achtergond plaatje?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobW41

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2003
Ik plaats via een CSS een achtergrond plaatje en laat die 1x herhalen, maar nu wil ik ook de achtergrond kleuren en dit kan niet zomaar als achtergrond kleur in een pagina omdat de kleur geen web kleur is, dus heb ik daar een pixel plaatje van gemaakt van 1x1 en die wil ik dus ook in de achtergrond laten herhalen. maar dat kan niet want daar zit het andere plaatje al.

hoe los je dit op?

Omdat je het eerste plaatje maar een keer toont zonder herhaling kun je die in een onzichtbare tabel van 100% bij 100% plaatsen en het plaatje daarin linksboven uitlijnen. Je achtergrondkleur afbeelding kun je dan in je stylesheet zetten met een body {background-repeat:repeat; } constructie.

Ik hoop dat dit is wat je bedoelt,

Hackerfrans

ok maar dan kan er geen tekst over heen scrollen over het plaatje in de tabel toch?

je kan ELKE beschikbare kleur zetten in een html-pagina
je kan de rgb waarde opgeven bijvoorbeeld #FFFFFF voor wit
dit is dus eigenlijk Rood Groen Blauw

R G B
FF FF FF
255 255 255

je moet het alleen ff omreken met bijvoorbeeld de standaard rekenmachine in windows

Dat klopt maar niet alle kleuren uit deze combinatie worden door browsers hetzefde weergegeven. Dat is de reden dat er webveilige kleuren zijn ontwikkeld.

De rgb waarde in een html-pagina wordt hetzelfde behandeld als de rgb waarde in een plaatje.
Er zijn inderdaad webveilige kleuren ontwikkeld die voor elke beeldschermsettings hetzelfde zijn.
Maar volgens mij wordt een plaatje met een rare kleur hetzelfde weergegeven als je gewoon de background-color opgeeft.
Anders moet je dat maar ff uittesten

Ik weet natuurlijk niet wat voor speciale kleur je hebt gebruikt. Maar naar mijn weten is het zo dat er in de duizende HEX-kleur codes(#000000-#ffffff) wel eentje dichtbij de kleur die je wilt hebben zitten. Een oplossing zou zijn om die kleur te gaan gebruiken, en alles wat die kleur moet hebben, in de HEX-kleur code te veranderen

mvg

Wouter

Je kan een achtergrond twee verschillende kleuren/plaatjes mee geven als je twee div's gebruikt. In een div zet je het plaatje als achtergrond en transparant en in de andere div, die op de zelfde plaats staat, geeft je als achtergrond een kleuur of ook een plaatje.

Het gaat om kleur: 191-217-191 (RGB) en BFD9BF (webkleur) alleen is dit volgens mij geen veilige webkleur. Tot nu toe zie ik deze kleur wel gewoon verschijnen op het internet als ik een proef pagina oproep maar wat de andere browser ermee doen weet ik, ik gebruik IE 6.

Voor Miem:

met die div,s kan je dan ook het achtergrond plaatje vast zetten? zodat deze maar een keer op de plaats staat? want als dit werkt dan kan ik de kleur veilig stellen door een kleur pixel van 1x1 te gebruiken om de achtergrond kleur te maken en met de andere div de achtergrond plaatje te tonen. dan zit ik save met de kleuren.

Hoi,

Je kan aan de DIV-tag ook gewoon een style toevoegen, dus dan krijg je zoiets als:

Code:
<div style="background: url('plaatje.jpg') no-repeat fixed 50% 50%">

Daarna kan je het achtergrond plaatje, voor de kleur, gewoon aan je body-tag toevoegen toch? Anders een tweede DIV-tag

Succes :)

met die div,s kan je dan ook het achtergrond plaatje vast zetten? zodat deze maar een keer op de plaats staat? want als dit werkt dan kan ik de kleur veilig stellen door een kleur pixel van 1x1 te gebruiken om de achtergrond kleur te maken en met de andere div de achtergrond plaatje te tonen. dan zit ik save met de kleuren.

Ja hoor, dat is juist het fijne van css. Lees maar eens wat handleidingen door over css.
nog een handige link voor css achtergronden:

http://uaweb.arizona.edu/resources/tutorial/css/backgrounds.shtml

ja ik weet dat je met de body tag een plaatje kan vast zetten ed. en over tekst en tabellen uitlijnen maar van die div's wist ik niet zoveel. ik ga het gelijk proberen.

zo zie je maar je kan gelukkig niet alles weten anders krijg je zo'n groot hoofd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan