Achteraf een licentie verplichten??

Status
Niet open voor verdere reacties.

caveman

Meubilair
Lid geworden
18 aug 2001
Ik gebruik al een paar jaar een script van http://www.milonic.co.uk/menu/ om op een site het menu te tonen. Nu hebben de makers bedacht om een licentie te verplichten, die nu ook voor oude gebruikers zou gelden. Aan de voorwaarden voor gratis gebruik die destijds golden, voldoe ik nog steeds. Het lijkt mij niet wettelijk in de haak om dan nu te eisen dat ik alsnog een licentie aanvraag.

Iemand die weet hoe dit wettelijk zit in Europa?

Ik weet wel dat als wij onze algemene leveringsvoorwaarden zouden wijzigen, dat deze pas met de ingangsdatum zouden gelden.
Wij kunnen dan uiteraard niet de klanten die een produkt van ons hebben afgenomen voor die tijd, verplichten zich dan ook aan de nieuwe voorwaarden te houden m.b.t. de betreffende levering.
Het geval van jou lijkt me overeenkomstig.
Ook nergens wat bijzonders kunnen vinden in de oude voorwaarden qua welbekende "kleine lettertjes"?

Wat de kleine lettertjes waren twee jaar geleden weet ik niet meer, al lees ik dat doorgaans erg goed. Wat je zegt, bevestigt wel wat ik vermoedde, maar weet je soms ook onder welke wet zoiets zou vallen?

Ik heb ze al wel een mailtje gestuurd, maar ik verwacht geen intelligent antwoord van ze over de jurisprudentie. Het verbaasd me al dat ze hiermee in Engeland wel mee weg komen.

Heb je al gecontroleerd of er nergens anders op het net een discussie hierover gaande is?
Het lijkt me sterk dat je de enige bent die het hier niet mee eens is.
Grote kans dat je dan wel aan een goed antwoord komt, want ik durf zo 1 2 niet te zeggen onder welke wet dit geval valt.
Het lijkt me echter wel dat het hetzelfde is als een produktlevering is zoals eerder beschreven, jammer alleen dat je nergens die voorwaarden van toen kan achterhalen.

Ik ga wel even zoeken in de nederlandse wettenbank, al zal dat nogal wat tijd eisen...(ik heb nog geen andere verontwaardigde 'klanten' gevonden).

Bedankt dusver!

Tja...

Hoi Caveman,

Dit lijkt op het gevalletje "Chello".

Een superprijsverhoging (= wijziging in het contract). Wij klagen bij UPC. Wat zegt UPC: "u mag het contract stopzetten als u dat wilt!".

Kortom: ik denk dat ze bij jou hetzelfde zullen zeggen. De Nederlandse wetgeving zit zo in elkaar dat bij een wijziging van de overeenkomst (= o.a. prijsverhoging etc.) het contract beëindigd kan worden....

Succes!

Leintje

Er is wel een groot verschil tussen een éénmalige dienst of langdurige dienstverlening, zoals chello levert.

Dit valt meer onder geld vragen voor een programma bijvoorbeeld die voorheen gratis was. Dat mag dus niet aan oude klanten gevraagd worden. Ik zou alleen graag de exacte wetten hebben.

Volgens mij heb je helemaal gelijk caveman. Je bent eenmalig iets overeengekomen, als je dat duidelijk hebt afgesproken kunnen ze daar niet meer op terugkomen. Tenzij deafspraak daar ruimte voor laat.

Ik heb ook nog een zoektocht gemaakt, maar ben ook niet veel wijzer geworden.
Nog geen andere verontwaardigde klanten gevonden, maar wellicht is het daar te vroeg voor.
Maar wat is nu precies het probleem?
Eisen ze van je dat je een licentie neemt?
Moet je gewoon zeggen dat de Nederlandse wet anders werkt met dat soort dingen.
Om maar een voorbeeldje te noemen: Hier kan je gewoon op je briefpapier naar je algemene voorwaarden verwijzen, dat deze vrij opvraagbaar zijn en ben je niet verplicht om deze automatisch bij de allereerste bestelling mee te leveren.
Terwijl je in Duitsland dat wel verplicht bent, ook als buitenlandse firma zijnde.

Geplaatst door BrEeZeR Denk ik nou zo makkelijk of..

Ja, want al kost het me dan geen geld, ik heb geen zin om te registreren voor iets wat toen al gratis was verkregen. Alleen omdat het voor een non-profit organisatie is, wil ik het wel op orde hebben. Net als alle andere scripts die ik gebruik onder de GNU of GPL licentie vallen, wil ik dit ook netjes afhandelen.

Inmiddels een reactie ontvangen, de arrogantie straalt er van af:

Milonic Solutions spend an incredible amount of time and resources
developing code so that users like yourself can use it on their sites.

We have EVERY right to say what happens to our code, for heavens sake we
wrote it. It has never been public domain and the text "Commercial licenses
and support contracts are available on request." has accompanied every
single copy of the menu indicating that it is NOT freeware.

Nobody asked you to install and make profit from our software, you installed
it because it is the best available.

Regards
Andy Woolley
Milonic Solutions

De onschuldige vraag of hij dit wettelijk wel hard kon maken, nam hij niet zo goed op. Het gaat hier ook niet om een commercieel bedrijf en is er nooit geld mee verdient. Nou ja, als iemand nog een leuk gratis proggie weet om menu's mee te maken, dan probeer ik die wel. Ik heb genoeg van Woolley.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan