• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Achternaam selecteren uit emailaddress

Status
Niet open voor verdere reacties.

speurkat

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jun 2017
Ik heb grote lijst met email adressen. Het gaat om email adressen waarbij de voorletters van een persoon gevolgt worden door een achter naam, gevolgt door @....
Bijv:

h.a.l.vermeer@goedemorgen.nl
d.a.groen@goedemorgen.nl

nu wil ik dat 'vermeer' en 'groen' (de achternamen) hieruit geselecteerd worden en in een aparte cel komen te staan.
Of te wel; ik wil dat de tekst tussen de laatste ''.'' (welke de voorletters van de achternaam scheidt) en de ''@'' geselecteerd wordt.
Ik heb al van alles geprobeerd met =RECHTS en =LINKS maar ik kom er niet uit.
Alvast bedankt!

Als je de e-mailadressen in kolom A zet werkt deze volgens mij:
Code:
B1: =BEGINLETTERS(VERVANGEN(LINKS(A1;VIND.SPEC("@";A1)-1);1;2*(LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;".";""))-1);""))

Heel erg bedankt voor de hulp!
het lijkt bijna te werken, er is echter nog een klein foutje,
Hij geeft me namelijk

Boer ipv de boer
Rta ipv Rorta
Nderheijden ipv van der Heijden
Ndenheuvel ipv van den Heuvel
Depol ipv Rudepol
Jong ipv de Jong
Ppen ipv Woppen
Pp ipv Dopp

oftelwel, de eerste 2 letters vallen weg. Volgens mij ligt dit aan =BEGINLETTERS(VERVANGEN(LINKS(D26;VIND.SPEC("@";D26)-1);1;2*(LENGTE(D26)-LENGTE(SUBSTITUEREN(D26;".";""))-1);""))

deze dikgedrukte 2. Want als ik deze verander, verandert ook het aantal letters dat wegvalt. Al gaat dat niet 'linear' om maar zo te zeggen.

@speurkat

h.a.l.vermeer@goedemorgen.nl Vermeer
d.a.groen@goedemorgen.nl Groen
d.a.de groen@goedemorgen.nl De Groen
d.a.de ober@goedemorgen.nl De Ober
w.a.Rorta@goedemorgen.nl Rorta

Dan zul je toch ook je adressen moeten vermelden anders kunnen forumleden het niet testen.

Het bestandje toevoegen zonder gevoelige informatie is nog beter.

Geen problemen hier. Plaats s.v.p. een voorbeeldbestand zoals Oedele ook al zegt.

De 2 moet blijven staan, dit deel van de formule bepaald de plaats waar de achternaam begint.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Boer ipv de boer
Rta ipv Rorta
Nderheijden ipv van der Heijden
Ndenheuvel ipv van den Heuvel
Depol ipv Rudepol
Jong ipv de Jong
Ppen ipv Woppen
Pp ipv Dopp

Alles wat fout kan gaan of fout gaat laat je voor het gemak maar even weg uit het bestand?

Alles wat fout kan gaan of fout gaat laat je voor het gemak maar even weg uit het bestand?

In het aangepaste bestand staat exact hetzelfde? Ik snap even niet waar er nu op gedoeld wordt?

Er staat geen ".nl" achter de e-mail adressen in je voorbeeldbestand, terwijl deze wel in de oorspronkelijke vraag stonden. Daarom gaat het fout. In mijn formule houd ik rekening met de "." hierin...
Staat in je originele bestand niet de landcode erachter? Dan moet je de "-1" helemaal rechts in de formule weghalen.

Verder zijn er namen waarin 2 letters worden gebruikt als afkorting voor een voornaam. Dat gaat ook niet samen met de formule. Wel met deze:
Code:
=BEGINLETTERS(VERVANGEN(LINKS(A1;VIND.SPEC("@";A1)-1);1;2*(LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;".";""))-1)+ALS(VIND.SPEC(".";A1)=3;1;0);""))

Alvast een tip bij toekomstige vragen: plaats altijd een representief voorbeeldje (in Excel).

Laatst bewerkt:
of de UDF

Code:
Public Function F_snb(c00)
 F_snb = Split(Filter(Split(c00, "."), "@")(0), "@")(0)
End Function

In C1:
PHP:
=F_snb(A1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan