Acer realtek probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

pd0rhn

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 okt 2008
Ik heb een probleempje met mijn Acer Aspire L 3600 met Win Vista. Geluidskaart type Realtek. Als ik via Line-in een signaal van b.v. mp3 speler de pc instuur dan kan ik dit signaal niet via de Line-out beluisteren. Geluidskaart werkt verder goed. Ook is het wel mogelijk om dit signaal met verschillende bewerkingsprog. op te nemen en te bewerken. Het is echter bijzonder lastig als je het signaal tijdens het opnemen niet via de boxen kan beluisteren. Na het opnemen kan ik het geluid wel afluisteren. Bij de Helpdesk van Acer krijg ik als antwoord dat als de systeemgeluiden van de pc hoorbaar zijn, de geluidskaart goed moet zijn, en zoek het verder zelf maar uit. Wie kent het probleem en weet een oplossing ??? Bij voorbaat mijn dank. Gesinus pd0rhn

Start -> Uitvoeren -> sndvol32.exe
Kijk of je Lijningang gedempt staat en/of dat daar het volume op 0 staat.

Zie je Lijningang niet staan, doe dan even in de geopende mixer: Opties -> Eigenschappen, en vink bij "De volgende volumeregelingen weergeven" ook de Lijningang aan.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo Tijs, bedankt voor je reactie. (sdnvol32.exe zal sndvol32.exe moeten zijn.) Dit werkt bij XP wel maar niet bij Vista. Na het openen van de volumemixer zie ik 2 schuifregelaars voor volume. 1 voor Apperaat-luidsprekers en 1 voor Windows-geluiden. Bij apparaat heb ik de keuze uit 2 mogelijkheden n.l. Luidsprekers (High Definision Audio-apperaat) en Apparaat voor digitale uitvoer (SPDIF) High Definision Audio-apperaat. Ik gebruik hier de luidsprekers. Via line-out heb ik een stereo speakerset aangesloten. Deze werkt verder goed. CD draaien is geen probleem, ook radio ontvangst van internet werkt prima. Het enige wat ik niet kan is , als ik een signaal (mp3 speler) via line-in aansluit deze via de speakerset beluisteren. Ik kan het geluid wel opnemen op de harde schijf en daarna wel gewoon afspelen.

Vlgs. mij zit je in de goede hoek: Klik op Luidsprekers, kies Eigenschappen, tabblad Niveaus, kijk na of Lijningang daar op Gedempt staat (of op niveau 0).

Hopelijk krijg je het dan werkend.

Zie bijlage.

attachment.php

Tijs.

Bijlagen

• Vista_afspelen.jpg
    Vista_afspelen.jpg
    38,1 KB · Weergaven: 240
Bij eigenschappen luidsprekers de volgende keuzes. Volume staat aan en is actief. Ook de microfooningang geeft hetzelfde probleem. Ook via configuratiescherm al geprobeerd e.e.a. te wijzigen, maar geen resultaat. Zie bijlage.

Bijlagen

• acer.jpg
    acer.jpg
    94,9 KB · Weergaven: 61
Dus samenvattend lijkt het erop dat het probleem is dat Lijningang (en Microfoon) niet vermeld worden onder het Niveaus tabblad van Luidsprekers.
Vervelend is dat ik daar niet direct een oorzaak of tip voor heb (zoals getoond staat het bij mij wél goed).

Zou dat een vraag kunnen zijn voor de helpdesk van de fabrikant? Je vraag is nu tenminste vrij concreet, dus hopelijk kunnen ze je helpen.

Natuurlijk kan het ook zijn dat iemand anders hier op het forum nog een idee heeft hierover.

Tijs.

Hallo Tijs,
Probleem inmiddels hersteld.
Voor de vierde keer toch maar weer eens de nieuwste drivers geladen.
Ik heb nu ook de soundmanager van realtek, wat voorheen niet was.
In de soundmanager stond een schuifregelaar dicht.
Na het openen hiervan is het geluid wat via de ingang binnenkomt ook via de uitgang te beluisteren.
Dus, probleem opgelost.
Tijs nog bedankt voor je suggesties. Groeten, Gesinus pdorhn :thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan