Acer One met Linux valt steeds weer uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Souljacker

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
11
Hallo,

Ik heb een Acer One. Op de meest onverwachte en ongewenste momenten (zowel op lichtnet als accu) springt het apparaat in een soort slaapstand: zwart scherm, maar het power-knopje blijft wel branden. Ik kan achter geen enkele toets vinden om ´m weer uit die stand te halen. Opnieuw opstarten lijkt de enige remedie, maar dan begint even later het zelfde liedje weer van voren af aan.

Alle instellingen voor stroomvebruik al uitgeprobeerd, maar zonder resultaat.

Wie herkent dit probleem? En is dit een probleem van het OS of is er iets stuk aan de hardware?
 
zwart scherm acer one

Het probleem is herkenbaar, mijn acer heeft hetzelfde probleem.

Het probleem is aanwezig vanaf het 1e gebruik (gekocht eind juli 2008). Na circa 1 uur verschijnt een zwart scherm, de aan knop blijft branden, maar er komt geen scherm meer. De ventilator draait gewoon door. Na het aan en uit zetten van het apparaat zie ik twee keer het blauwe opstartscherm en hierna verschijnt de desktop weer. Kort hierna ontstaat hetzelfde probleem weer. Een aantal keren was ook het netwerk icoon verdwenen. Deze verschijnt pas weer na het herinstalleren van linux.

Na overleg met de acer helpdesk heb ik zeker 4 x linux opnieuw geinstalleerd. Ik heb ook een keer de engelse versie geinstaleerd. Probleem blijft bestaan. Er verschijnen dan alleen wel een stuk meer iconen en de slechte nederlandse vertaling is weg. Het probleem is dan kort niet meer aanwezig, maar het begint dan weer van voor af aan.

Vorig weekend heb ik windows geinstalleerd, las op internet (engelse hulp site) dat dan de slaapstandproblemen zouden verdwijen. Ook bij windows hetzelfde probleem. Na 1 uur een zwart scherm, aan knop blijft branden. Na het opstarten geeft het herstelscherm van windows aan dat er problemen zijn met een aantal clusters. Dit klinkt naar mijn mening als hardwareproblemen, maar ik ben geen expert op dit gebied.

Dan nog iets over de service:
Ik heb het apparaat bij BCC in Beverwijk gekocht en vanaf het 1e moment is dit probleem aanwezig. Ik ben terug geweest met het apparaat, maar omdat er een krasje op de buitenkant stond kon deze niet meer omgeruild worden. BCC heeft de screensaver aangepast, want mogelijk was dit het probleem. Als het probleem bleef, moest het apparaat ingestuurd worden. Het probleem bleef.

Ik heb het apparaat in overleg met de helpdesk van Acer laten ophalen voor reparatie. Begin deze week kwam het apparaat terug. Er was een nieuwe bios opgezet, de laatste versie van linux geinstalleerd en het probleem zou nu verholpen moeten zijn. Er zou uitgebreid getest zijn. Na 15 minuten valt het apparaat weer uit, dezelfde klacht............. Tijdens het opstarten worden alle bugfixes van de afgelopen zes weken geinstaleerd. Wat zou ACER bedoelen met het installeren van de laatste versie van Linux.........

Ik heb wederom met Acer gebeld, ik ben nu toch wel zeer ontevreden aan het worden. Het apparaat moet opnieuw worden ingestuurd. Mij wordt verteld dat er pas na drie keer insturen gekeken wordt of er een andere oplossing gezocht moet worden. Ik heb aangegeven dat ik in dit geval het hier niet mee eens ben. Ik heb geen werkend apparaat ontvangen vanaf het begin. Ik zou deze week gebeld worden, maar dit is niet gebeurd.

Ik heb het apparaat nu naar BCC gebracht. Als er geen voor mij werkbare oplossing komt, ben ik genoodzaakt e.a. schriftelijk te gaan oppakken. Veel toestanden voor 299 euro.

Tot nu toe zie ik nog weinig reacties op je vraag, maar het lijkt mij dat er toch meer mensen hier last van hebben. Ik ben dan ook benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem en wat ze hier aan hebben kunnen doen. Ik hou het tot nu toe op een hardware probleem, maar misschien is het toch iest anders.

Voor zover ik het nu weet zou ik je adviseren om het apparaat in te sturen. Ik hoop dat je meer succes hebt, dan ik tot nu toe.
 
Samen Acer benaderen?

Maar één conclusie mogelijk: dit is exact hetzelfde probleem.

Misschien moeten we op internet verder gaan zoeken naar mensen met dezelfde klacht, ook internationaal natuurlijk. Die moeten absoluut te vinden zijn.

Is het geen idee om vervolgens samen Acer te benaderen, zodat ze daar niet langer kunnen hooghouden dat het om een incident gaat maar om een structureel hardware-probleem?

Ik heb in ieder geval geen zin om dat apparaat drie keer naar Acer te sturen. Volgens mij is dat trouwens ook tegen de EU consumentenwetgeving. De fabrikant krijgt één hoogstens twee keer de gelegenheid het defect te herstellen. Als het probleem dan nog niet is opgelost, dan kan de koopovereenkomst ontbonden worden. Met andere woorden: dan krijg je je geld terug. Ik zal dit nog eens navragen bij de Consumentenbond.
 
Ik ben al wat aan het zoeken geweest, nederlandse sites. Ik zal het probleem ook in het engels op het forum zetten. Het probleem zal toch niet alleen in Nederland optreden lijkt mij.

Ik heb al meer meldingen gevonden (http://www.umpcshop.nl/review/77326/55116/acer-aspire-one-leuk-maar-instabiel.html)


De Acer Aspire one een paar dagen gehad, zit in een mooie kast (blauwe), start snel op en een leuke Linux Linplus, compleet maar nauwelijks uitbreidbaar.
En dan beginnen de problemen al meteen de eerste dag, muurvast in standby stand, start meerdere keren achtereen op, mist ineens een file en tyot slot doet niet meer. kruisje ipv muispijltje op een zwart scherm. Helaas pindakaas, retour winkel en maar geen andere genomen maar geld terug. De 'one' in de winkel stond ook al vast en moest steeds opnieuw worden opgestart.
Mijn concluisie; een leuk ontwerp met een zwak stukje software.


Ik ben gegevens aan het verzamelen en wacht de reactie van acer af volgende week. We kunnen elkaar blijven informeren over de voortgang. Ik zou je apparaat wel gaan insturen. Dit gaat bij ACER erg gemakkelijk, Via de helpdesk melden, het apparaat wordt dan door UPS opgehaald. Dit stuk service is prima.
 
acer one A 110 black screen

From de first use I have problems with my acer one netbook. (512 MB, 8 GB SSD)

After a one hour a black screen is shown, the power light is stil on. The system wil not respons on any key combination. After a restart the system fails after a few minutes, same problem again. Then also the network icon is not shown.

After a recovery of the software the problem is still there. Also after an installation of Windows XP the problems are not gone

I tried if turning of the screensaver an the energy mode will work, but the problem is still there.

The system went back to ACER, was send back to me, but the problem is still there. My reseller tells me that the problem is new, but I found 2 similair problems on the internet.

Is there someone with the same problems en what dit you do about it.
 
Laatst bewerkt:
Na 3x reparatie probleem opgelost

Uiteindelijk is mijn computer tot drie maal toe voor reparatie aangeboden bij Acer. De eerste twee keer hebben ze de BIOS geflasht en geupdate + het moederboard gerepareerd. Hielp allemaal niet. Pas bij derde keer (na heel veel bellen met Acer) hebben ze het moederboard in zijn geheel vervangen, weer de BIOS geupdate en geflasht en het besturingssysteem in de allernieuwste versie er op gezet. Sindsdien geen klachten meer.

Mijn conclusie: sommige computers zijn uitgerust met een ondeugdelijk moederboard. Dring aan op vervanging i.p.v. reparatie. Refereer desnoods aan mijn case met ticket id 2750035G. Succes!
 
Ik heb precies hetzelfde met m'n Aspire One. Ik heb hem nog geen week geleden gekocht. Ben even aan het internetten en dan, PATS..., zwart scherm, reageerd nergens meer op. Opnieuw opstarten, blijft even hangen, start vanzelf opnieuw op en hij doet het weer. Als ik lees wat voor lange geschiedenis jij ondergaan bent voordat je een werkend exemplaar hebt, heb ik daar echt geen zin in. Ik heb hem pas een paar dagen in huis! Ik heb er nu al spijt van, voor mij nooit meer een Acer.

Later had ik hem aan de oplader gehangen en toen bleef het weg! (tenminste, tot nu toe). Had jij het probleem ook alleen als hij op de accu werkte? Zou het kunnen dat als de accu onder een bepaald niveau komt, dat de computer te weinig stroom krijgt en dan er uit knalt? Ik neem aan dat het de bedoeling is dat er gewoon een meldig komt dat de accu bijna leeg is en dat deze opgeladen moet worden.

Ik vond ook dit bericht:

http://eeepc-benelux.com/2008/11/10/slechte-punten-voor-acer/

Hier hebben ze het over het Brick-syndroom. Ik denk er over om een keer deze bios update te installeren. In de beschrijving van de update hebben ze het over accu problemen die opgelost zijn.

Als dit niet helpt, moet hij toch maar terug naar BCC. Ik hoop niet dat het dan ook drie maanden gaat duren, voordat het opgelost is.
 
Bij mij maakte het niet uit of de Acer op het lichtnet zat of op de accu.

Als ik jou was zou ik op basis van mijn id-ticketnummer (zie vorige posting) een gelijke behandeling met voorrang eisen. Als blijkt dat de bios-update niet werkt, is het duidelijk dat je hetzelfde probleem hebt. Dan moet Acer zich niet verschuilen achter allemaal technische formaliteiten.

Je kunt trouwens rechtstreeks zaken doen met Acer Nederland. Je hoeft dus niet eerst naar BCC.

Een schrale troost: de Acer servicedesk in Duitsland werkt erg snel. Inclusief halen en brengen door UPS had ik het apparaat al na een dag of vier weer terug.
 
Voor een ieder met dit probleem heb ik misschien een oplossing.

Ik heb net als velen de standaard Acer Apire One. De linux edition, ik wil zelf geen linux dus na een torrent downloaden heb ik gelukkig een windows versie.
Ook ik heb dan nog het probleem met het uitvallen van de laptop. Dit gebeurde bij mij voornamelijk bij redelijk zware taken.

Nu op het werk kijk is rustig met die laptop mee met de tour de france, en oo ken vooral dan valt die elke keer uit, maar goed, tot zover is het wel duidelijk.

Na wat afzoeken en eigen ervaring heb ik me opeens zitten bedenken vanwege het feit dat de windows een home made geripte versie was het geheugen weleens een probleem zou kunnen zijn. De laptop heeft standaard 500 mb. Ik heb gekeken en het virtuele geheugen stond bij die windows op 0. Dit even aangepast en minimaal 1Gb van gemaakt en nu kijk ik lekker tour de france zonder dat dat ding weer eens uitvalt.

Voor velen zal dit niet helpen, maar voor een ieder waar het wel helpt ben ik blij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan