Achteraf scheiden van content en css

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomasje

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2007
Ik ben er al lang naar opzoek: een manier om van reeds gemaakte webpagina's die gecreeerd zijn met een WYSIWYG editor, zoals Kompozer, de html-code te scheiden van de css-code, zodat je dus een intern of extern stijlblad krijgt met apart een bestand met alleen de html-code. Ik bedoel een methode waarbij je het niet handmatig in een txt-editor hoeft te doen want dat is in mijn geval (een website met 378 pagina's) niet te doen.

Laatst bewerkt:
Begin met alle style tussen <style>......</style> te verplaatsen naar bestand style.css.
Verplaats dan alle style uit <tag style="...."> naar style.css en zet telkens een <tag class="xyz"> hiervoor in de plaats.
Met class="xyz" moet je telkens voor xyz een unieke naam gebruiken.
Deze unieke naam gebruik je ook in de stylsheet als .xyz { }
Zet in de stylesheet alles in de volgorde zoals je deze in de html tegenkomt.
Voeg boven </head> de regel <link rel="stylesheet" href="style.css" /> toe.
Verwijder dan de overgebleven <style></style> uit de html
Kijk nu of de website hetzelfde eruit ziet en hetzelfde werkt.
Hierna kun je de css proberen te verkleinen door dingen samen te voegen (tijdrovend).

*** noot: als een tag al een class heeft, bijvoorbeeld <tag class="abc" style="....."> zet dan jouw unieke class er gewoon bij, dan krijg je dus <tag class="abc xyz">

*** aanvulling: dit is wel de simpele (lees: domme) methode die onderhoud er niet makkelijker op maakt.

Laatst bewerkt:
Beste bron,

Zoals ik al schreef: Ik bedoel een methode waarbij je het niet handmatig in een txt-editor hoeft te doen want dat is in mijn geval (een website met 378 pagina's) niet te doen.

dit is wel de simpele (lees: domme) methode die onderhoud er niet makkelijker op maakt
Als er een tooltje is dan zal deze het waarschijnlijk op de domme manier doen en heb je er daarna nog steeds veel werk aan om je css te onderhouden.
Heb je een linkje van de website?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan