• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

achternaam + voornaam omdraaien

Status
Niet open voor verdere reacties.

kdankers

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2001
Ik heb in een kolom alle achternamen en voornamen gescheiden met een komma, bijv. "Verkerk, Martin".
Hoe kan ik programmeren dat het op andere blad voornaam en achternaam, dus "Martin Verkerk" wordt? Met welke formule wordt het gebruikt en hoe ziet de formule uit?

knap hoor !
Voor mij ter lering: in de help van Excel kun je van alles en nog wat vinden, maar waar haal je in vredesnaam DEZE formule vandaan?

ehh,

ik begrijp even niet hoe de formule van Hooija nu als laatste post hier staat, net stond 'ie als 1e reactie op de vraag, vandaar mijn reactie................. ? :confused:

Laatst bewerkt:
Dat kan via een stukje Visual Basic code. Hoe dit te maken weet ik niet. Maar is het niet makkelijker om voor beide items een aparte kolom te gebruiken? Dit is ook makkelijk bij het exporteren naar andere programma's of bij "afdruk samenvoegen"

zoiets

=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(",";A1;1)) &" " & LINKS(A1;VIND.SPEC(",";A1;1)-1)

met je org tekst in cel A1

:thumb: Ik zat al weer moeilijk te doen :D

Geplaatst door kdankers
Ik heb in een kolom alle achternamen en voornamen gescheiden met een komma, bijv. "Verkerk, Martin".
Hoe kan ik programmeren dat het op andere blad voornaam en achternaam, dus "Martin Verkerk" wordt? Met welke formule wordt het gebruikt en hoe ziet de formule uit?

:eek: Waarom in Excel???
Access werkt naar mijn idee prettiger.....:confused:

Aanpassing formule ...

Hoi,

Echt wel leuk, dat struinen op dit forum. Ik leer er in ieder geval steeds weer wat van bij.
Over de hiervoor aangegeven oplossing: er blijft een spatie aan het begin van de geretourneerde inhoud bij het omzetten van ACHTER- VOORNAAM, naar VOOR- ACHTERNAAM.
Een kleine aanpassing (in rood aangegeven) zoals die verderop in de formule ook voorkomt, lost ook dat op:

=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-(VIND.SPEC(",";A1)+1)) &" " & LINKS(A1;VIND.SPEC(",";A1)-1)

De spatie, die in cel A1 achter de komma staat wordt hiermee verwijderd.

Teun

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan