijn dit de chipset drivers?

Lees dus svp de gepostte berichten goed door.

Moederbord dirvers verschillen van pc fabrikant tot moederbord. Op zich is dat ook heel logisch want de ene fabrikant heeft op het ene moederbord WEL video onboard, of geluid onboard, de andere weer niet.

Ik heb even geen zin om het hele topic vanaf de start door te lezen, dus help mij even...... ;)
Heb je inmiddels vastgesteld WELKE soundchip onboard zit? Als je dat weet, opgeteld met je opmerking dat je geen CD meegeleverd hebt gekregen, lijkt mij de oplossing voor je probleem relatief erg simpel: we zoeken naar de juiste driver voor de onboard chip voor XP en klaar ben je.

Enige dat we moeten weten is de exacte naam van de onboard soundchip, dan kunnen we gaan zoeken.

Nogmaals, may be heb je het al gepost, maar ik heb echt even geen trek om alle postings door te lezen.

okido, iik snap nu wat je bedoelt met de moederbord drivers. De PC wizard zegt het volgende (eerst audio dan moederbord):

Multimedia:

Device Audio : 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller
Device multimedia : AVIVideo
Device multimedia : CDAudio
Device multimedia : Sequencer
Device multimedia : WaveAudio
Device multimedia : MPEGVideo
Audio Compression : Microsoft IMA ADPCM CODEC
Audio Compression : Microsoft ADPCM CODEC
Audio Compression : Microsoft CCITT G.711 A-Law en u-Law CODEC
Audio Compression : Microsoft GSM 6.10 Audio CODEC
Audio Compression : DSP Group TrueSpeech(TM) Software CODEC
Audio Compression : Microsoft G.723.1 CODEC
Audio Compression : Windows Media Audio
Audio Compression : Sipro Lab Telecom ACELP.net audio codec
Audio Compression : Indeo® audio software
Audio Compression : Fraunhofer IIS MPEG Layer-3 Codec (advanced)
Audio Compression : Microsoft PCM-conversieprogramma
Video Compression : Cinepak Codec by Radius
Video Compression : Intel 4:2:0 Video V2.50
Video Compression : Intel Indeo(R) Video R3.2
Video Compression : Intel Indeo(R) Video R3.2
Video Compression : Intel Indeo® Video 4.5
Video Compression : Intel IYUV-codec
Video Compression : Microsoft RLE
Video Compression : Microsoft Video 1
Video Compression : Microsoft YUV
Video Compression : Toshiba YUV Codec
Video Compression : Microsoft H.263 Video Codec
Video Compression : Microsoft H.261 Video Codec
Video Compression : Indeo® video 5.10

Over de '82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller':

General Information :
Manufacturer : Acer Inc

High Definition Audio Information :
Version : 1.0
Output Stream : 4
Input Stream : 4
Bidirectionnal Stream : No
64-bit support : Yes
Mode : High Definition Audio (HDA)

General Information :
Manufacturer : Acer Inc

High Definition Audio Information :
Version : 1.0
Output Stream : 4
Input Stream : 4
Bidirectionnal Stream : No
64-bit support : Yes
Mode : High Definition Audio (HDA)

Moederbord:
Manufacturer : Acer
Mainboard : Acer Nattiling
Bios : Acer
Chipset : Intel GM965
Physical Memory : 2048 MB DDR2-SDRAM
LPC bus : Yes
PCI Bus : Yes
Bus PCI-Express : Yes
USB Bus : Yes
SMBus/i2c Bus : Yes
Bus HyperTransport : No
Bus CardBus : No
Bus FireWire : Yes

Bij wat heb je nog gele uitroeptekens in apparaatbeheer?
'Overige apparaten' waaronder 'Onbekend apparaat' staat.

Als ik dit vergelijk met apparaatbeheer onder vista dan mis ik onder XP 'Opslag controllers', waaronder 'Microsoft iSCSI-initiator' staat.

Jouw laptopje staat bij deze boys genoteerd en zij beloven je een complete driver CD voor jouw laptopje voor XP. Ze vragen er een tientje voor.
Ik ken ze niet en heb nog nooit van ze gehoord, derhalve garantie tot aan het eind van dit berichtje............... Je riskeert een tientje kwijt te raken en ook nog eens een compleet overstuur zijnde XP. Aan de andere loop je voor het tientje ook het risico op een............ perfect draaiend Windows. Ik zou zeggen lees het eens door. (klik bovenin dit bericht op "deze".

Ik word echter altijd wat huiverig als ik kreten lees als: "Why u can trust us". Dat wekt bij mij meestal niet al te veel vertrouwen. Maar goed het is jouw feestje................

[edit] geen Euro's maar Dollars ! Het wordt dus geen tientje, maar iets van 6 Euro en nog wat. [end edit]

[edit2] ik kan zo gauw op het w w w geen negatieve, maar ook geen positieve dingen over ze vinden [end edit2]

[edit3] wat ik zelf zou doen? Als ik maar wanhopig genoeg was, zou ik de 6 Euro er voor over hebben, nee heb ik, ja..................... [end edit3]

Laatst bewerkt:
Die 6 euro kun je inderdaad geen buil aan vallen. Ga maar eens proberen! Bedankt allemaal voor jullie hulp :thumb:

We gaan het een dezer dagen wel lezen....................
[edit] ik kan overigens jouw laatste probleem in apparaatbeheer nu niet direct linken met je geluidsprobleem [end edit]

Laatst bewerkt:
'Overige apparaten' waaronder 'Onbekend apparaat' staat.

Als ik dit vergelijk met apparaatbeheer onder vista dan mis ik onder XP 'Opslag controllers', waaronder 'Microsoft iSCSI-initiator' staat.

Die iSCSI vind je niet in XP en dat heeft ook verder niets te maken met de audio, wat wordt daar weergegeven?

Kijk ook even in het configuratiescherm bij geluiden etc. welke keuzes heb je daar bij audio?

Die iSCSI vind je niet in XP en dat heeft ook verder niets te maken met de audio, wat wordt daar weergegeven?

Kijk ook even in het configuratiescherm bij geluiden etc. welke keuzes heb je daar bij audio?

Geen enkele! Er staat onder volume 'Geen audio apparaat' en onder audio geen 'Afspeel apparaten'.

Wat de software van 'Toledo computer docters' betreft: lijkt alleen maar een verzameling van gezipte drivers en heeft waarschijnlijk verder geen toegevoegde waarde. Ik zal deze gasten eens e-mailen met de vraag of ze kunnen uitleggen wat de toegevoegde waarde is.

Ik vraag me af hoe ik XP zover krijg dat ie de geluidskaart ziet.

Een oplossing is nog niet in zicht.

In die uitdraai die je gaf staat duidelijk een audio controller, die zit in de southbridge en stuurt de audiocodecchip aan, dat is een Realtek audiocodecchip, had je deze driver wel geïnstalleerd die ik al eerder aangaf?

In die uitdraai die je gaf staat duidelijk een audio controller, die zit in de southbridge en stuurt de audiocodecchip aan, dat is een Realtek audiocodecchip, had je deze driver wel geïnstalleerd die ik al eerder aangaf?

Die had ik al geprobeerd maar die installeert een hoop software waarvan het effect nihil is: niets te zien onder apparaat beheer en geen enkel geluid. Hij staat wel netjes onder'geïnstalleerde software, maar daar schiet ik niets mee op. De vraag is hoe ik XP zover krijg dat hij die audio chip detecteert???

Wat zegt dit progje?

Installeer deze eens, misschien het dezelfde die al eerder was opgegeven, maar niet geschoten..........

Wat zegt dit progje?

Installeer deze eens, misschien het dezelfde die al eerder was opgegeven, maar niet geschoten..........

Progje:
Chipset

Detected Chipset:
Intel(R) GM965 Express Chipset

Chipset Components

Memory Controller:
82GM965

I/O Controller:
Intel(R) 82801HB/HR I/O controller hub (ICH8M)

Integrated Graphics:
Intel(R) 965GM Graphics And Memory Controller Hub(GMCH)

Ander programmaatje:
Dit systeem voldoet niet aan de minimale systeeem eisen.

Als ik het goed begrijp dien je eerst deze te gebruiken maar lees eerst de readme die erin zit.

Overal waar je zoekt kom je die eerder gegeven driver tegen, strange.:confused:

Hoe zit het, overigens, met de update via windows? ziet die niets?

Ps, heb nu die laptop die ik dacht dat die het was vergeleken met die jij hebt, maar alle chips op die borden zijn gelijk en zouden drivers uit mijn eerste ling i.p.p. moeten werken.

Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp dien je eerst deze te gebruiken maar lees eerst de readme die erin zit.

Overal waar je zoekt kom je die eerder gegeven driver tegen, strange.:confused:

Hoe zit het, overigens, met de update via windows? ziet die niets?

Ps, heb nu die laptop die ik dacht dat die het was vergeleken met die jij hebt, maar alle chips op die borden zijn gelijk en zouden drivers uit mijn eerste ling i.p.p. moeten werken.

Deze installatie heeft geen effect. Ik zie overigens niet in wat de 'Intel Embedded graphics drivers' met audio van doen hebben.

Wat de windows update betreft: bedoel je stuurprogramma bijwerken in apparaat beheer? Dan moet je eerst de entry 'besturing voor geluid, video en spelletjes' hebben. Die is er niet meer!

Wat de drivers betreft: ik heb alle drivers van de aspire en die komen inderdaad overeen met de drivers die in een vorige reply meegestuurd hebt.
Ik vraag me af hoe windows er achter komt welke hardware er op het moederbord zit? Blijk werkt de plug and pray hier niet.

Die chipset regelt ook het grafische deel, maar ook het audio en lan deel, dus die controllerdrivers gelden daar dan ook voor.

Het bevreemd mij dat die audiocontroller wel wordt weergegeven maar dat hij niet die Realtek wil accepteren, alleen de software ervoor.

Over die update, daar bedoelde ik microsoft update mee, wat wordt daar aangeboden?

Die chipset regelt ook het grafische deel, maar ook het audio en lan deel, dus die controllerdrivers gelden daar dan ook voor.

Het bevreemd mij dat die audiocontroller wel wordt weergegeven maar dat hij niet die Realtek wil accepteren, alleen de software ervoor.

Over die update, daar bedoelde ik microsoft update mee, wat wordt daar aangeboden?

Ik heb even bij ms updates gekeken, maar er zijn geen zg hardware updates beschikbaar. Wel een aantal essentiële en optionele updates. Overigens als ik de chipset drivers opnieuw wil installeren zegt ie: 'De chipset drivers zijn al geïnstalleerd' en stop er vervolgens mee. Blijkbaar ziet ie niet dat ik de audio drivers uit apparaat beheer geknald heb.

Hoe weet je dat de audiocontroller wordt weergegeven? Hoe kan ik dat op mijn machine zien?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan