• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Achtergrond in een exelwerkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

jojajupa

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2011
Hallo,
Ik heb in Exel een factuur gemaakt. Ons bedrijf heeft een logo.
Dit logo zou ik graag op de achtergrond van deze factuur willen plaatsen.
Daarna sla ik de factuur op als pdf bestand en stuur ik het naar de klant.

Weet iemand hoe ik dit logo kan plaatsen in exel?

Je bedoeld dus iets anders dan gewoon een plaatje invoegen? Je wil dat logo als een soort watermerk in de PDF terug zien?

Klopt, dat is de bedoeling.
Het zijn een paar tekens die heel licht op de achtergrond zichtbaar mogen zijn.

Het werkt op zich wel maar deze optie kan alleen als de factuur helemaal klaar is.
Dat betekent dat je voor elke factuur die handelingen moet uitvoeren. Dat is wel erg omslachtig.
Dus als er nog een manier is om het logo op de achtergrond te zetten en dat je daarna de factuur kunt invullen, ben ik erg geholpen.

Maak een sjabloon factuur, dan ben je in 1x klaar.

Die heb ik. Maar in dit sjabloon moet het logo op de achtergrond staan en niet over de tekst heen.
Het logo ligt er nu op en dus is het sjabloon niet meer te bewerken.

Wat ik al zei, ik heb dat nog niet eerder gedaan dus kan er weinig over zeggen. Maar het lijkt me dat als je een sjabloon hebt met die achtergrond je daar eenvoudig een kopie van kan maken om de factuur te vullen.. Als het niet lukt wil ik het wel voor je proberen.

Ik zie dat ik ook een achtergrond kan invoegen in exel. Maar deze gaat over het hele werkblad.
Dus ver buiten de bestaande factuur.
Ik zal even kijken of ik het logo kleiner kan maken zodat die niet buiten de factuur komt.
Maar daar ga ik morgen mee verder.
Bedankt voor zover.

Je kan een afbeelding toevoegen via kop- of voettekst en deze paginavullend maken.

Uitleg staat in .docx bestand.

Bijlagen

Ik heb een workbook met drie bladen die ieder een achtergrond foto (watermerk) hebben
Er staat een macro in waar je de rekening file mee ophaalt. The macro maakt dan een foto van de rekening en plaats die over het watermerk.
Je kunt de watermark fotos zo licht of donker hebben als je zelf wilt.
De watermerk plaatjes zijn by mij van A1 tot K55. Dit moet je zelf aanpassen.
De file is 1200 KB anders had ik hem bijgevoegd. Als je hem wilt hebben moet je per PM je email adres oversturen.

Code:
Sub GetInvoicePicture()
ChDir "C:\Whatever folder has de invoices\"    '<---- de Folder waar de rekeningen in staan

'Get the pop-up window
FName = Application.GetOpenFilename _
    (filefilter:="excel-files(*.xls),*.xls,All Files (*.*),*.*")

'If cancel is selected, a pop-up window will appear
If FName = False Then
    MsgBox "You didn't select a file"
    Exit Sub
End If
Application.ScreenUpdating = False
Debug.Print "Selected File: " & FName
Workbooks.Open FName

Range("A1:I53").CopyPicture Appearance:=xlPrinter, Format:=xlPicture    '<--- Invoice van A1 tot I53
    ActiveWorkbook.Close SaveChanges:=False
    Windows("Invoice Watermark Background.xls").Activate    '<---- Workbook with watermarks
    ActiveSheet.Paste    '<---- het blad welk watermark ik als achtergrond will hebben
    Selection.ShapeRange.LockAspectRatio = msoFalse
    Selection.ShapeRange.Height = 702#
    Selection.ShapeRange.Width = 526.5
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Je kunt het proberen met een foto in een blad te zetten dat dezelfde maat heeft als de foto van je invoice.
Dan de macro runnen vanaf hetzelfde blad.
In de code zou ik na
Code:
Windows("Invoice Watermark Background.xls").Activate
het volgende toevoegen
Code:
Range("A1").Select
zodat het fototje van je invoice op de juiste plaats geplakt word.

Helaas, dit gaat mijn pet te boven.
Daar komt bij dat ik het exelbestand in de dropbox heb staan omdat wij met twee partners werken.
Ik ga kijken of het mij lukt om deze code in workbook te zetten.
Daar heb ik namelijk al een code staan voor het ophogen van de factuurnummers en de datum.

De oplossing verkregen via Edmoor werkt wel. Alleen dit vergt bij elke factuur te veel handelingen.
De oplossing van HSV werkt voor een gedeelte. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Het werkblad verdeeld zich plotseling in vier vakken.
Ik weet nog niet welk effect deze optie heeft op de ingestelde macro's.

In elk geval bedankt voor alle reacties. Ik ben weer een stuk wijzer geworden.

Rechtsonder in Excel: naast 100% weergave heb je drie opties.
Kies het linker vierkantje.

Hartelijk dank, Harry,
Ik heb het watermerk kunnen invoegen.
Werkt prima via Koptekst.
Ik denk dat ik dit ga gebruiken.
Bedankt voor alle reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan