achtergrond zelf instellen met db

Status
Niet open voor verdere reacties.

hipperdehopper

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2010
goede middag.
Ik weet niet of ik hier goed zit maar probeer het toch maar.

Ik ben bezig met een site temaken waarin users zelf eigen achtergrondkleur mogen gaan kiezen uit een lijstje welke dan verwerkt word op het profiel en deze via de db opslaan.

alleen weet ik niet hoe ik dit moet gaan doen.
Ben geheel onbekend in aanroepen uit db en db scriptje maken.

heeft iemand zo script liggen wat ik zoek. of weet hoe ik dit zou kunnen doen?

mvg nick

Is niet zomaar even(voor een beginner), ik ben met een soortgelijk iets bezig(echter uitgebreider.

Wat je zou willen doen is eerst je tabellen ontwerpen, aannemend dat je al een tabel gebruiker hebt zou daar dus een veld bij moeten komen met background_id(o.i.d), dan moet je bepalen of je een vast aantal backgrounds hebt, of kunnen ze die ook nog uploaden!?

Vervolgens moet je dus bij een keuze van de gebruiker deze opslaan in de record van deze specifieke gebruiker.

Heb je zelf al iets? en zo ja post het dan even!

helaas heb ik nog niet iets. doordat niet echt wist hoe ik dit moest gaan aanpakken.

de bedoeling is dat ze uit een standaart xx aantal kleuren kunnen kiezen die op de achtergrond dan getoond word. dus zou een tabel niet geheel nodig zijn.

de bedoeling is dat ze uit een standaart xx aantal kleuren kunnen kiezen die op de achtergrond dan getoond word. dus zou een tabel niet geheel nodig zijn.

hieruit kan ik opmaken dat je je nog totaal niet in de materie hebt verdiept, als ik jou was zou ik even gaan googlen op php gebruikerssystemen, en je een beetje inlezen in de materie, ik kan je niet helpen aan een kant en klaar werkend script.

Misschien een tip om een CMS als joomla , of ModX o.i.d te proberen, daar zit grotendeels al in wat je zoekt, en er zijn veel makkelijk installeerbare add-ons die mogelijk wel precies zijn wat je zoekt!

Succes!:thumb:

het zou een oplossing zijn wanneer dat kon verwerkt worden in wat ik heb :)
Ik moet voor iemand zijn site uitbreiden met opties / verbeteren.
En kan dit niet verhuizen naar 1 van die scripts.

het hele profiel gedeelte / verdere site is al klaar het script werk alleen moet ik nu de opties en dergelijke erin gaan verwerken.

ik heb nu om te kijken wat ik zou kunnen doen wel een scriptje draaien alleen wanneer je hierbij vernieuwd gooit die het weer op een witte achtergrond omdat die het niet weet hoe ik dit kan verwerken naar db

en dat is :

<SELECT Size=5 name=clr onChange="document.bgColor=this.options[this.selectedIndex].value" style="border-style: solid; border-color: #00FF00">
<OPTION VALUE="blue">Blauw
<OPTION VALUE="aquamarine">aquamarine
<OPTION VALUE="chocolate">chocola
<OPTION VALUE="darkred">Donker rood
<OPTION VALUE="gold">Goud
<OPTION VALUE="red">Rood
<OPTION VALUE="yellow">Geel
<OPTION VALUE="hotpink">Roze
<OPTION VALUE="lime">lime
<OPTION VALUE="blue">Blauw
<OPTION VALUE="tomato">Tomaat
<OPTION VALUE="springgreen">Lichtgroen
<OPTION VALUE="turquoise">Turkwaze
<OPTION VALUE="white" >Wit
<OPTION VALUE=" " SELECTED>Kies uw optie
</SELECT>

Hierdoor word de pagina al 1 van de kleuren wanneer ze dit kiezen. Alleen nu moet ik dus de oplossing vinden hoe ik dit zou kunnen doorvoeren naar de db

Laatst bewerkt:
Zoek even een beetje tussen de vragen die ik afgelopen tijd heb aangemaakt, dan zul je in staat moeten zijn om de voor jouw relevante code eruit te pakken, sorry ben zelf even druk, dus kan je niet in zn geheel wat voordoen.

Ik heb nu dit:

(in bewerken profiel: )

HTML:
<select name="color" id="color" class="table"> 
<option  <? if (mysql_result($result,0,"color") == "Wit") { ?>selected<? } ?> value="Wit">Wit</option>
<option  <? if (mysql_result($result,0,"color") == "Zwart") { ?>selected<? } ?> value="Zwart">Zwart</option>
<option  <? if (mysql_result($result,0,"color") == "Rood") { ?>selected<? } ?> value="Rood">Rood</option>
<option  <? if (mysql_result($result,0,"color") == "Geel") { ?>selected<? } ?> value="Geel">Geel</option>
<option  <? if (mysql_result($result,0,"color") == "Groen") { ?>selected<? } ?> value="Groen">Groen</option>
<option  <? if (mysql_result($result,0,"color") == "Blauw") { ?>selected<? } ?> value="Blauw">Blauw</option>
<option  <? if (mysql_result($result,0,"color") == "Oranje") { ?>selected<? } ?> value="Oranje">Oranje</option>
<option  <? if (mysql_result($result,0,"color") == "Goud") { ?>selected<? } ?> value="Goud">Goud</option>
<option  <? if (mysql_result($result,0,"color") == "Tomaat") { ?>selected<? } ?> value="Tomaat">Tomaat</option>
      </select>

En op profiel pagina heb ik dan :

HTML:
if ($result color == "wit") { setcolor #fff }

in db

color varchar(32) latin1_swedish_ci

Laatst bewerkt:
Je moet natuurlijk eerst en record hebben in je database om wat op te halen.

Om op te halen gebruik je dan bijv:
PHP:
mysql_query("SELECT * FROM je_tabel '")  or die ("Query mislukt ".mysql_error());

EDIT: Sorry als ik wat bot overkom, zat even tot mn nek in iets waar ik niet uit kom:P.
Laten we bij het begin beginnen:

1. heb je al een database?
2. heb je daarin een tabel staan voor deze data?
3. heb je er een connectie naartoe?

als al die vragen met ja worden beatwoord gaan we verder, anders nemen we ze 1 voor 1 onder de loep goed?

Laatst bewerkt:
1 ja die heb ik al want daar staat de rest ook in van de site
2 ja deze heb ik ook al. dit word verwerkt in tabel van users bij rest van profiel gegevens.
3 dat niet want hij wil het niet verwerken naar de database.

Laatst bewerkt:
Maakt niet uit, als je maar wilt leren...

waar ben je nu gebeleven, help ik je op weg:)

bij het punt van toevoegen van de regel :

PHP:
 $result = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE color =  '")  or die ("Query mislukt ".mysql_error());

Als ik die regel toevoeg dan laad die de pagina niet meer helaas. en geeft alleen mysql error aan.
genaamd:

Query mislukt You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ''' at line 1

als rest van script ook op die manier de db aan roept

Dat klopt ook wel je roept niks aan, en je query is ookniet goed.
Je wilt dus filteren op een bepaalde kleur maar je zult hem wel moeten filteren op die kleur ...Overigens heb ik de query verkeerd neegezet hij moet zonder '.

Welke kleuren heb je en op welke wil je filteren.
Kun je eens een sql dump maken van die tabel?

Code:
CREATE TABLE `users` (
  `email` varchar(50) NOT NULL,
  `userid` varchar(32) NOT NULL,
  `password` varchar(32) character set utf8 collate utf8_unicode_ci default NULL,
  `username` varchar(32) character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL default '',
  `userlevel` tinyint(1) NOT NULL,
  `gender` int(1) NOT NULL,
  `age` int(10) NOT NULL,
  `location` varchar(32) character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `marital` varchar(50) character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `about` text character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `likes` text character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `hobbies` text character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `quote` text character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `homepage` varchar(500) character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL default 'www.chat.hobichat.nl',
  `myspace` varchar(500) character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `facebook` varchar(500) character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `hyves` varchar(500) character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `image` varchar(40) character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `verified` int(1) NOT NULL default '1',
  `apply` tinyint(1) NOT NULL default '0',
  `registered` int(11) NOT NULL,
  `timestamp` int(11) unsigned NOT NULL,
  `youtube` varchar(350) character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `firstname` varchar(32) character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `lastname` varchar(32) character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `block` text character set utf8 collate utf8_unicode_ci NOT NULL,
  `color` varchar(32) NOT NULL,
  UNIQUE KEY `email` (`email`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1;

is de tabel waarin het erbij komt net als de rest van de profiel gegevens.

Ok, maar heb je een aparte tabel met kleuren?
Want je wilt de kleur koppelen aan een gebruiker toch?
Dus je zult een aparte kunnen maken en daar je (vaste kleuren) in kunnen zetten en deze met een unieke waarde kunnen koppelen , zie daarvoor mijn 1 na laaste vraag( ik antwoord je ff vanaf m'n iPhone dus coding is niet handig nu) flitsflitsflits heeft daar op een goed antwoord gegeven. Kijk maar wat ik daar heb gedaan.

Ooh en maak even een veld id aan met auto increment( telkens met waarde ophogen) , dit doe je ook in de nieuwe tabel en je maakt een bijv. kleur_id die kun je koppelen aan de id van users....

Laatst bewerkt:
nee heb verder geen aparte tabel voor de kleuren.
Dit dacht ik niet nodig te hebben doordat voor opties als:
getrouwd single gescheiden. ook niet werd gebruikt.
Maar zie dat ze daar met 1 2 3 werkte is dat ook oplossing om zo niet nog losse tabel te hoeven maken ? dat dus maak

1 = zwart
2 = geel

etc ?

Kan, echter efficiënt en mooi is het niet.

Ik kan trouwens niet zien hoe je dat gedaan hebt met getrouwd, gescheiden enz....!?

nee dat stukje zie ik is verwerkt in het script zelf wat die dan omzet in db als 1,2 ,3 of 4 en als die het oproept overschakelt naar woorden.
zal ik maar zeggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan